英会話Ⅱ

科目基礎情報

学校 明石工業高等専門学校 開講年度 令和06年度 (2024年度)
授業科目 英会話Ⅱ
科目番号 6501 科目区分 一般 / 必修
授業形態 講義 単位の種別と単位数 履修単位: 1
開設学科 建築学科 対象学年 5
開設期 後期 週時間数 2
教科書/教材 Conversation Strategies: Pair and Group Activities for Developing Communicative Competence (Third Edition) by David Kehe and Peggy Dustin Kehe (2014) Pro Lingua Associates, ISBN: 978-0-86647-369-9.
担当教員 ハーバート ジョン

到達目標

1) 聞き手に伝わるよう、句・文における基本的なリズムやイントネーション、音のつながりに配慮して、音読あるいは発話できる。
2) 明瞭で聞き手に伝わるような発話ができるよう、英語の発音・アクセントの規則を習得して適切に運用できる。
3) 中学で既習の語彙の定着を図り、高等学校学習指導要領に準じた新出語彙、及び専門教育に必要となる英語専門用語を習得して適切に運用できる。
4) 中学で既習の文法や文構造に加え、高等学校学習指導要領に準じた文法や文構造を習得して適切に運用できる。
5) 日常生活や身近な話題に関して、毎分100語程度の速度ではっきりとした発音で話された内容から必要な情報を聞きとることができる。
6) 日常生活や身近な話題に関して、自分の意見や感想を基本的な表現を用いて英語で話すことができる。                
7) 説明や物語などの文章を毎分100語程度の速度で聞き手に伝わるように音読ができる。
8) 会話のストラテジーを使用して、活発で意味のある会話を続けることができる。

ルーブリック

理想的な到達レベルの目安標準的な到達レベルの目安未到達レベルの目安
評価項目1 発音Clear pronunciation and natural intonationUnderstandable pronunciation and recognizable intonation Poor pronunciation using only Japanese katakana to try to speak English and flat intonation
評価項目2 発音Natural accent, stress, and rhythmUnderstandable accent, stress, and rhythmIncomprehensible accent, stress, rhythm
評価項目3 語彙Mastery of all textbook vocabularyMastery of most of the textbook vocabulary which the teacher focused on in class lecturesMastery of only a few of the textbook vocabulary which the teacher focused on in class lectures
評価項目4 文法及び構文Mastery of all the grammar from the textbook and from the teacher's lecturesMastery of most of the grammar from the textbook and from the teacher's lecturesMastery of only some of the grammar from the textbook and from the teacher's lectures
評価項目5 英語コミュニケーションAble to maintain a basic conversation fluentlyAble to maintain a basic conversation somewhat fluentlyNot able to maintain a basic conversation
評価項目6 英語コミュニケーションAble to express opinions in English clearlyAble to express opinions in English somewhat clearlyNot able to express opinions in English
評価項目7 英語コミュニケーションAble to explain ideas fluently in EnglishAble to explain ideas somewhat fluently in EnglishNot able to explain ideas in English
評価項目8 文法及び構文Able to use all of the English conversation strategies from the textbook skillfully and with easeAble to recognize and use many English conversation strategies from the textbookNot able to recognize or use English conversation strategies from the textbook

学科の到達目標項目との関係

教育方法等

概要:
この授業は英会話のストラテジーと発話に対する自信をつけることに焦点を置く。これまでに学んだ英語を発話の形で適切に運用できるように練習を重ねる。
授業の進め方・方法:
各週のテーマや会話のストラテジーに基づいた会話を練習する。発音やイントネーションも練習し、評価される。各楽器8週目と15週目の授業でスピーキングテストを行い、最終授業では筆記試験も行う。
注意点:
アクティブラーニングへの関与度の評価項目が成績全体に占める割合は20%ではあるが、満足すべき結果を残すためには学生は個人としてまたグループの一員として積極的に学習活動に関わらなければならない。10分以上の遅刻は出席とみなさないことがある。
評価の対象としない欠席条件(割合) 1/4以上の欠課。

授業の属性・履修上の区分

アクティブラーニング
ICT 利用
遠隔授業対応
実務経験のある教員による授業

授業計画

授業内容 週ごとの到達目標
後期
3rdQ
1週 Unit 1: Using Rejoinders (Short, natural, responses in English conversation) and Unit 2: Making Following Questions
Conversation practice.
Develop the natural use of English rejoinders to keep a conversation going.
Practice creating good follow up questions to keep a conversation going.
2週 Unit 3: Confirmation Questions and Unit 4: Clarifications with Question Words Last
Conversation practice.
Practice asking for confirmation to avoid misunderstanding.
Practice asking for clarification of specific information.
3週 Unit 5: Keeping or Killing the Conversation and Unit 6: Expressing Probability
Conversation practice.
Practice using expressions to continue a conversation when desired and expressions to end a conversation when continuing is not desired.
Learn to express how the certainty of an answer.
4週 Unit 7: Interrupting Someone and Unit 8: Echoing Instructions Practice joining conversations by interrupting someone politely.
Practice confirming understanding by repeating back what was said.
5週 Unit 9: Polite Requests, Responses, and Excuses
and Unit 10: Getting a Response
Conversation practice.
Practice making casual and polite requests and responding both positively and negatively to requests.
Practice encouraging others to join the conversation.
6週 Unit 11: Soliciting Details
and Unit 12: Responding with Details
Conversation practice.
Practice getting more detailed information from a conversation partner.
Practice giving more detailed information to a conversation partner.
7週 Review of first 12 textbook units Use the conversation strategies from the book to create a confidently spoken English conversation.
8週 Speaking Tests Use the conversation strategies from the book to create a confidently spoken English conversation.
4thQ
9週 Unit 13: Making Comparisons and Unit 14: Finding the Right Word
Conversation practice.
Practice comparing things and ideas in English.
Practice strategies to help you find the right word to say.
10週 Unit 15: Exploring a Word and Unit 16: Correcting Someone
Conversation practice.
Practice strategies to help you understand and use vocabulary in a wider range of situations.
Practice correcting someone politely when they give false information.
11週 Unit 17: Eliciting Confirmation
and Unit 18: Starting and Stopping a Conversation
Conversation practice.
Practice making sure that you are understood.
Practice starting and finishing an English conversation smoothly.
12週 Unit 19: Beginning and Ending a Phone Call
and Unit 20: Expressing Opinions
Conversation practice.
Practice starting and finishing a telephone call smoothly in English.
Practice expressing opinions politely and with confidence.
13週 Unit 21: Making a Group Decision and Units 22: Discussion Connectors
Conversation practice.
Practice techniques for participating in group discussions and coming to a consensus as a group.
Practice including everyone in a group discussion and smoothly connecting everyone's contribution to the discussion.
14週 Units 23 and 24: Summarizing and Conducting a Formal Meeting
Conversation practice.
Practice summarizing what has been said and following the rules of participating in formal meetings.
15週 Speaking Tests Use the conversation strategies from the book to create a confidently spoken English conversation.
16週 End-term Exam on ALL of the conversation strategies taught in the textbook. Master the conversation strategies taught in the book.

モデルコアカリキュラムの学習内容と到達目標

分類分野学習内容学習内容の到達目標到達レベル授業週
基礎的能力人文社会科学英語英語聞き手に伝わるよう、句・文における基本的なリズムやイントネーション、音のつながりに配慮して、音読あるいは発話できる。3後1,後2,後3,後4,後5,後6,後7,後8,後9,後10,後11,後12,後13,後14,後15,後16
明瞭で聞き手に伝わるような発話ができるよう、英語の発音・アクセントの規則を習得して適切に運用できる。3後1,後2,後3,後4,後5,後6,後7,後8,後9,後10,後11,後12,後13,後14,後15,後16
中学で既習の語彙の定着を図り、高等学校学習指導要領に準じた新出語彙、及び専門教育に必要となる英語専門用語を習得して適切な運用ができる。3後1,後2,後3,後4,後5,後6,後7,後8,後9,後10,後11,後12,後13,後14,後15,後16
中学で既習の文法や文構造に加え、高等学校学習指導要領に準じた文法や文構造を習得して適切に運用できる。3後1,後2,後3,後4,後5,後6,後7,後8,後9,後10,後11,後12,後13,後14,後15,後16
英語運用能力の基礎固め日常生活や身近な話題に関して、毎分100語程度の速度ではっきりとした発音で話された内容から必要な情報を聞きとることができる。3後1,後2,後3,後4,後5,後6,後7,後8,後9,後10,後11,後12,後13,後14,後15,後16
日常生活や身近な話題に関して、自分の意見や感想を基本的な表現を用いて英語で話すことができる。3後1,後2,後3,後4,後5,後6,後7,後8,後9,後10,後11,後12,後13,後14,後15,後16
説明や物語などの文章を毎分100語程度の速度で聞き手に伝わるように音読ができる。3後1,後2,後3,後4,後5,後6,後7,後8,後9,後10,後11,後12,後13,後14,後15,後16

評価割合

Two Speaking TestsOne Written TestHomework/QuizzesActive Learning/Behavior合計
総合評価割合40202020100
Basic English Communication40202020100