英会話

科目基礎情報

学校 徳山工業高等専門学校 開講年度 令和02年度 (2020年度)
授業科目 英会話
科目番号 0063 科目区分 一般 / 必修
授業形態 講義 単位の種別と単位数 履修単位: 1
開設学科 機械電気工学科 対象学年 3
開設期 後期 週時間数 2
教科書/教材 Side by Side Level 2
担当教員 長戸 喜隆,マイク マカーシー,倉増 泰弘

到達目標

To help students develop their English speaking skills for a variety of common conversational situations. Students will develop skills in speaking, listening, reading, and writing, as well ask methods for strategies for overcoming misunderstandings (circumlocution techniques). Students’ final scores will depend on two tests (a mid-term test and a final test) as well as in-class participation and attendance.

ルーブリック

理想的な到達レベルの目安標準的な到達レベルの目安未到達レベルの目安
評価項目1Can control a basic conversation fluentlyCan control a basic conversation moderately fluentlyCannot control a basic conversation
評価項目2Can give opinions in English clearlyCan give opinions in English moderately clearlyCannot give opinions in English
評価項目3Can understand spoken English with little difficulty.Can understand spoken English with some difficulty.Cannot understand spoken English.

学科の到達目標項目との関係

到達目標 A 2 説明 閉じる

教育方法等

概要:
Use of textbook and conversations with native speaker as well as testing.
授業の進め方・方法:
Generally the text will comprise a bulk of the class work, but supplementary materials will be used at each teacher's discretion.
注意点:
Grades will be based 80% from test scores and 20% from class participation and attendance according to the teacher’s judgment.

授業計画

授業内容 週ごとの到達目標
後期
3rdQ
1週 Chapter 1: Review of Tenses Students will describe present, past, and future actions, learn common vocabulary of birthdays and gifts, and talk about friendships.
2週 Chapter 1: Review of Tenses Students will describe present, past, and future actions, learn common vocabulary of birthdays and gifts, and talk about friendships.
3週 Chapter 2: Count/Non-Count Nouns Students will learn the vocabulary for food, buying food, and being a guest at mealtime, as well as describe food preferences.
4週 Chapter 2: Count/Non-Count Nouns Students will learn the vocabulary for food, buying food, and being a guest at mealtime, as well as describe food preferences.
5週 Chapter 3: Partitives, Count/Non-Count Nouns, Imperatives Students will practice buying food, describing food, ordering at a restaurant, and briefly describe recipes.
6週 Chapter 4: Future Tense: Will, Time Expressions, Might Students will develop skills for telling about the future, probability, possibility, and giving warnings.
7週 Chapter 4: Future Tense: Will, Time Expressions, Might Students will develop skills for telling about the future, probability, possibility, and giving warnings.
8週 中間試験
4thQ
9週 Review of the test, Chapter 5: Comparatives, Should, Possessive Pronouns Students will learn to make comparisons, give and receive advice, express opinions, and agreement and disagreement.
10週 Chapter 5: Comparatives, Should, Possessive Pronouns Students will learn to make comparisons, give and receive advice, express opinions, and agreement and disagreement.
11週 Chapter 6: Superlatives Students will develop the vocabulary for describing people, places, and things, for shopping in a department store, and expressing opinions.
12週 Chapter 6: Superlatives Students will develop the vocabulary for describing people, places, and things, for shopping in a department store, and expressing opinions.
13週 Chapter 7: Imperatives, Directions Students will develop the vocabulary and phrases for getting around town and for using public transportation.
14週 Chapter 7: Imperatives, Directions Students will develop the vocabulary and phrases for getting around town and for using public transportation.
15週 期末試験
16週 答案返却など

モデルコアカリキュラムの学習内容と到達目標

分類分野学習内容学習内容の到達目標到達レベル授業週
基礎的能力人文・社会科学英語英語運用の基礎となる知識聞き手に伝わるよう、句・文における基本的なリズムやイントネーション、音のつながりに配慮して、音読あるいは発話できる。3
明瞭で聞き手に伝わるような発話ができるよう、英語の発音・アクセントの規則を習得して適切に運用できる。3
中学で既習の語彙の定着を図り、高等学校学習指導要領に準じた新出語彙、及び専門教育に必要となる英語専門用語を習得して適切な運用ができる。3
中学で既習の文法や文構造に加え、高等学校学習指導要領に準じた文法や文構造を習得して適切に運用できる。3
英語運用能力の基礎固め日常生活や身近な話題に関して、毎分100語程度の速度ではっきりとした発音で話された内容から必要な情報を聞きとることができる。3
日常生活や身近な話題に関して、自分の意見や感想を基本的な表現を用いて英語で話すことができる。3
説明や物語などの文章を毎分100語程度の速度で聞き手に伝わるように音読ができる。3
平易な英語で書かれた文章を読み、その概要を把握し必要な情報を読み取ることができる。3
日常生活や身近な話題に関して、自分の意見や感想を整理し、100語程度のまとまりのある文章を英語で書くことができる。3
母国以外の言語や文化を理解しようとする姿勢をもち、実際の場面で積極的にコミュニケーションを図ることができる。3
実際の場面や目的に応じて、基本的なコミュニケーション方略(ジェスチャー、アイコンタクト)を適切に用いることができる。3
英語運用能力向上のための学習英語でのディスカッション(必要に応じてディベート)を想定して、教室内でのやり取りや教室外での日常的な質問や応答などができる。3
英語でディスカッション(必要に応じてディベート)を行うため、学生自ら準備活動や情報収集を行い、主体的な態度で行動できる。3
母国以外の言語や文化を理解しようとする姿勢をもち、教室内外で英語で円滑なコミュニケーションをとることができる。3
関心のあるトピックや自分の専門分野のプレゼン等にもつながる平易な英語での口頭発表や、内容に関する簡単な質問や応答などのやりとりができる。3
実際の場面や目的に応じて、効果的なコミュニケーション方略(ジェスチャー、アイコンタクト、代用表現、聞き返しなど)を適切に用いることができる。3

評価割合

試験発表相互評価態度ポートフォリオその他合計
総合評価割合80000020100
基礎的能力80000020100
専門的能力0000000
分野横断的能力0000000