概要:
Students can create a circuit using a microcontroller and create a program for microcontroller.
授業の進め方・方法:
Students creates the microcontroller circuit and creates a program for a theme given by a teacher.
注意点:
|
|
週 |
授業内容 |
週ごとの到達目標 |
前期 |
1stQ |
1週 |
How to use the microcomputer |
Understand how to use the microcontroller.
|
2週 |
Programming Technique 1 |
Understand how to create a microcontroller program and how to write the source code to the microcontroller ic chip.
|
3週 |
Programming Technique 2 |
Understand the input / output settings of the port of the microcontroller.
|
4週 |
Programming Technique 3 |
Understand the simple external electronic circuits using the input / output of the microcontroller's ports.
|
5週 |
Numerical counter
|
Understand the clock cycle and control the software loop timer.
|
6週 |
LED flashing circuit 1 |
Understand the LED flashing circuit with a software loop timer.
|
7週 |
LED flashing circuit 2 |
Understand the LED flashing circuit with a software loop timer.
|
8週 |
Electric music box circuit |
Understand how to create the Electric music box circuit using a microcontroller and an electronic buzzer.
|
2ndQ |
9週 |
Electric music box circuit 2 |
Understand how to create the Electric music box circuit using a microcontroller and an electronic buzzer.
|
10週 |
Interrupt Control 1 |
Understand the interrupt control of the microcontroller.
|
11週 |
Interrupt Control 2 |
Understand the interrupt control of the microcontroller.
|
12週 |
Interrupt Control 3 |
Understand the interrupt control of the microcontroller.
|
13週 |
Digital clocks 1
|
Understand the interrupt control of the built-in timer module of the microcontroller.
|
14週 |
Digital clocks 2
|
Understand the interrupt control of the built-in timer module of the microcontroller.
|
15週 |
Digital clocks 3 |
Understand the interrupt control of the built-in timer module of the microcontroller.
|
16週 |
|
|
分類 | 分野 | 学習内容 | 学習内容の到達目標 | 到達レベル | 授業週 |
専門的能力 | 分野別の専門工学 | 情報系分野 | プログラミング | 代入や演算子の概念を理解し、式を記述できる。 | 3 | |
プロシージャ(または、関数、サブルーチンなど)の概念を理解し、これらを含むプログラムを記述できる。 | 3 | |
変数の概念を説明できる。 | 3 | |
データ型の概念を説明できる。 | 3 | |
制御構造の概念を理解し、条件分岐を記述できる。 | 3 | |
制御構造の概念を理解し、反復処理を記述できる。 | 3 | |
与えられた問題に対して、それを解決するためのソースプログラムを記述できる。 | 3 | |
ソフトウェア生成に必要なツールを使い、ソースプログラムをロードモジュールに変換して実行できる。 | 3 | |
与えられたソースプログラムを解析し、プログラムの動作を予測することができる。 | 3 | |
ソフトウェア開発に利用する標準的なツールの種類と機能を説明できる。 | 3 | |
要求仕様に従って、いずれかの手法により動作するプログラムを設計することができる。 | 3 | |
要求仕様に従って、いずれかの手法により動作するプログラムを実装することができる。 | 3 | |
計算機工学 | ハードウェア記述言語など標準的な手法を用いてハードウェアの設計、検証を行うことができる。 | 3 | |
要求仕様に従って、標準的なプログラマブルデバイスやマイコンを用いたシステムを構成することができる。 | 3 | |
分野別の工学実験・実習能力 | 情報系分野【実験・実習能力】 | 情報系【実験・実習】 | 与えられた問題に対してそれを解決するためのソースプログラムを、標準的な開発ツールや開発環境を利用して記述できる。 | 3 | |
ソフトウェア生成に利用される標準的なツールや環境を使い、ソースプログラムをロードモジュールに変換して実行できる。 | 3 | |
ソフトウェア開発の現場において標準的とされるツールを使い、生成したロードモジュールの動作を確認できる。 | 3 | |
問題を解決するために、与えられたアルゴリズムを用いてソースプログラムを記述し、得られた実行結果を確認できる。 | 3 | |
標準的な開発ツールを用いてプログラミングするための開発環境構築ができる。 | 3 | |
要求仕様にあったソフトウェア(アプリケーション)を構築するために必要なツールや開発環境を構築することができる。 | 3 | |
要求仕様に従って標準的な手法によりプログラムを設計し、適切な実行結果を得ることができる。 | 3 | |