This course is designed to help students who are learning English as a foreign language to improve their practical language skills to communicate with people from overseas countries. To achieve this, students will be required to work on two main things: (1) Improving their ability to understand the content or meaning through listening and reading, so they can quickly understand information or ideas. (2) Enhancing their English output through language activities such as thinking, writing, speaking, and making presentations to express their opinions. As a result, by the end of this course, students are expected to reach a CEFR (Common European Framework of Reference for Languages) B1 level of proficiency, the intermediate independent level, advancing from their current elementary CEFR A2 level. 本授業は実践的な言語運用能力を向上させることを目的とする。本目的を達成するために (1) リスニングやリーディングの多量のインプットを通してことばの意味内容を理解する能力を向上させ,情報や様々な考えを瞬時に把握できるようにする。(2) 思考すること,書くこと,話すこと,プレゼンテーション活動等の言語活動に積極的に取り組む。本授業に主体的に取り組むことで,CEFR(共通欧州言語参照枠)のA2初級レベルから中級レベルである B1レベルへ移行することを目標とする。
概要:
Based on CLIL, Content and Language Integrated Learning, this course aims to develop practical language skills for listening and speaking as well as reading and writing. To achieve this goal, students will focus on two main things: (1) Improving input skills in listening and reading to quickly understand information and ideas. In order to address various topics, acquiring vocabulary knowledge is fundamental to language acquisition. Therefore, by using TOEIC elementary level materials, students can develop bottom-up skills. (2) Enhancing output skills through activities such as thinking, speaking, writing, and making presentations. These kinds of output activities will enable students to express their thoughts or opinions in English and acquire practical top-down skills that will be necessary in the future. 内容言語統合型学習に基づき,内容のあるテーマに関して英語で学ぶ過程を通して,実践的な言語運用能力を身につける。そのために(1)情報や考えを英語で素早く理解することができるように聞く・読むのインプット力を向上させる。語彙情報の習得においてはTOEIC初級編の教材を用いてボトムアップの力をつける。(2)思考する・話す・書く・プレゼンテーション活動を通して,英語で自身の考えを表現したり積極的にコミュニケーションを図ろうとすることができるようアウトプット力を向上させる。
授業の進め方・方法:
In listening and reading tasks, exercises are conducted by using TOEIC beginner-level materials, which simultaneously develop communication skills with a lot of pair work. In speaking and writing, practical language proficiency will be cultivated through the given opportunities to express their opinions and thoughts in English via activities such as pair work, group work, and presentations. The aim of this course is to reach a CEFR B1 level of proficiency. Such language users are able to understand or express the main points of familiar topics encountered in daily life such as work or school. 聞く・読むに関しては,コミュニケーションスキルが身に付くTOEIC初級レベル教材で演習を行い,聴解力および読解力を向上させる。また思考する・話す・書く活動に関しては,ペアワーク・グループワーク・プレゼンテーション等の言語活動を通じて英語で自身の意見や考えを表現する機会を通して実践力を養う。本授業を通して,CEFR A2からCEFR B1レベルへの移行を目指す。 B1レベルとは,仕事や学校等身近な話題について主要な点を理解することができ,関心のある話題について筋の通った文章を作ることができる自立した言語使用者を指す。
注意点:
・In this class, always bring a dictionary. Either a paper or an electronic dictionary is acceptable. (辞書は必ず準備すること。) ・To enhance language acquisition, it is essential to listen to downloaded materials for your improvement of listening skills repeatedly and practice reading aloud outside of class as well. ( 授業外でもリスニングの音声を繰り返し聞くことや会話表現の音読練習は言語習得の向上において必要不可欠です)
|
|
週 |
授業内容 |
週ごとの到達目標 |
前期 |
1stQ |
1週 |
Introduction to the course based on the syllabus Practice sessions for listening and writing at the beginning of the second year Practice for self-introduction in pairs |
授業の進め方を把握する。 2年次初回のリスニング,ライティング演習に取り組む。 現在の自分自身について自己紹介ができる。
|
2週 |
Tips to improve listening comprehension skills (linking, reduction, flapping) Listening exercises for Unit 1 Communication practice in pairs Input for group discussions and presentations |
TOEIC L&Rの形式に慣れる。 パートナーとのペアワークで簡単なコミュニケーションをとることができる。 理工系学生に関するトピックのリスニング内容を理解し意見交換することができる。
|
3週 |
Reading exercises for Unit 1 Communication practice in pairs Writing for group presentations (understanding of TS and paragraph writing structure) |
TOEIC L&Rの形式に慣れる。 パラグラフライティングの書き方を学び,自分達の考えを英語で表現することができる。
|
4週 |
Listening exercises for Unit 5 Communication practice in pairs Group Discussions for presentations |
TOEIC L&R演習に取り組むことができる。 パートナーとのペアワークでコミュニケーションをとることができる。 プレゼンテーションの原稿を協力して作成することができる。
|
5週 |
Group presentations and peer evaluation |
グループで英語でプレゼンテーションすることができる。 他者発表を聴き互いに良い点を認め合うことができる。
|
6週 |
Reading exercises for Unit5 Communication practice in pairs Listening comprehension and group discussions |
TOEIC L&R演習に取り組むことができる。 パートナーとのペアワークで簡単なコミュニケーションをとることができる。 理工系学生に関するトピックのリスニング内容を理解し意見交換することができる。
|
7週 |
Listening exercises for Unit 2 Communication practice in pairs Group discussions for presentations |
TOEIC L&R演習に取り組むことができる。 パートナーと英語でコミュニケーションをとることができる。 プレゼンテーションに向けて意見し合うことができる。
|
8週 |
Reading exercises for Unit2 Communication practice in pairs Group discussions for presentations Review for mid-term exam |
TOEIC L&R演習に取り組むことができる。 パートナーと英語で簡単なコミュニケーションをとることができる。 プレゼンテーションに向けてグループでディスカッションに取り組むことができる。
|
2ndQ |
9週 |
The Mid-term Exam of the First Semester |
前期中間期の学習習熟度を確認する。
|
10週 |
Giving back test results Listening and reading exercises for Unit 3 Communication practice in pairs |
試験結果の振り返りをする。 TOEIC L&Rの形式に慣れる。 パートナーと英語でコミュニケーションをとることができる。
|
11週 |
Listening exercises for Unit 9 Communication practice in pairs Writing for group presentations |
TOEIC L&R演習に取り組むことができる。 パートナーと英語でコミュニケーションをとることができる。 プレゼンテーションの原稿を協力して作成することができる。
|
12週 |
Reading exercises for Unit 9 Communication practice in pairs Group Discussions for presentations |
TOEIC L&R演習に取り組むことができる。 パートナーと英語でコミュニケーションをとることができる。 プレゼンテーションの原稿を協力して作成することができる。
|
13週 |
Listening exercises for Unit13 Communication practice in pairs Group Discussions for presentations |
TOEIC L&R演習に取り組むことができる。 パートナーと英語でコミュニケーションをとることができる。 プレゼンに向けてグループでディスカッションに取り組むことができる。
|
14週 |
Group presentations and peer evaluation |
グループで英語でプレゼンテーションすることに慣れる。 他者発表を傾聴し互いに良い点を認め合い評価しあうことができる。
|
15週 |
Reading exercises for Unit13 Communication practice in pairs Review for final exam |
TOEIC L&R演習に取り組むことができる。 パートナーと英語でコミュニケーションをとることができる。
|
16週 |
The Final Exam of the First Semester |
前期期末期の学習習熟度を確認する。
|
後期 |
3rdQ |
1週 |
Listening exercises for Unit 4 Communication practice in pairs Listening comprehension and group discussions |
TOEIC L&RTOEIC L&R演習に取り組むことができる。 パートナーと英語でコミュニケーションをとることができる。 理工系学生に関連するリスニングの内容を理解し,自身のことに繋げて考えようとすることができる。
|
2週 |
Reading exercises for Unit 4 Communication practice in pairs Writing for group presentations |
TOEIC L&R演習に取り組むことができる。 パートナーとのペアワークでコミュニケーションをとることができる。 理工系学生に関するトピックのリスニング内容を理解し,自身のことに繋げて考えや意見を交換することができる。
|
3週 |
Listening exercises for Unit 8 Communication practice in pairs Writing for group presentations |
TOEIC L&R演習に取り組むことができる。 プレゼンテーションの原稿を協力して作成することができる。
|
4週 |
Reading exercises for Unit 8 Communication practice in pairs Group Discussions for presentations |
TOEIC L&R演習に取り組むことができる。 プレゼンテーションの原稿を協力して作成することができる。
|
5週 |
Group presentations and peer evaluation |
グループで英語でプレゼンテーションすることに慣れ,Q&Aのやりとりをすることができる。 他者発表を傾聴し互いに良い点を認め合い評価しあうことができる。
|
6週 |
Listening exercises for Unit 7 Communication practice in pairs Listening comprehension and group presentations |
TOEIC L&R演習に取り組むことができる。 パートナーとのペアワークでコミュニケーションをとることができる。 理工系学生に関するトピックのリスニング内容を理解し,自身のことに繋げて考えや意見を交換することができる。
|
7週 |
Reading exercises for Unit 7 Communication practice in pairs Group discussions for presentations |
TOEIC L&R演習に取り組むことができる。 パートナーと英語でコミュニケーションをとることができる。 プレゼンテーションの原稿を協力して作成することができる。
|
8週 |
The Mid-term Exam of the Second Semester |
後期中間期の学習習熟度を確認する。
|
4thQ |
9週 |
Giving back test results Listening and reading exercises for Unit 10 Communication practice in pairs |
試験結果の振り返りをする。 TOEIC L&R演習に取り組むことができる。 パートナーと英語でコミュニケーションをとることができる。
|
10週 |
Listening and reading exercises for Unit 11 Communication practice in pairs Listening comprehension and group presentations |
TOEIC L&R演習に取り組むことができる。 パートナーと英語でコミュニケーションをとることができる。
|
11週 |
Listening exercises for Unit12 Communication practice in pairs Writing for group presentations |
TOEIC L&R演習に取り組むことができる。 パートナーと英語でコミュニケーションをとることができる。 プレゼンに向けてグループでディスカッションに取り組むことができる。
|
12週 |
Reading exercises for Unit12 Communication practice in pairs Group Discussions for presentations |
TOEIC L&R演習に取り組むことができる。 パートナーと英語でコミュニケーションをとることができる。 プレゼンに向けてグループでディスカッションに取り組むことができる。
|
13週 |
Listening and Reading exercises for Unit14 Communication practice in pairs Group Discussions for presentations |
TOEIC L&R演習に取り組むことができる。 パートナーと英語でコミュニケーションをとることができる。 プレゼンに向けてグループでディスカッションに取り組むことができる。
|
14週 |
Group presentations and peer evaluation |
グループで英語でプレゼンテーションすることに慣れ,Q&Aのやりとりをすることができる。 他者発表を傾聴し互いに良い点を認め合い評価しあうことができる。
|
15週 |
Reading exercises focusing for Unit 6 Practice sessions for listening and writing at the end of the second year |
TOEIC L&R演習に取り組むことができる。 2年時最後のリスニングとライティングの演習に取り組むことができる。
|
16週 |
The Final Exam of the Second Semester |
後期期末期の学習習熟度を確認する。
|