英会話

科目基礎情報

学校 苫小牧工業高等専門学校 開講年度 平成29年度 (2017年度)
授業科目 英会話
科目番号 K5-1640 科目区分 一般 / 選択
授業形態 授業 単位の種別と単位数 学修単位: 2
開設学科 環境都市工学科 対象学年 5
開設期 後期 週時間数 後期:3
教科書/教材 Steven Gershon, Present Yourself 1 (2nd ed, Cambridge UP)
担当教員 若木 愛弓

到達目標

The goals for the English conversation classes will be to encourage as much discussion and presentation in English as possible. We will use the textbook to provide topics and useful expressions for discussion and presentation. Each student will have a 5-6 minutes presentation in the end of the term.

ルーブリック

理想的な到達レベルの目安標準的な到達レベルの目安最低限の到達レベルの目安(可)未到達レベルの目安
評価項目1英語ネイティブ・スピーカーのプレゼンテーションを見て内容を詳細に正しく理解し、説明できる。英語ネイティブ・スピーカーのプレゼンテーションを見て、内容を正しく理解できる。英語ネイティブ・スピーカーのプレゼンテーションを見て、要点やキーワードを把握できる。左記に満たない。
評価項目2英語プレゼンテーションの準備・実施に必要な知識や技術、語彙を十分に習得しており、効果的な発表活動ができる。英語プレゼンテーションの準備・実施に必要な知識や技術、語彙を習得しており、手順に沿った発表活動ができる。英語プレゼンテーションの準備・実施に必要な知識や技術について理解しており、それらを用いて発表活動ができる。左記に満たない。
評価項目3英語での質問や応答、説明などのやりとりを適切に行い、他者と意思疎通を図ることができる。英語での質問や応答、説明などのやりとりを、助言が与えられれば適切に行うことができ、他者に考えを伝えることができる。英語での質問が理解でき、助言が与えられれば単文で応答できる。左記に満たない。

学科の到達目標項目との関係

JABEE基準1 学習・教育到達目標 (a) 地球的視点から多面的に物事を考える能力とその素養
JABEE基準1 学習・教育到達目標 (e) 種々の科学,技術および情報を利用して社会の要求を解決するためのデザイン能力
JABEE基準1 学習・教育到達目標 (f) 論理的な記述力,口頭発表力,討議等のコミュニケーション能力
学習目標 Ⅰ 人間性
学習目標 Ⅱ 実践性
学習目標 Ⅲ 国際性
学校目標 A(教養) 地球的視点で自然・環境を考え,歴史,文化,社会などについて広い視野を身につける
本科の点検項目 A-ⅰ 社会,経済,法学,哲学,歴史,文化,言語など社会科学および人文科学に関する基本的な事項について説明できる。
学校目標 E(継続的学習) 技術者としての自覚を持ち,自主的,継続的に学習できる能力を身につける
本科の点検項目 E-ⅱ 工学知識,技術の修得を通して,継続的に学習することができる

教育方法等

概要:
This course provides students with skills and knowledge to give effective and powerful presentations in English. Students will learn the strategies to build speech about themselves, their friends, favorite places, possessions, and memorable experiences. Students will also learn non-verbal communication skills as well as speech skills.
授業の進め方・方法:
I would like to encourage students to organize and express their ideas all in English, in order to prepare for providing each presentation.
The classes will always begin with some warming-up English quizzes or small activities. Then we will learn some useful expressions, rules, and tips of English presentation on each topic. Also, students will do some short presentations in front of smaller groups for practice.
注意点:
For self-study;
Students should get as much practice listening to English as possible. I recommend watching movies and TV, and listening to music in English. Singing songs in English is a great way to improve speaking skills.
To prepare for classes;
Do the above, and be ready to try out new things. Always bring your textbook to class.
To review;
Look over the unit covered in the textbook or any extra worksheets given in class. Be sure you understand any new vocabulary words. Practice the conversations and presentation by yourself or with a friend.

授業計画

授業内容 週ごとの到達目標
後期
3rdQ
1週 Introduction
Unit 1, A good friend
Students can introduce themselves in English.
2週 Unit 1, A good friend Students can brainstorm, organize their idea and make "topic sentence."
3週 Unit 1, A good friend Students understand how "opener" and "closer" parts effectively work in presentation.
4週 Unit 1, A good friend Students can introduce their friends in English.
5週 Unit 2, A favorite place Students can use effective gestures/ body language.
6週 Unit 2, A favorite place Students understand how "preview" "concluding signal" and "review"parts effectively work in presentation.
7週 Unit 2, A favorite place Students can introduce their favorite place in English.
8週 到達度確認試験 Students can use vocabulary words in the textbook and explain the functions of each part of presentation.
4thQ
9週 Unit 3, A prized possession Students can conduct a survey /interview in English about their possessions.
10週 Unit 3, A prized possession Students can make effective "preview" and "review."
11週 Unit 3, A prized possession Students can use "show-and-tell expressions."
12週 Unit 4, A memorable experience Students can describe their experiences and feelings.
13週 Unit 4, A memorable experience Students can make effective "opener" and "closer."
14週 Unit 4, A memorable experience Students can use stress to emphasize intensifiers in presentation.
15週 Students' Presentation Students can give effective, well-organized and powerful presentation in English.
16週

評価割合

定期試験到達度確認試験小テスト・課題等プレゼンテーション合計
総合評価割合45151030100
基礎的能力45151030100