到達目標
This lecture aims to encourage students to express their thoughts related to various social issues as well as to develop listening, speaking, reading, and writing skills needed to discuss in English fluently.
本講義では、英語で流暢に話し合うために必要なリスニング、スピーキング、リーディング、ライティングスキルを伸ばし、様々な社会問題に関する考えを述べる力を養うことを目的とする。
ルーブリック
| 理想的な到達レベルの目安 | 標準的な到達レベルの目安 | 未到達レベルの目安 |
リスニング能力 | 英語ニュース(必要語彙数約5000語)を聞き、正しく理解することができる。 | 英語ニュース(必要語彙数約5000語)を聞き、おおむね理解することができる。 | 英語ニュース(必要語彙数約5000語)を聞き、正しく理解することができない。 |
スピーキング能力 | 英語ニュースを聞き、内容について的確に話すことができる。 | 英語ニュースを聞き、内容についておおむね話すことができる。 | 英語ニュースを聞き、内容について的確に話すことができない。 |
リーディング能力 | 英文記事(必要語彙数約5000語)を読み、内容に関する質問に正しく回答することができる。 | 英文記事(必要語彙数約5000語)を読み、内容に関する質問におおむね回答することができる。 | 英文記事(必要語彙数約5000語)を読み、内容に関する質問に正しく回答することができない。 |
ライティング能力 | 英文記事に関連する社会問題について正しく英作文することができる。 | 英文記事に関連する社会問題についておおむね英作文することができる。 | 英文記事に関連する社会問題について正しく英作文することができない。 |
学科の到達目標項目との関係
教育方法等
概要:
This lecture serves as an practical communicative classes for students to develop English language skills needed to discuss social issues by using audiovisual materials. At the beginning of each class, a special dictation practice is served.
授業の進め方・方法:
The classes are basically in person with some dictation and reading comprehension practices, requiring 2/3 attention at weekly assignment tests. The contents and schedule are as shown below.
注意点:
Students are required to review for the assigned part of handouts for each class, and to practice short essay writing about current social issues.
学修単位の履修上の注意
事前学習:英単語調べはもちろん、各章の問題を「提出用ノート」に解答しておき、充実させたノートを提出できるようにしておく。
事後展開学習:授業中に作成した「板書用ノート」をみながら、復習し、クイズやテストに備える。
授業の属性・履修上の区分
授業計画
|
|
週 |
授業内容 |
週ごとの到達目標 |
前期 |
1stQ |
1週 |
Class Introduction |
To understand what and how to learn communicative English
|
2週 |
World News Ⅰ, Dictation Test, Q&A Practice |
To understand the expression related to social issues
|
3週 |
World News Ⅱ, Dictation Test, Q&A Practice |
To understand the expression related to social issues
|
4週 |
World News Ⅲ, Dictation Test, Q&A Practice |
To understand the expression related to social issues
|
5週 |
World News Ⅳ, Dictation Test, Q&A Practice |
To understand the expression related to social issues
|
6週 |
World News Ⅴ, Dictation Test, Q&A Practice |
To understand the expression related to social issues
|
7週 |
World News Ⅵ, Dictation Test, Q&A Practice |
To understand the expression related to social issues
|
8週 |
World News Ⅶ, Dictation Test, Q&A Practice |
To understand the expression related to social issues
|
2ndQ |
9週 |
World News Ⅷ, Dictation Test, Q&A Practice |
To understand the expression related to social issues
|
10週 |
World News Ⅸ, Dictation Test, Q&A Practice
|
To understand the expression related to social issues
|
11週 |
World News Ⅹ, Dictation Test, Q&A Practice |
To understand the expression related to social issues
|
12週 |
Essay Writing & Discussion |
To be assessed each level of understanding
|
13週 |
How to express each point of views about social issues |
To understand the typical patterns of essay writing
|
14週 |
Final Assignment Test
|
To be assessed each level of writing
|
15週 |
Final Essay Writing
|
To be assessed each level of speaking
|
16週 |
Review |
Finalizing & Evaluations
|
モデルコアカリキュラムの学習内容と到達目標
分類 | 分野 | 学習内容 | 学習内容の到達目標 | 到達レベル | 授業週 |
評価割合
| Weekly Assignment | Essay Writing | Class Participation | 合計 |
総合評価割合 | 60 | 30 | 10 | 100 |
基礎的能力 | 60 | 0 | 10 | 70 |
専門的能力 | 0 | 0 | 0 | 0 |
分野横断的能力 | 0 | 30 | 0 | 30 |