到達目標
The goals for the English conversation classes will be to encourage as much discussion and presentation in English as possible. We will use the textbook to provide topics and useful expressions for discussion and presentation. Each student will have a 5-6 minutes presentation in the end of the term.
ルーブリック
| 理想的な到達レベルの目安 | 標準的な到達レベルの目安 | 最低限の到達レベルの目安(可) | 未到達レベルの目安 |
評価項目1 | 英語ネイティブ・スピーカーのプレゼンテーション音声を聞いて内容を正しく理解し、説明できる。 | 英語ネイティブ・スピーカーのプレゼンテーション音声を聞いて、内容を正しく理解できる。 | 英語ネイティブ・スピーカーのプレゼンテーション音声を聞いて、要点やキーワードを把握できる。 | 左記に満たない。 |
評価項目2 | 英語プレゼンテーションの準備・実施に必要な知識や技術、語彙を十分に習得しており、効果的な発表活動ができる。 | 英語プレゼンテーションの準備・実施に必要な知識や技術、語彙を習得しており、手順に沿った発表活動ができる。 | 英語プレゼンテーションの準備・実施に必要な知識や技術について理解しており、それらを用いて発表活動ができる。 | 左記に満たない。 |
評価項目3 | 英語での質問や応答、説明などのやりとりを適切に行い、他者と意思疎通を図ることができる。 | 英語での質問や応答、説明などのやりとりを、助言が与えられれば適切に行うことができ、他者に考えを伝えることができる。 | 英語での質問が理解でき、助言が与えられれば単文で応答できる。 | 左記に満たない。 |
学科の到達目標項目との関係
教育方法等
概要:
This course provides students with skills and knowledge to give effective and powerful presentations in English. Students will learn the strategies to build speech about themselves, their friends, favorite places, possessions, and memorable experiences. Students will also learn non-verbal communication skills as well as speech skills.
授業の進め方・方法:
I would like to encourage students to organize and express their ideas all in English, in order to prepare for providing each presentation.
The classes will always begin with some warming-up English quizzes or small activities. Then we will learn some useful expressions, rules, and tips of English presentation on each topic. Also, students will do some short presentations in front of smaller groups, and they will be required to submit some assignments as well.
注意点:
For self-study;
Students should get as much practice listening to English as possible. I recommend watching movies and TV, and listening to music in English. Singing songs in English is a great way to improve speaking skills.
To prepare for classes;
Do the above, and be ready to try out new things. Always bring your textbook to class.
To review;
Look over the unit covered in the textbook or any extra worksheets given in class. Be sure you understand any new vocabulary words. Practice the conversations and presentation by yourself or with a friend.
授業計画
|
|
週 |
授業内容 |
週ごとの到達目標 |
後期 |
3rdQ |
1週 |
Introduction Unit1 Getting Started |
Students can introduce themselves in English and explain the contents in general presentations
|
2週 |
Unit2 Getting Started 2 |
Students can brainstorm, organize their idea and make "introduction"
|
3週 |
Unit3 Making a Good Impression |
Students understand how "eye contact" and "gestures" are important in presentations
|
4週 |
Unit4 Making a Good Impression 2 |
Students understand how "eye contact" and "gestures" are important in presentations
|
5週 |
Unit5 Making Your Point |
Students learn how to organize their information in "body" section
|
6週 |
Unit6 Making Your Point 2 |
Students learn how to organize their information in "body" section
|
7週 |
Unit7 The Visual Story |
Students learn how to make effective visual aids
|
8週 |
中間試験 |
Students can use vocabulary words in the textbook and explain the functions of each part of presentation.
|
4thQ |
9週 |
Unit8 The Visual Story 2 |
Students learn how to make effective visual aids, such as "graphs"
|
10週 |
Unit9 The Visual Story 3 |
Students learn how to make effective visual aids, such as "bullet points"
|
11週 |
Unit10 Being Understood |
Students learn how to use their voice in presentations
|
12週 |
Unit11 Being Understood 2 |
Students learn how to put stresses in sentences
|
13週 |
Unit12 Concluding Your Message |
Students learn how to organize their idea to make an effective "conclusion"
|
14週 |
Unit13 Concluding Your Message 2 |
Students learn what phrases to use to make an effective "conclusion"
|
15週 |
Students' Presentation |
Students can give effective, well-organized and powerful presentation in English.
|
16週 |
|
|
モデルコアカリキュラムの学習内容と到達目標
分類 | 分野 | 学習内容 | 学習内容の到達目標 | 到達レベル | 授業週 |
基礎的能力 | 人文・社会科学 | 英語 | 英語運用能力の基礎固め | 日常生活や身近な話題に関して、毎分100語程度の速度ではっきりとした発音で話された内容から必要な情報を聞きとることができる。 | 3 | 後1,後11,後15 |
日常生活や身近な話題に関して、自分の意見や感想を基本的な表現を用いて英語で話すことができる。 | 3 | 後1,後7,後15 |
説明や物語などの文章を毎分100語程度の速度で聞き手に伝わるように音読ができる。 | 3 | 後5,後6,後12 |
平易な英語で書かれた文章を読み、その概要を把握し必要な情報を読み取ることができる。 | 3 | 後2,後11 |
日常生活や身近な話題に関して、自分の意見や感想を整理し、100語程度のまとまりのある文章を英語で書くことができる。 | 3 | 後9,後10,後13,後14 |
母国以外の言語や文化を理解しようとする姿勢をもち、実際の場面で積極的にコミュニケーションを図ることができる。 | 3 | 後3,後4,後15 |
評価割合
| 中間試験 | プレゼンテーション | 授業内の取り組み | 課題 | 合計 |
総合評価割合 | 30 | 30 | 20 | 20 | 100 |
基礎的能力 | 30 | 30 | 20 | 20 | 100 |