概要:
In this course, English V students will improve their core English conversation and reading comprehension skills through presentation (individual and group).
授業の進め方・方法:
Lessons are based on the activities in the textbook, allowing students to easily keep track of their requirements and classroom pacing. Students are encouraged to review previous material and challenge themselves with bonus activities as developing a solid core of English vocabulary and grammar is essential for developing fluency.
『英語で意見を言ってみる』
Dialogue lessons
Learning core expressions in the transcripts
『DUOセレクト』
Reading aloud (3 sections at each class)
Checking the retention of vocabulary and expressions by means of quizzes
注意点:
Students are expected to preview and review lesson content outside of the classroom. The time in the classroom should be devoted to asking questions to confirm understanding, practicing the target lesson content and developing confidence by engaging in English conversation with the teacher and classmates. If the overall grade for the year is less than 60 points, the student will be evaluated on the basis of resubmitted reports and re-evaluation examinations. If the score is less than 60 even after re-evaluation, the student will not receive credit for the course.
|
|
週 |
授業内容 |
週ごとの到達目標 |
後期 |
3rdQ |
1週 |
Course Introduction 『英語で意見を言ってみる』Case 1 反論 DUO:Section1, 2, 3 |
Understanding the course outline Self introduction and speech in group
|
2週 |
『英語で意見を言ってみる』Case 7 強調 DUO:Section4, 5, 6 |
Vocabulary: Understanding how to deliver own ideas through plain English phrases
|
3週 |
『英語で意見を言ってみる』Case 18 確認 DUO:Section7, 8, 9 |
Listening: Understanding other's thoughts through speech listening to other members of the group
|
4週 |
『英語で意見を言ってみる』Case 21 提案 DUO:Section10, 11, 12 |
Speaking: Giving your opinion specifically and logically
|
5週 |
『英語で意見を言ってみる』Case 25 理由 DUO:Section13, 14, 15 |
Writing: Writing your own thoughts about general matters based on the textbook hints and phrases
|
6週 |
『英語で意見を言ってみる』Case 26 感想・判断 DUO:Section16, 17, 18 |
Making Slides and Transcripts: Understanding how to make effective slides and transcripts through English
|
7週 |
『英語で意見を言ってみる』Case 29 賛成 DUO:Section19, 20, 21 |
English Presentation : Learning how to deliver a presentation about your opinions in English
|
8週 |
Test |
|
4thQ |
9週 |
Forming groups of two or three for group presentations. 『英語で意見を言ってみる』Case 10 観点 DUO:Section22, 23, 24 |
Understanding the course outline of 4th Q Self introduction and speech in group toward group presentation
|
10週 |
『英語で意見を言ってみる』Case 13 逆説 DUO:Section25, 26, 27 |
Speaking: Suggesting what you would like to talk about in your group presentation and summarize your opinions with several people
|
11週 |
『英語で意見を言ってみる』Case 24 因果関係 DUO:Section28, 29, 30 |
Writing: Assign roles within the group and write scripts in English
|
12週 |
『英語で意見を言ってみる』Case 28 言い換え DUO:Section31, 32, 33 |
Speaking: Reading aloud your scripts and checking the pronunciation each other
|
13週 |
『英語で意見を言ってみる』Case 31 結果 DUO: Review(復習) |
Making Slides and Transcripts: Understanding how to make effective slides and transcripts through English in group
|
14週 |
『英語で意見を言ってみる』Case 48 例 Group Presentation for Mutual Evaluation |
Speaking and Listening: English Presentation : Learning how to deliver a presentation about your opinions in English
|
15週 |
Test |
|
16週 |
Review |
|
分類 | 分野 | 学習内容 | 学習内容の到達目標 | 到達レベル | 授業週 |
基礎的能力 | 人文社会科学 | 英語 | 英語 | 聞き手に伝わるよう、句・文における基本的なリズムやイントネーション、音のつながりに配慮して、音読あるいは発話できる。 | 3 | |
明瞭で聞き手に伝わるような発話ができるよう、英語の発音・アクセントの規則を習得して適切に運用できる。 | 3 | |
中学で既習の語彙の定着を図り、高等学校学習指導要領に準じた新出語彙、及び専門教育に必要となる英語専門用語を習得して適切な運用ができる。 | 3 | |
中学で既習の文法や文構造に加え、高等学校学習指導要領に準じた文法や文構造を習得して適切に運用できる。 | 3 | |
英語運用能力の基礎固め | 日常生活や身近な話題に関して、毎分100語程度の速度ではっきりとした発音で話された内容から必要な情報を聞きとることができる。 | 3 | |
日常生活や身近な話題に関して、自分の意見や感想を基本的な表現を用いて英語で話すことができる。 | 3 | |
説明や物語などの文章を毎分100語程度の速度で聞き手に伝わるように音読ができる。 | 3 | |
平易な英語で書かれた文章を読み、その概要を把握し必要な情報を読み取ることができる。 | 3 | |
日常生活や身近な話題に関して、自分の意見や感想を整理し、100語程度のまとまりのある文章を英語で書くことができる。 | 3 | |
母国以外の言語や文化を理解しようとする姿勢をもち、実際の場面で積極的にコミュニケーションを図ることができる。 | 3 | |
実際の場面や目的に応じて、基本的なコミュニケーション方略(ジェスチャー、アイコンタクト)を適切に用いることができる。 | 3 | |
英語運用能力向上のための学習 | 自分の専門分野などの予備知識のある内容や関心のある事柄に関する報告や対話などを毎分120語程度の速度で聞いて、概要を把握し、情報を聞き取ることができる。 | 3 | |
英語でのディスカッション(必要に応じてディベート)を想定して、教室内でのやり取りや教室外での日常的な質問や応答などができる。 | 3 | |
英語でディスカッション(必要に応じてディベート)を行うため、学生自ら準備活動や情報収集を行い、主体的な態度で行動できる。 | 3 | |
母国以外の言語や文化を理解しようとする姿勢をもち、教室内外で英語で円滑なコミュニケーションをとることができる。 | 3 | |
関心のあるトピックについて、200語程度の文章をパラグラフライティングなど論理的文章の構成に留意して書くことができる。 | 3 | |
関心のあるトピックや自分の専門分野のプレゼン等にもつながる平易な英語での口頭発表や、内容に関する簡単な質問や応答などのやりとりができる。 | 3 | |
関心のあるトピックや自分の専門分野に関する論文やマニュアルなどの概要を把握し、必要な情報を読み取ることができる。 | 3 | |
英文資料を、自分の専門分野に関する論文の英文アブストラクトや口頭発表用の資料等の作成にもつながるよう、英文テクニカルライティングにおける基礎的な語彙や表現を使って書くことができる。 | 3 | |
実際の場面や目的に応じて、効果的なコミュニケーション方略(ジェスチャー、アイコンタクト、代用表現、聞き返しなど)を適切に用いることができる。 | 3 | |