科目基礎情報

学校 群馬工業高等専門学校 開講年度 令和06年度 (2024年度)
授業科目 英語
科目番号 4M004 科目区分 一般 / 必修
授業形態 授業 単位の種別と単位数 学修単位: 4
開設学科 機械工学科 対象学年 4
開設期 通年 週時間数 2
教科書/教材 Our World Tomorrow: How technology will change our lives by Adam Murray and Anderson Passos ISBN: 9784523179610
担当教員 ウィルソン ヴァージニア

到達目標

1 Students can improve their communication skills using in-class activities.
2 Students can improve their English knowledge by completing homework and assignments.
3 Students can improve their test-taking skills using TOEIC-based tests.

ルーブリック

Ideal LevelStandard LevelUnacceptable Level
achievement1Students show excellent communication skills during in-class activities. Students actively participate in in-class activities. Students do not participate in in-class activities.
achievement2Students complete almost all of their assignments on time and to the best of their abilities. Students complete some of their assignments on time. Students fail to complete most of their assignments on time.
achievement3Students show excellent receptive skills on tests.Students show good receptive skills on their tests. Students show poor receptive skills on tests.

学科の到達目標項目との関係

教育方法等

概要:
Students will learn language and strategies to improve their test scores. Language items will be vocabulary and grammar structures.

授業の進め方・方法:
In each normal class, students will use the textbook and supplementary materials to learn about various topics and practice reading, writing, listening, and speaking skills as well as participating in general communication activities to practice the skills they have obtained.                       
注意点:
Tests will have TOEIC-level questions testing the materials and skills studied in class.

This course includes a total of 120 hours of self-study activities at home before or after class. (Because 1 hour means 45 minutes in this context, you actually need a total of 90 hour self-study at home.) Please note that you must complete the take-home assighnments to succefully pass this class.

授業の属性・履修上の区分

アクティブラーニング
ICT 利用
遠隔授業対応
実務経験のある教員による授業

授業計画

授業内容 週ごとの到達目標
前期
1stQ
1週 Introductions, etc.
Supplementary prints
Topics: Introducing yourself, asking questions
Skills: Identifying word types, Understanding sentence structure
2週 Unit 1 Topic: Introduction to SDGs
Skills: Vocabulary, Reading
3週 Unit 1
Unit 2
Topics: Introduction to SDGs, Good Health
Skills: Listening, Discussing, Vocabulary
4週 Unit 2

Topics: Good Health
Skills: Reading, Listening, Discussing
5週 Unit 3 Topic: Breaking the Poverty Cycle
Skills: Vocabulary, Reading
6週 Unit 3
Unit 4
Topics: Breaking the Poverty Cycle, Clean Water
Skills: Listening, Discussing, Vocabulary
7週 Speaking test
 
presentation

8週 Mid-term test
Use knowledge, skills, and strategies learned to perform on a comprehensive test.
2ndQ
9週 Unit 4

Topic: Clean Water
Skills: Reading, Listening, Discussing
10週 Unit 5

Topic: Review
Skills: TOEIC practice
11週 Unit 6 Topic: Zero Hunger
Skills: Vocabulary, Reading
12週 Unit 6
Unit 7
Topics: Zero Hunger, Sustainable infrastructure
Skills: Listening, Discussing, Vocabulary
13週 Unit 7

Topics: Sustainable Infrastructure
Skills: Reading, Listening, Discussing
14週 Speaking test

 
presentation

15週 End-term test
Use knowledge, skills, and strategies learned to perform on a comprehensive test.

16週 Test return Review
後期
3rdQ
1週 Unit 8 Topic: Clean Energy
Skills: Vocabulary, Reading
2週 Unit 8
Unit 9
Topics: Clean Energy, Remote Work
Skills: Listening, Discussing, Vocabulary
3週 Unit 9

Topics: Remote Work
Skills: Reading, Listening, Discussing
4週 Unit 10

Topic: Review
Skills: TOEIC practice
5週 Unit 11 Topic: Quality Education for All
Skills: Vocabulary, Reading
6週 Unit 11
Unit 12
Topics: Quality Education for All, Reducing Inequalities
Skills: Listening, Discussing, Vocabulary
7週 Speaking test

 
presentation

8週 Mid-term test

Use knowledge, skills, and strategies learned to perform on a comprehensive test.

4thQ
9週 Unit 12

Topics: Reducing Inequalities
Skills: Reading, Listening, Discussing
10週 Unit 13 Topic: Keeping Peace
Skills: Vocabulary, Reading
11週 Unit 13
Unit 14
Topics: Keeping Peace, Partnerships
Skills: Listening, Discussing, Vocabulary
12週 Unit 14

Topics: Remote Work
Skills: Reading, Listening, Discussing
13週 Unit 15

Topic: Review
Skills: TOEIC practice
14週 Speaking test

 
presentation

15週 End-term test
Use knowledge, skills, and strategies learned to perform on a comprehensive test.


16週 Test return Review

モデルコアカリキュラムの学習内容と到達目標

分類分野学習内容学習内容の到達目標到達レベル授業週
基礎的能力人文社会科学英語英語聞き手に伝わるよう、句・文における基本的なリズムやイントネーション、音のつながりに配慮して、音読あるいは発話できる。3
明瞭で聞き手に伝わるような発話ができるよう、英語の発音・アクセントの規則を習得して適切に運用できる。3
中学で既習の語彙の定着を図り、高等学校学習指導要領に準じた新出語彙、及び専門教育に必要となる英語専門用語を習得して適切な運用ができる。3
中学で既習の文法や文構造に加え、高等学校学習指導要領に準じた文法や文構造を習得して適切に運用できる。3
英語運用能力の基礎固め日常生活や身近な話題に関して、毎分100語程度の速度ではっきりとした発音で話された内容から必要な情報を聞きとることができる。3
日常生活や身近な話題に関して、自分の意見や感想を基本的な表現を用いて英語で話すことができる。3
説明や物語などの文章を毎分100語程度の速度で聞き手に伝わるように音読ができる。3
平易な英語で書かれた文章を読み、その概要を把握し必要な情報を読み取ることができる。3
日常生活や身近な話題に関して、自分の意見や感想を整理し、100語程度のまとまりのある文章を英語で書くことができる。3
母国以外の言語や文化を理解しようとする姿勢をもち、実際の場面で積極的にコミュニケーションを図ることができる。3
実際の場面や目的に応じて、基本的なコミュニケーション方略(ジェスチャー、アイコンタクト)を適切に用いることができる。3
英語運用能力向上のための学習自分の専門分野などの予備知識のある内容や関心のある事柄に関する報告や対話などを毎分120語程度の速度で聞いて、概要を把握し、情報を聞き取ることができる。3
英語でのディスカッション(必要に応じてディベート)を想定して、教室内でのやり取りや教室外での日常的な質問や応答などができる。3
英語でディスカッション(必要に応じてディベート)を行うため、学生自ら準備活動や情報収集を行い、主体的な態度で行動できる。3
母国以外の言語や文化を理解しようとする姿勢をもち、教室内外で英語で円滑なコミュニケーションをとることができる。3
関心のあるトピックについて、200語程度の文章をパラグラフライティングなど論理的文章の構成に留意して書くことができる。3
関心のあるトピックや自分の専門分野のプレゼン等にもつながる平易な英語での口頭発表や、内容に関する簡単な質問や応答などのやりとりができる。3
関心のあるトピックや自分の専門分野に関する論文やマニュアルなどの概要を把握し、必要な情報を読み取ることができる。3
英文資料を、自分の専門分野に関する論文の英文アブストラクトや口頭発表用の資料等の作成にもつながるよう、英文テクニカルライティングにおける基礎的な語彙や表現を使って書くことができる。3
実際の場面や目的に応じて、効果的なコミュニケーション方略(ジェスチャー、アイコンタクト、代用表現、聞き返しなど)を適切に用いることができる。3

評価割合

定期試験小テスト他合計
総合評価割合8020100
基礎的能力8020100