到達目標
The goals for the English conversation classes will be to encourage as much discussion and presentation in English as possible. We will use the textbook to provide topics and useful expressions for discussion and presentation. Each student will have a 5-6 minutes presentation in the end of the term.
ルーブリック
| 理想的な到達レベルの目安 | 標準的な到達レベルの目安 | 最低限の到達レベルの目安(可) | 未到達レベルの目安 |
評価項目1 | 英語ネイティブ・スピーカーのプレゼンテーション音声を聞いて内容を正しく理解し、説明できる。 | 英語ネイティブ・スピーカーのプレゼンテーション音声を聞いて、内容を正しく理解できる。 | 英語ネイティブ・スピーカーのプレゼンテーション音声を聞いて、要点やキーワードを把握できる。 | 左記に満たない。 |
評価項目2 | 英語プレゼンテーションの準備・実施に必要な知識や技術、語彙を十分に習得しており、効果的な発表活動ができる。 | 英語プレゼンテーションの準備・実施に必要な知識や技術、語彙を習得しており、手順に沿った発表活動ができる。 | 英語プレゼンテーションの準備・実施に必要な知識や技術について理解しており、それらを用いて発表活動ができる。 | 左記に満たない。 |
評価項目3 | 英語での質問や応答、説明などのやりとりを適切に行い、他者と意思疎通を図ることができる。 | 英語での質問や応答、説明などのやりとりを、助言が与えられれば適切に行うことができ、他者に考えを伝えることができる。 | 英語での質問が理解でき、助言が与えられれば単文で応答できる。 | 左記に満たない。 |
学科の到達目標項目との関係
教育方法等
概要:
This course provides students with skills and knowledge to give effective and powerful presentations in English. Students will learn the strategies to build speech about themselves, their friends, favorite places, possessions, and memorable experiences. Students will also learn non-verbal communication skills as well as speech skills.
授業の進め方・方法:
I would like to encourage students to organize and express their ideas all in English, in order to prepare for providing each presentation.
The classes will always begin with some warming-up English quizzes or small activities. Then we will learn some useful expressions, rules, and tips of English presentation on each topic. Also, students will do some short presentations in front of smaller groups, and they will be required to submit some assignments as well.
注意点:
For self-study;
Students should get as much practice listening to English as possible. I recommend watching movies and TV, and listening to music in English. Singing songs in English is a great way to improve speaking skills.
To prepare for classes;
Do the above, and be ready to try out new things. Always bring your textbook to class.
To review;
Look over the unit covered in the textbook or any extra worksheets given in class. Be sure you understand any new vocabulary words. Practice the conversations and presentation by yourself or with a friend.
授業計画
|
|
週 |
授業内容 |
週ごとの到達目標 |
後期 |
3rdQ |
1週 |
Introduction Unit1 Getting Started |
Students can introduce themselves in English and explain the contents in general presentations
|
2週 |
Unit2 Getting Started 2 |
Students can brainstorm, organize their idea and make "introduction"
|
3週 |
Unit3 Making a Good Impression |
Students understand how "eye contact" and "gestures" are important in presentations
|
4週 |
Unit4 Making a Good Impression 2 |
Students understand how "eye contact" and "gestures" are important in presentations
|
5週 |
Unit5 Making Your Point |
Students learn how to organize their information in "body" section
|
6週 |
Unit6 Making Your Point 2 |
Students learn how to organize their information in "body" section
|
7週 |
Unit7 The Visual Story |
Students learn how to make effective visual aids
|
8週 |
中間試験 |
Students can use vocabulary words in the textbook and explain the functions of each part of presentation.
|
4thQ |
9週 |
Unit8 The Visual Story 2 |
Students learn how to make effective visual aids, such as "graphs"
|
10週 |
Unit9 The Visual Story 3 |
Students learn how to make effective visual aids, such as "bullet points"
|
11週 |
Unit10 Being Understood |
Students learn how to use their voice in presentations
|
12週 |
Unit11 Being Understood 2 |
Students learn how to put stresses in sentences
|
13週 |
Unit12 Concluding Your Message |
Students learn how to organize their idea to make an effective "conclusion"
|
14週 |
Unit13 Concluding Your Message 2 |
Students learn what phrases to use to make an effective "conclusion"
|
15週 |
Students' Presentation |
Students can give effective, well-organized and powerful presentation in English.
|
16週 |
|
|
モデルコアカリキュラムの学習内容と到達目標
分類 | 分野 | 学習内容 | 学習内容の到達目標 | 到達レベル | 授業週 |
基礎的能力 | 人文・社会科学 | 英語 | 英語運用能力の基礎固め | 英語のつづりと音との関係を理解できる。 | 3 | |
英語の標準的な発音を聴き、音を模倣しながら発声できる。 | 3 | |
英語の発音記号を見て、発音できる。 | 3 | |
リエゾンなど、語と語の連結による音変化を認識できる。 | 3 | |
語・句・文における基本的な強勢を正しく理解し、音読することができる。 | 3 | |
文における基本的なイントネーションを正しく理解し、音読することができる。 | 3 | |
文における基本的な区切りを理解し、音読することができる。 | 3 | |
中学で既習の1200語程度の語彙を定着させるとともに、2600語程度の語彙を新たに習得する。 | 3 | |
自分の専門に関する基本的な語彙を習得する。 | 3 | |
中学校で既習の文法事項や構文を定着させる。 | 3 | |
高等学校学習指導要領に示されているレベルの文法事項や構文を習得する。 | 3 | |
英語運用能力向上のための学習 | 相手が明瞭に毎分100語程度の速度で、自分や身近なことについて基本的な表現を用いて話す場合、その内容を聴いて理解できる。 | 3 | 後1,後11,後15 |
自分や身近なことについて、前もって準備をすれば毎分100語程度の速度で約1分間の口頭説明ができる。 | 3 | 後1,後7,後15 |
相手が明瞭に毎分100語程度の速度で、繰り返しや言い換えを交えて話し、適切な助言、ヒント、促しなどが与えられれば、自分や身近なことについて口頭で簡単なやり取りや質問・応答ができる。 | 3 | 後5,後6,後12 |
相手が明瞭に毎分120語程度の速度で、自分や身近なこと及び自分の専門に関する簡単な情報や考えを話す場合、その内容を聴いて理解できる。 | 3 | 後2,後11 |
自分や身近なこと及び自分の専門に関する情報(例:実験成果など)や考えについて、前もって準備をすれば毎分120語程度の速度で約2分間の口頭説明ができる。 | 3 | 後9,後10,後13,後14 |
相手が明瞭に毎分120語程度の速度で、繰り返しや言い換えを交えて話し、適切な助言、ヒント、促しなどが与えられれば、自分や身近なこと及び自分の専門に関する簡単な情報や考えについて口頭でやり取りや質問・応答ができる。 | 3 | 後3,後4,後15 |
毎分100語程度の速度で平易な物語文などを読み、その概要を把握できる。 | 3 | |
自分や身近なことについて100語程度の簡単な文章を書くことができる。 | 3 | |
毎分120語程度の速度で物語文や説明文などを読み、その概要を把握できる。 | 3 | |
自分や身近なこと及び自分の専門に関する情報や考えについて、200語程度の簡単な文章を書くことができる。 | 3 | |
工学基礎 | グローバリゼーション | グローバリゼーション | 世界の歴史、交通・通信の発達から生じる地域間の経済、文化、政治、社会問題を理解し、技術者として、それぞれの国や地域の持続的発展を視野においた、経済的、社会的、環境的な進歩に貢献する資質を持ち、将来技術者の役割、責任と行動について考えることができる。 | 3 | |
評価割合
| 中間試験 | プレゼンテーション | 授業内の取り組み | 課題 | 合計 |
総合評価割合 | 30 | 30 | 20 | 20 | 100 |
基礎的能力 | 30 | 30 | 20 | 20 | 100 |