コミュニケーション英語Ⅲ

科目基礎情報

学校 函館工業高等専門学校 開講年度 令和02年度 (2020年度)
授業科目 コミュニケーション英語Ⅲ
科目番号 0062 科目区分 一般 / 必修
授業形態 授業 単位の種別と単位数 履修単位: 1
開設学科 物質環境工学科 対象学年 3
開設期 後期 週時間数 後期:2
教科書/教材 World English 3rd edition Level 1. Student book with Online workbook.National Geographic Cengage Learning
担当教員 デイヴィッド タケ

到達目標

1) To develop academic literacy skills
2) To understand and discuss global and modern topics
3) To acquire English skills useful for academic success

ルーブリック

理想的な到達レベルの目安標準的な到達レベルの目安未到達レベルの目安
評価項目1Students are able to understand and reuse all the expressions learned in class. Students are able to understand and reuse most of the expressions learned in class.Students are not able to understand and reuse any of the expressions learned in class.
評価項目2Students are able to use English grammar knowledge learned in Class.Students are able to use most of English grammar knowledge learned in Class.Students are not able to use English grammar knowledge learned in Class.
評価項目3Students are able to acquire English skills useful for EngineersStudents are able to somewhat acquire English skills useful for EngineersStudents are not able to acquire English skills useful for Engineers

学科の到達目標項目との関係

函館高専教育目標 E 説明 閉じる

教育方法等

概要:
Using meaningful and authentic content, students will become active speakers and listeners. They will discover some interesting topics that are essential tools to understand the world we live in. Students will
improve their communication skills in English thanks to constant interaction and stimulation and become aware of current and global issues our world is facing.
授業の進め方・方法:
1. Even if you feel shy, please try and speak as much as possible.
2. You must always bring the textbook and an electronic or paper dictionary.
3. Students cannot use their cellphones in class.
4. Feel free to come to my office to practice English conversation about anything you want.
注意点:
In this class, we will use English as the main language for teaching in learning. Students may feel shy, or discouraged at first but if you hold on and do your best, you will understand that English is not hard, and it is very fun.

授業計画

授業内容 週ごとの到達目標
後期
3rdQ
1週 Introduce textbook and study tools
Unit 2A
To be able to talk about a typical day, free time, and plan a party.
Write an email.
2週 Unit 2B
Review
To be able to understand a radio show about the daily life of an astronaut
3週 Halloween
Unit 3A
To be able to understand the origin and current practices of Halloween in English speaking countries
4週 Unit 3B
To be able to ask and give travel information. To be able to discuss what to do or NOT to do before going on a trip abroad

5週 Unit 5A To be able to read and talk about e-sports while using various tenses.
To discover the concept of free-soloing
6週 Unit 5B
Review
To be able to review what we did so far, using e-learning.

7週 Test review+ E-Learning
To be able understand the test scopes, and review the essential challenges of the test
8週 後期中間試験
4thQ
9週 Test correction
Multimedia activity
To be able to understand the mistakes made during the test.
To be able to understand the basic plot and action of a multimedia authentic material
10週 Unit 7 A To be able to talk about various ways of personal and professional communication
11週 Unit 7 B To be able to read and discover how some animals communicate with each other
12週 Unit 10 A To be able to talk about and compare various lifestyles
13週 Unit 10 B
To be able to discuss the importance of sleep
14週 Test Review
Elearning
To be able understand the test scopes, and review the essential challenges of the test
15週 学年末試験
16週 Summary of the lesson and advice To be able to understand the mistakes made during the test.
To be able to understand the basic plot and action of a multimedia authentic material

モデルコアカリキュラムの学習内容と到達目標

分類分野学習内容学習内容の到達目標到達レベル授業週
基礎的能力人文・社会科学英語英語運用の基礎となる知識聞き手に伝わるよう、句・文における基本的なリズムやイントネーション、音のつながりに配慮して、音読あるいは発話できる。3
明瞭で聞き手に伝わるような発話ができるよう、英語の発音・アクセントの規則を習得して適切に運用できる。3
英語運用能力の基礎固め日常生活や身近な話題に関して、毎分100語程度の速度ではっきりとした発音で話された内容から必要な情報を聞きとることができる。3
日常生活や身近な話題に関して、自分の意見や感想を基本的な表現を用いて英語で話すことができる。3
母国以外の言語や文化を理解しようとする姿勢をもち、実際の場面で積極的にコミュニケーションを図ることができる。3
実際の場面や目的に応じて、基本的なコミュニケーション方略(ジェスチャー、アイコンタクト)を適切に用いることができる。3
英語運用能力向上のための学習自分の専門分野などの予備知識のある内容や関心のある事柄に関する報告や対話などを毎分120語程度の速度で聞いて、概要を把握し、情報を聞き取ることができる。3
母国以外の言語や文化を理解しようとする姿勢をもち、教室内外で英語で円滑なコミュニケーションをとることができる。3
関心のあるトピックや自分の専門分野のプレゼン等にもつながる平易な英語での口頭発表や、内容に関する簡単な質問や応答などのやりとりができる。3
実際の場面や目的に応じて、効果的なコミュニケーション方略(ジェスチャー、アイコンタクト、代用表現、聞き返しなど)を適切に用いることができる。3

評価割合

定期試験レポート相互評価態度E-Elearningその他(課題)合計
総合評価割合403000300100
基礎的能力4030000070
専門的能力000030030
分野横断的能力0000000