到達目標
1) Acquire vocabulary necessary for challenging conversation and understand cultural differences.
2) Be able to express yourself in different situations using conversational expressions and clearly understand what other people mean.
3) Understand language, respond and ask questions and build vocabulary to improve TOEIC scores.
ルーブリック
| 理想的な到達レベルの目安 | 標準的な到達レベルの目安 | 未到達レベルの目安 |
評価項目1 | Have sufficient vocabulary needed for challenging conversation and understand culturally appropriate nuanced questions.
| Have the vocabulary needed for moderatly challenging conversation and understand cultural differences.
| Do not have the vocabulary needed for challenging conversation or understand cultural differences.
|
評価項目2 | You can express yourself in almost all situations using conversational expressions. You can understand what people mean when they express themselves.
| You can express yourself in a variety of situations using conversational expressions. You can understand other people when they express themselves.
| You cannot express yourself in many situations using conversational expressions or understand other people when they express themselves.
|
評価項目3 | Understand language, respond and ask questions and feel comfortable answering TOEIC questions.
| Can generally understand language, respond and ask questions and are familiar with TOEIC style questions.
| Inability to understand language and TOEIC style questions.
|
学科の到達目標項目との関係
教育方法等
概要:
Develop communication skills related to society to use in your own life. Acquire conversational skills and abilities to express yourself in any situation. Learn the vocabulary necessary to achieve positive results in the TOEIC test.
授業の進め方・方法:
"In class, be able to speak and talk freely as much as possible. Feel comfortable and confident in asking questions and gain confidence to converse with people from any background.
There will be 1 oral test, at the end of the course worth 40%. There will be a mid semester written test 30%. There will also be 6 mini tests and 4 homework exercises worth 30% (3% each)."
注意点:
Gain an enjoyment and appreciation for other cultures and speaking English. Have fun and learn about the world. Feel confident building skills and self-learning to open up the world for yourself.
授業の属性・履修上の区分
授業計画
|
|
週 |
授業内容 |
週ごとの到達目標 |
前期 |
1stQ |
1週 |
|
|
2週 |
|
|
3週 |
|
|
4週 |
|
|
5週 |
|
|
6週 |
|
|
7週 |
|
|
8週 |
|
|
2ndQ |
9週 |
|
|
10週 |
|
|
11週 |
|
|
12週 |
|
|
13週 |
|
|
14週 |
|
|
15週 |
|
|
16週 |
|
|
後期 |
3rdQ |
1週 |
Study guidance/greetings
|
Learn how the class works and learn how to ask questions/say greetings
|
2週 |
Hobbies (Unit 1)
|
Can describe hobbies (Grammar: present perfect continuous)
|
3週 |
Describe TV shows (Unit 2)
|
Can describe TV shows (Grammar: Indirect questions)
|
4週 |
Art and using passive language (Unit 3)
|
Can talk about art (Grammar: passive vs active language)
|
5週 |
Describe people (Unit 4)
|
Can describe people in depth (Grammar: relative clauses)
|
6週 |
Discuss technology (Unit 5)
|
Can discuss modern and old technology (Grammar: Infinitives and gerunds)
|
7週 |
Describe events (Unit 6)
|
Can describe events in detail and begin story telling (Grammar: past perfect)
|
8週 |
Physical appearance (Unit 7)
|
Can describe appearance (Grammar: have/get something done)
|
4thQ |
9週 |
Features of your town (Unit 8)
|
Can talk about the features of your city (Grammar: first/second conditionals)
|
10週 |
Regrets and solutions (Unit 9)
|
Can talk about regrets and solutions (Grammar: should have/would have)
|
11週 |
Speculate further (Unit 10)
|
Can speculate further using modal verbs (Grammar: may, might, could, should, must)
|
12週 |
Inventions and Discoveries (Unit 11)
|
Can talk about discoveries and inventions (Grammar: third conditional)
|
13週 |
The news (Unit 12)
|
Can talk about the news (Grammar: reported speech)
|
14週 |
Final test
|
Understand the contents of the second semester
|
15週 |
Return/discuss Final tests and results
|
Return/discuss Final tests and results
|
16週 |
Review of the course
|
Understand the contents of the previous units
|
モデルコアカリキュラムの学習内容と到達目標
分類 | 分野 | 学習内容 | 学習内容の到達目標 | 到達レベル | 授業週 |
基礎的能力 | 人文・社会科学 | 英語 | 英語運用の基礎となる知識 | 聞き手に伝わるよう、句・文における基本的なリズムやイントネーション、音のつながりに配慮して、音読あるいは発話できる。 | 3 | |
明瞭で聞き手に伝わるような発話ができるよう、英語の発音・アクセントの規則を習得して適切に運用できる。 | 3 | 前2 |
中学で既習の語彙の定着を図り、高等学校学習指導要領に準じた新出語彙、及び専門教育に必要となる英語専門用語を習得して適切な運用ができる。 | 3 | 前2 |
中学で既習の文法や文構造に加え、高等学校学習指導要領に準じた文法や文構造を習得して適切に運用できる。 | 3 | 前2 |
英語運用能力の基礎固め | 日常生活や身近な話題に関して、毎分100語程度の速度ではっきりとした発音で話された内容から必要な情報を聞きとることができる。 | 3 | |
日常生活や身近な話題に関して、自分の意見や感想を基本的な表現を用いて英語で話すことができる。 | 3 | |
説明や物語などの文章を毎分100語程度の速度で聞き手に伝わるように音読ができる。 | 3 | |
平易な英語で書かれた文章を読み、その概要を把握し必要な情報を読み取ることができる。 | 3 | |
日常生活や身近な話題に関して、自分の意見や感想を整理し、100語程度のまとまりのある文章を英語で書くことができる。 | 3 | |
母国以外の言語や文化を理解しようとする姿勢をもち、実際の場面で積極的にコミュニケーションを図ることができる。 | 3 | |
実際の場面や目的に応じて、基本的なコミュニケーション方略(ジェスチャー、アイコンタクト)を適切に用いることができる。 | 3 | |
英語運用能力向上のための学習 | 関心のあるトピックや自分の専門分野のプレゼン等にもつながる平易な英語での口頭発表や、内容に関する簡単な質問や応答などのやりとりができる。 | 3 | |
実際の場面や目的に応じて、効果的なコミュニケーション方略(ジェスチャー、アイコンタクト、代用表現、聞き返しなど)を適切に用いることができる。 | 3 | |
評価割合
| 試験 | 発表 | 相互評価 | 態度 | ポートフォリオ | その他 | 合計 |
総合評価割合 | 70 | 0 | 0 | 0 | 0 | 30 | 100 |
基礎的能力 | 70 | 0 | 0 | 0 | 0 | 30 | 100 |
専門的能力 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
分野横断的能力 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |