到達目標
The goal for this 1st year English IB classes will be to encourage students to express their feelings and ideas to others in English. Students will be required to work in pairs and groups for practicing.
ルーブリック
| 理想的な到達レベルの目安 | 標準的な到達レベルの目安 | 最低限レベルの目安(可) | 未到達レベルの目安 |
評価項目1 | 相手の話を適切な態度で聞くことができ、1分間に100語以上の英語を話して自分の考えを十分に伝えられる | 相手の話を適切な態度で聞くことができ、1分間に80語程度の英語を話して自分の考えを伝えられる | 相手の話を適切な態度で聞くことができ、1分間に60語程度の英語を話して自分の考えを伝えられる | 左記に満たない |
評価項目2 | 基本的な英語コミュニケーションに必要な文法や会話表現の知識及びリスニングや発音の技能を十分に習得している | 基本的な英語コミュニケーションに必要な文法や会話表現の知識及びリスニング、発音の技能を概ね習得している | 基本的な英語コミュニケーションに必要な文法や会話表現の知識及びリスニング、発音の技能を最低限習得している(目安:試験60/100点) | 左記に満たない |
評価項目3 | 基本的な英語コミュニケーションに必要な語彙を十分に習得しており、実際のやりとりの中で効果的に活用できる | 基本的な英語コミュニケーションに必要な語彙を概ね習得しており、実際のやりとりで使用されたものを理解できる | 基本的な英語コミュニケーションに必要な語彙を、最低限習得している(目安:小テスト12/20点) | 左記に満たない |
学科の到達目標項目との関係
Ⅰ 人間性 1 Ⅰ 人間性
Ⅱ 実践性 2 Ⅱ 実践性
Ⅲ 国際性 3 Ⅲ 国際性
教育方法等
概要:
Students will learn practical English communication skills in English IB classroom. They will practice introducing themselves, asking questions, and having small talks with each other. They will practice proper English pronunciation and accents as well.
授業の進め方・方法:
I would like to encourage students to speak up in English without hesitation. I will first focus on improving their English fluency and checking their grammatical knowledge learned through their junior high school English lessons. They will also be practicing conversation patterns along with the textbook. Every lesson includes fun activities to keep students interested.
※Re-evaluation: a re-exam is conducted to students whose evaluation is less than 60. The scores of mid-term and final exams (30%+40%=70%) are replaced with re-exam one.
注意点:
For self study; students should get as much practice listening to English as possible. I recommend watching movies and TV, and listening to music in English. Singing songs in English is also a great way to learn. Be sure you understand any new vocabulary words. Students should make a list of things they didn't understand during previous lessons and ask questions.
授業の属性・履修上の区分
授業計画
|
|
週 |
授業内容 |
週ごとの到達目標 |
前期 |
1stQ |
1週 |
Basic grammar review ( Present Tense / Past Tense ) |
to become acquainted with each other and accustomed to English IB classroom. Use basic grammar
|
2週 |
Basic grammar review ( Present Participle / Future Tense ) |
to become acquainted with each other and accustomed to English IB classroom. Use basic grammar
|
3週 |
Unit 3 |
to learn preposition of place and time. Introduction at a company
|
4週 |
Unit 5 |
to learn countable and uncountable. Talking about currency and shopping
|
5週 |
Unit 7
|
to learn using Wh questions. Daily life usage
|
6週 |
Unit 10
|
to learn comparative and superlative. Compare things around you
|
7週 |
Review all units / Q&A
|
to review past lessons. Ask questions for better understanding
|
8週 |
Review and 前期中間試験 |
|
2ndQ |
9週 |
Unit 11
|
to learn and use modal verbs. Daily life usage
|
10週 |
Unit 11
|
to learn and use modal verbs. Daily life usage
|
11週 |
Unit 14 |
to learn using active and passive verbs.
|
12週 |
Unit 14 |
to learn using active and passive verbs.
|
13週 |
Unit 15 |
to learn using conjunctions and talk about past and present life events
|
14週 |
Unit 15 |
using comjunctions to talk about past and present events
|
15週 |
Review all units / Q&A
|
to review past lessons. Ask questions for better understanding
|
16週 |
前期定期試験 |
|
モデルコアカリキュラムの学習内容と到達目標
分類 | 分野 | 学習内容 | 学習内容の到達目標 | 到達レベル | 授業週 |
基礎的能力 | 人文社会科学 | 英語 | 英語 | 聞き手に正しく伝わるよう、語・句・文における強勢、文におけるリズム・イントネーション、音のつながり・区切りを意識しながら明瞭に音読あるいは発話できる。 | 1 | |
中学校までに学習した語彙の定着を図り、高等学校指導要領に準じた新出語彙、及び専門教育に必要となる語彙を習得して適切に運用できる。 | 1 | |
中学校までに学習した文構造及び文法事項に加え、高等学校学習指導要領に準じた文構造及び文法事項について習得して適切に運用できる。 | 1 | |
日常的な話題や社会的な話題について、はっきりとした発音で、調整された速さで話された内容から、必要な情報を聞き取り、話し手の意図を把握できる。 | 1 | |
日常的な話題や社会的な話題について、基本的な表現を用いて、情報や考え、気持ちなどを話すことができる。 | 1 | |
日常的な話題や社会的な話題について平易な英語で書かれた文章を読み、その概要を把握して必要な情報を読み取り、書き手の意図、概要や要点を把握できる。 | 1 | |
日常的な話題や社会的な話題について、自分の意見や感想を整理し、情報や考え、気持ちなどを伝える文章を書くことができる。 | 1 | |
母国以外の言語や文化を理解しようとする姿勢を持ち、実際の場面で積極的にコミュニケーションを図ることができる。 | 1 | |
実際の場面や目的に応じて、基本的なコミュニケーション方略(ジェスチャー、アイコンタクト)を適切に用いることができる。 | 1 | |
評価割合
| 定期試験 | 中間試験 | 小テスト・課題・授業内の取り組み | 合計 |
総合評価割合 | 40 | 30 | 30 | 100 |
基礎的能力 | 40 | 30 | 30 | 100 |