①Gain fluency in asking and responding to yes/no and wh-questions, and talking about their everyday lives and Japanese culture.
②Gain fluency in expressing opinions with supporting reasons
③Develop their ability to make short presentation in English
④Improve their skill at listening for both general and specific information
|
|
週 |
授業内容 |
週ごとの到達目標 |
前期 |
1stQ |
1週 |
一班:Unit 1 Lesson A Vocabulary and Listening 二班:Unit 1 |
Using a Venn Diagram Where are you from?
|
2週 |
一班:Unit 1 Lesson A Speaking and Lesson Task 二班:Unit 1 |
Making Small Talk, Interviewing a Classmate Where are you from?
|
3週 |
一班:Unit 1 Lesson B Vocabulary and Listening 二班:Unit 1 |
Listening for Main Ideas Where are you from?
|
4週 |
一班:Unit 2 Lesson A Vocabulary and Listening 二班:Unit 2 |
Listening for Signposts What do you do?
|
5週 |
一班:Unit 2 Lesson A Speaking and Lesson Task 二班:Unit 2 |
Discussing different types of jobs What do you do?
|
6週 |
一班:Unit 2 Lesson B Vocabulary and Listening 二班:Unit 2 |
Note-taking: making a list What do you do?
|
7週 |
一班:Unit 2 Lesson B Speaking and Final Task 二班:Unit 3 |
Presenting your dream job How much are these?
|
8週 |
一班:Unit 1-2 Group Activity 二班:Unit 3 |
4-5 member group work with textbook material How much are these?
|
2ndQ |
9週 |
一班:Unit 3 Lesson A Vocabulary and Listening 二班:Unit 3 |
Listening for details How much are these?
|
10週 |
一班:Unit 3 Lesson A Speaking and Lesson Task 二班:Unit 4 |
Planning a vacation Do you play the guitar?
|
11週 |
一班:Unit 3 Lesson B Speaking and Final Task 二班:Unit 4 |
Taking a class survey Do you play the guitar?
|
12週 |
一班:Unit 4 Lesson B Vocabulary and Listening 二班:Unit 4 |
Note-taking: using a spider map Do you play the guitar?
|
13週 |
一班:Unit 4 Lesson B Speaking 二班:Unit 5 |
Expressing emotion What an interesting family !
|
14週 |
一班:Unit 3-4 Group Activity 二班:Unit 5 |
4-5 member group work with textbook material What an interesting family !
|
15週 |
一班:Make-up work; review 二班:Unit 5 |
finish and submit all graded material What an interesting family!
|
16週 |
|
|
後期 |
3rdQ |
1週 |
一班: Unit 1 二班:Unit 1 Lesson A Vocabulary and Listening |
Where are you from? Using a Venn Diagram
|
2週 |
一班:Unit 1 二班:Unit 1 Lesson A Speaking and Lesson Task |
Where are you from? Making Small Talk, Interviewing a Classmate
|
3週 |
一班:Unit 1 二班:Unit 1 Lesson B Vocabulary and Listening |
Where are you from? Listening for Main Ideas
|
4週 |
一班:Unit 2 二班:Unit 2 Lesson A Vocabulary and Listening |
What do you do? Listening for Signposts
|
5週 |
一班:Unit 2 二班:Unit 2 Lesson A Speaking and Lesson Task |
What do you do? Discussing different types of jobs
|
6週 |
一班:Unit 2 二班:Unit 2 Lesson B Vocabulary and Listening |
What do you do? Note-taking: making a list
|
7週 |
一班:Unit 3 二班:Unit 2 Lesson B Speaking and Final Task |
How much are these? Presenting your dream job
|
8週 |
一班:Unit 3 二班:Unit 1-2 Group Activity |
How much are these? 4-5 member group work with textbook material
|
4thQ |
9週 |
一班:Unit 3 二班:Unit 3 Lesson A Vocabulary and Listening |
How much are these? Listening for details
|
10週 |
一班:Unit 4 二班:Unit 3 Lesson A Speaking and Lesson Task |
Do you play the guitar? Planning a vacation
|
11週 |
一班:Unit 4 二班:Unit 3 Lesson B Speaking and Final Task |
Do you play the guitar? Taking a class survey
|
12週 |
一班:Unit 4 二班:Unit 4 Lesson B Vocabulary and Listening |
Do you play the guitar? Note-taking: using a spider map
|
13週 |
一班:Unit 5 二班:Unit 4 Lesson B Speaking |
What an interesting family ! Expressing emotion
|
14週 |
一班:Unit 5 二班:Unit 3-4 Group Activity |
What an interesting family ! 4-5 member group work with textbook material
|
15週 |
一班:Unit 5 二班:Make-up work; review |
What an interesting family ! finish and submit all graded material
|
16週 |
|
|
分類 | 分野 | 学習内容 | 学習内容の到達目標 | 到達レベル | 授業週 |
基礎的能力 | 人文・社会科学 | 英語 | 英語運用の基礎となる知識 | 聞き手に伝わるよう、句・文における基本的なリズムやイントネーション、音のつながりに配慮して、音読あるいは発話できる。 | 2 | |
明瞭で聞き手に伝わるような発話ができるよう、英語の発音・アクセントの規則を習得して適切に運用できる。 | 2 | |
中学で既習の語彙の定着を図り、高等学校学習指導要領に準じた新出語彙、及び専門教育に必要となる英語専門用語を習得して適切な運用ができる。 | 2 | |
中学で既習の文法や文構造に加え、高等学校学習指導要領に準じた文法や文構造を習得して適切に運用できる。 | 2 | |
英語運用能力の基礎固め | 日常生活や身近な話題に関して、毎分100語程度の速度ではっきりとした発音で話された内容から必要な情報を聞きとることができる。 | 2 | |
日常生活や身近な話題に関して、自分の意見や感想を基本的な表現を用いて英語で話すことができる。 | 3 | |
説明や物語などの文章を毎分100語程度の速度で聞き手に伝わるように音読ができる。 | 2 | |
平易な英語で書かれた文章を読み、その概要を把握し必要な情報を読み取ることができる。 | 2 | |
日常生活や身近な話題に関して、自分の意見や感想を整理し、100語程度のまとまりのある文章を英語で書くことができる。 | 3 | |
母国以外の言語や文化を理解しようとする姿勢をもち、実際の場面で積極的にコミュニケーションを図ることができる。 | 2 | |
実際の場面や目的に応じて、基本的なコミュニケーション方略(ジェスチャー、アイコンタクト)を適切に用いることができる。 | 3 | |
英語運用能力向上のための学習 | 自分の専門分野などの予備知識のある内容や関心のある事柄に関する報告や対話などを毎分120語程度の速度で聞いて、概要を把握し、情報を聞き取ることができる。 | 2 | |
英語でのディスカッション(必要に応じてディベート)を想定して、教室内でのやり取りや教室外での日常的な質問や応答などができる。 | 2 | |
英語でディスカッション(必要に応じてディベート)を行うため、学生自ら準備活動や情報収集を行い、主体的な態度で行動できる。 | 2 | |
母国以外の言語や文化を理解しようとする姿勢をもち、教室内外で英語で円滑なコミュニケーションをとることができる。 | 3 | |
関心のあるトピックについて、200語程度の文章をパラグラフライティングなど論理的文章の構成に留意して書くことができる。 | 2 | |
関心のあるトピックや自分の専門分野のプレゼン等にもつながる平易な英語での口頭発表や、内容に関する簡単な質問や応答などのやりとりができる。 | 3 | |
関心のあるトピックや自分の専門分野に関する論文やマニュアルなどの概要を把握し、必要な情報を読み取ることができる。 | 2 | |
英文資料を、自分の専門分野に関する論文の英文アブストラクトや口頭発表用の資料等の作成にもつながるよう、英文テクニカルライティングにおける基礎的な語彙や表現を使って書くことができる。 | 2 | |
実際の場面や目的に応じて、効果的なコミュニケーション方略(ジェスチャー、アイコンタクト、代用表現、聞き返しなど)を適切に用いることができる。 | 3 | |