基礎英会話

科目基礎情報

学校 旭川工業高等専門学校 開講年度 平成28年度 (2016年度)
授業科目 基礎英会話
科目番号 0005 科目区分 一般 / 必修
授業形態 講義 単位の種別と単位数 履修単位: 1
開設学科 一般人文科 対象学年 2
開設期 前期 週時間数 2
教科書/教材 Breakthrough Plus 1
担当教員 David Fairweather

到達目標

1.  Students will be able to understand spoken and written English accurately.
2.  Students will be able to express themselves confidently and fluently.
3.  Students will be able to make a concerted effort to understand and be understood.

ルーブリック

理想的な到達レベルの目安標準的な到達レベルの目安未到達レベルの目安
評価項目1Students are able to understand spoken and written English accurately.Students are able to adequately understand spoken and written English.Students are not able to understand spoken and written English adequately.
評価項目2Students are able to express themselves confidently and fluently.Students are able to express themselves, though are sometimes hesitant to speak.Students are not able to express themselves confidently and fluently.
評価項目3Students seek every possible opportunity to use English in classroom activities and pair work.Students make a moderate effort to use English.Students make a minimal effort to use English.

学科の到達目標項目との関係

教育方法等

概要:
In order to understand spoken and written English and to express themselves confidently, accurately, and fluently, students will observe English and practice it.
授業の進め方・方法:
The basic format of a lesson starts with a dialog which students listen to, read, and then practice with a partner. This is followed by some vocabulary building. Students then practice the new vocabulary by reading semi-controlled dialogs with a partner. Following this is less controlled conversation practice. The second part of the lesson starts with a listening activity followed by another chance for students to aquire new vocabulary. Students will then have a chance to speak again using the new vocabulary either in pairs or groups. The final exercise is a reading exercise which varies from reading for detail to scanning for information.
注意点:
Students are expected to participate enthusiastically in class activities.

授業計画

授業内容 週ごとの到達目標
前期
1stQ
1週 Wh-questions. Time expressions. Exchange personal information and listen and read for specific information.
2週 Scanning. Talk about daily life. Talk about typical mornings. Scan a short magazine article.
3週 Can/can’t for ability. Free-time activities. Reading a magazine article about student life in Canada.
4週 Common adjectives. Word stress. Talking about things you like to do.
5週 Understanding descriptions. Reading a tourist information leaflet.
6週 Asking for and giving advice. Describe a journey to your school.
7週 How much is this/that/these/those? Talk about shopping habits and preferences.
8週 Midterm Exam
2ndQ
9週 Present continuous. Affirmative and negative questions. Relating information about things happening in your life. Speed reading a letter.
10週 Be like and look like. Adjectives of appearance and character. Describing people you know.
11週 Present continuous for plans. Invitations and time expressions. Talking about future arrangements.
12週 Past tense. Affirmative and negative time expressions. Exchange information about a vacation you remember. Reading opinions.
13週 Simple past questions. Exchange information about early memories. Reading for detail.
14週 Using going to for intentions. Talking about hopes and dreams.
15週 Final Exam
16週 Return and go over tests. Speed reading. Speed reading two letters.

モデルコアカリキュラムの学習内容と到達目標

分類分野学習内容学習内容の到達目標到達レベル授業週
基礎的能力人文・社会科学英語英語運用の基礎となる知識英語のつづりと音との関係を理解できる。2前1,前2,前3,前4,前5,前6,前7,前9,前10,前11,前12,前13,前14,前16
英語の標準的な発音を聴き、音を模倣しながら発声できる。2前1,前2,前3,前4,前5,前6,前7,前9,前10,前11,前12,前13,前14,前16
英語の発音記号を見て、発音できる。2前1,前2,前3,前4,前5,前6,前7,前9,前10,前11,前12,前13,前14,前16
リエゾンなど、語と語の連結による音変化を認識できる。2前1,前2,前3,前4,前5,前6,前7,前9,前10,前11,前12,前13,前14,前16
語・句・文における基本的な強勢を正しく理解し、音読することができる。2前1,前2,前3,前4,前5,前6,前7,前9,前10,前11,前12,前13,前14,前16
文における基本的なイントネーションを正しく理解し、音読することができる。2前1,前2,前3,前4,前5,前6,前7,前9,前10,前11,前12,前13,前14,前16
文における基本的な区切りを理解し、音読することができる。2前1,前2,前3,前4,前5,前6,前7,前9,前10,前11,前12,前13,前14,前16
中学で既習の1200語程度の語彙を定着させるとともに、2600語程度の語彙を新たに習得する。2前1,前2,前3,前4,前5,前6,前7,前9,前10,前11,前12,前13,前14,前16
自分の専門に関する基本的な語彙を習得する。2前1,前2,前3,前4,前5,前6,前7,前9,前10,前11,前12,前13,前14,前16
中学校で既習の文法事項や構文を定着させる。2前1,前2,前3,前4,前5,前6,前7,前9,前10,前11,前12,前13,前14,前16
高等学校学習指導要領に示されているレベルの文法事項や構文を習得する。2前1,前2,前3,前4,前5,前6,前7,前9,前10,前11,前12,前13,前14,前16
英語運用能力の基礎固め日常生活や身近な話題に関して、毎分100語程度の速度ではっきりとした発音で話された内容から必要な情報を聞きとることができる。2前1,前2,前3,前4,前5,前6,前7,前9,前10,前11,前12,前13,前14,前16
日常生活や身近な話題に関して、自分の意見や感想を基本的な表現を用いて英語で話すことができる。2前1,前2,前3,前4,前5,前6,前7,前9,前10,前11,前12,前13,前14,前16
説明や物語などの文章を毎分100語程度の速度で聞き手に伝わるように音読ができる。2前1,前2,前3,前4,前5,前6,前7,前9,前10,前11,前12,前13,前14,前16
平易な英語で書かれた文章を読み、その概要を把握し必要な情報を読み取ることができる。2前1,前2,前3,前4,前5,前6,前7,前9,前10,前11,前12,前13,前14,前16
日常生活や身近な話題に関して、自分の意見や感想を整理し、100語程度のまとまりのある文章を英語で書くことができる。2前1,前2,前3,前4,前5,前6,前7,前9,前10,前11,前12,前13,前14,前16
母国以外の言語や文化を理解しようとする姿勢をもち、実際の場面で積極的にコミュニケーションを図ることができる。2前1,前2,前3,前4,前5,前6,前7,前9,前10,前11,前12,前13,前14,前16
毎分100語程度の速度で平易な物語文などを読み、その概要を把握できる。2前1,前2,前3,前4,前5,前6,前7,前9,前10,前11,前12,前13,前14,前16
自分や身近なことについて100語程度の簡単な文章を書くことができる。2前1,前2,前3,前4,前5,前6,前7,前9,前10,前11,前12,前13,前14,前16
毎分120語程度の速度で物語文や説明文などを読み、その概要を把握できる。2前1,前2,前3,前4,前5,前6,前7,前9,前10,前11,前12,前13,前14,前16
自分や身近なこと及び自分の専門に関する情報や考えについて、200語程度の簡単な文章を書くことができる。2前1,前2,前3,前4,前5,前6,前7,前9,前10,前11,前12,前13,前14,前16

評価割合

試験発表相互評価態度ポートフォリオその他合計
総合評価割合80200000100
基礎的能力6020000080
専門的能力0000000
分野横断的能力200000020