到達目標
1. To introduce the TOEIC test (new format, 2016~). Explain each section and introduce test taking strategies.
2. Introduce "TOEIC Strategies": explain test taking strategies for each section of the test (8 parts).
3. To develop words, collocations, expressions related to the TOEIC test.
4. To give students the skills and strategies to take the test with confidence.
ルーブリック
| 理想的な到達レベルの目安 | 標準的な到達レベルの目安 | 未到達レベルの目安 |
評価項目1 | 1.Shows extensive knowledge, understanding and control of difficult grammar, lexis, and expressions.
2. Shows a high degree of listening comprehension ability. | 1.Shows some knowledge, understanding and control of difficult grammar, lexis, and expressions.
2. Shows a moderate degree of listening comprehension ability. | 1.Shows limited knowledge, understanding and control of difficult grammar, lexis, and expressions.
2. Shows a limited degree of listening comprehension ability. |
評価項目2 | | | |
評価項目3 | | | |
学科の到達目標項目との関係
教育方法等
概要:
To introduce the TOEIC test; the structure, contents and test-taking strategies. Through weekly practice tests and targeted word quizes and useful test taking tips for each section, students will be able to take the TOEIC test with confidence.
授業の進め方・方法:
teacher-student lecture format, pair-work, group-work format, computer-assisted learning.
注意点:
Homework will be assigned during long school holidays (summer and winter).
授業計画
|
|
週 |
授業内容 |
週ごとの到達目標 |
前期 |
1stQ |
1週 |
Syllabus. Pre-test |
explanation of syllabus. Pre-Test.
|
2週 |
Unit 1-Daily Life |
full coverage of unit including practice test. Word development activity. Homework
|
3週 |
Unit 1 word test. TOEIC test strategy # 1. Unit 2-Places |
word test U.1. TOEIC test taking strategy 1 explanation. Unit 2 coverage. self study 1 check.
|
4週 |
Unit 2-Places (cont.) |
further coverage of Unit 2. HW. self-study 2.
|
5週 |
Unit 2 test. TOEIC Unit 3-People |
Word test Unit 2. full coverage of unit including practice test. Word development activity. Homework
|
6週 |
TOEIC Unit 3-People (cont.) TOEIC strategies 2. |
Word test Unit 3. Writing activity. further expansion of Unit 3.
|
7週 |
Unit 4 Travel |
full coverage of unit including practice test. Word development activity. Homework
|
8週 |
中間試験 |
Units 1-4
|
2ndQ |
9週 |
Unit 4-Travel (cont.) |
word test U.4. Further coverage of Unit 4. HW..
|
10週 |
Unit 5 Business. TOEIC strategies 3. |
full coverage of unit including practice test. Word development activity. Homework
|
11週 |
Unit 6 Office. Word test Unit 5. |
full coverage of unit including practice test. Word development activity. Word test U. 5
|
12週 |
Unit 6 Office. (cont.). Word test U. 6. Unit 7 technology |
word test U.6.full coverage of unit 7 including practice test. Word development activity.
|
13週 |
Unit 7 (cont.), word test Unit 7. Unit 8. TOEIC strategies 4. |
word test Unit 7. full coverage of unit 8 including practice test. Word development activity.
|
14週 |
Unit 8. (cont.). Word test unit 8 |
Word test U 8. finish Unit 8.
|
15週 |
期末試験 |
Unit 5-8
|
16週 |
TOEIC strategies 5. |
explanation of strategies.
|
モデルコアカリキュラムの学習内容と到達目標
分類 | 分野 | 学習内容 | 学習内容の到達目標 | 到達レベル | 授業週 |
基礎的能力 | 人文・社会科学 | 英語 | 英語運用の基礎となる知識 | 聞き手に伝わるよう、句・文における基本的なリズムやイントネーション、音のつながりに配慮して、音読あるいは発話できる。 | 3 | |
明瞭で聞き手に伝わるような発話ができるよう、英語の発音・アクセントの規則を習得して適切に運用できる。 | 3 | |
中学で既習の語彙の定着を図り、高等学校学習指導要領に準じた新出語彙、及び専門教育に必要となる英語専門用語を習得して適切な運用ができる。 | 3 | |
中学で既習の文法や文構造に加え、高等学校学習指導要領に準じた文法や文構造を習得して適切に運用できる。 | 3 | |
英語運用能力の基礎固め | 日常生活や身近な話題に関して、毎分100語程度の速度ではっきりとした発音で話された内容から必要な情報を聞きとることができる。 | 3 | |
日常生活や身近な話題に関して、自分の意見や感想を基本的な表現を用いて英語で話すことができる。 | 3 | |
平易な英語で書かれた文章を読み、その概要を把握し必要な情報を読み取ることができる。 | 3 | |
母国以外の言語や文化を理解しようとする姿勢をもち、実際の場面で積極的にコミュニケーションを図ることができる。 | 3 | |
実際の場面や目的に応じて、基本的なコミュニケーション方略(ジェスチャー、アイコンタクト)を適切に用いることができる。 | 3 | |
英語運用能力向上のための学習 | 英語でディスカッション(必要に応じてディベート)を行うため、学生自ら準備活動や情報収集を行い、主体的な態度で行動できる。 | 3 | |
母国以外の言語や文化を理解しようとする姿勢をもち、教室内外で英語で円滑なコミュニケーションをとることができる。 | 3 | |
関心のあるトピックや自分の専門分野のプレゼン等にもつながる平易な英語での口頭発表や、内容に関する簡単な質問や応答などのやりとりができる。 | 3 | |
関心のあるトピックや自分の専門分野に関する論文やマニュアルなどの概要を把握し、必要な情報を読み取ることができる。 | 3 | |
英文資料を、自分の専門分野に関する論文の英文アブストラクトや口頭発表用の資料等の作成にもつながるよう、英文テクニカルライティングにおける基礎的な語彙や表現を使って書くことができる。 | 3 | |
評価割合
| 試験 | 発表 | 相互評価 | 態度 | ポートフォリオ | その他 | 合計 |
総合評価割合 | 75 | 0 | 0 | 0 | 0 | 25 | 100 |
基礎的能力 | 75 | 0 | 0 | 0 | 0 | 25 | 100 |
専門的能力 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
分野横断的能力 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |