英語ⅠB

科目基礎情報

学校 苫小牧工業高等専門学校 開講年度 平成30年度 (2018年度)
授業科目 英語ⅠB
科目番号 0005 科目区分 一般 / 必修
授業形態 授業 単位の種別と単位数 履修単位: 2
開設学科 創造工学科(一般科目) 対象学年 1
開設期 通年 週時間数 前期:2 後期:2
教科書/教材 New Connection Book1
担当教員 若木 愛弓

到達目標

The goal for this 1st year English conversation classes will be to encourage students to express their feelings and ideas to others all in English. Students will be required to work in pairs and groups for practicing.

ルーブリック

理想的な到達レベルの目安標準的な到達レベルの目安最低限レベルの目安(可)未到達レベルの目安
評価項目1相手の話を適切な態度で聞くことができ、1分間に100語以上の英語を話して自分の考えを十分に伝えられる相手の話を適切な態度で聞くことができ、1分間に80語程度の英語を話して自分の考えを伝えられる相手の話を適切な態度で聞くことができ、1分間に60語程度の英語を話して自分の考えを伝えられる左記に満たない
評価項目2基本的な英語コミュニケーションに必要な文法や会話表現の知識及びリスニングや発音の技能を十分に習得している基本的な英語コミュニケーションに必要な文法や会話表現の知識及びリスニング、発音の技能を概ね習得している基本的な英語コミュニケーションに必要な文法や会話表現の知識及びリスニング、発音の技能を最低限習得している(目安:試験60/100点)左記に満たない
評価項目3基本的な英語コミュニケーションに必要な語彙を十分に習得しており、実際のやりとりの中で効果的に活用できる基本的な英語コミュニケーションに必要な語彙を概ね習得しており、実際のやりとりで使用されたものを理解できる基本的な英語コミュニケーションに必要な語彙を、最低限習得している(目安:小テスト12/20点)左記に満たない

学科の到達目標項目との関係

教育方法等

概要:
Students will learn practical English communication skills in English IB classroom. They will practice introducing themselves, asking questions, and having small talks with each other. They will practice proper English pronunciation and accents as well.
授業の進め方・方法:
I would like to encourage students to speak up in English without hesitation. I will first focus on improving their English fluency and checking their grammatical knowledge learned through their junior high school English lessons. They will also be practicing conversation patterns along with the textbook. Also, every lesson includes an activity called "word counter" and a vocabulary quiz (20pts).
注意点:
For self study; students should get as much practice listening to English as possible. I recommend watching movies and TV, and listening to music in English. Singing songs in English is also a great way to learn. Be sure you understand any new vocabulary words. Practice the conversations by yourself or with classmates.

授業計画

授業内容 週ごとの到達目標
前期
1stQ
1週 Introduction
Unit1
to become acquainted with each other and accustomed to EnglishIB classroom.
2週 Unit1 to review some points learned in jr. high school.
3週 Unit2 to learn simple present tense to talk about food and eating habit from all over the world.
4週 Unit2 to learn simple present tense to talk about food and eating habit from all over the world.
5週 Unit3
to learn and use present-continuous tense to talk about technologies.
6週 Unit3
to learn and use present-continuous tense to talk about technologies.
7週 前期中間試験
8週 Unit10 to learn and use gerunds and infinitives to give opinions
2ndQ
9週 Unit10 to learn and use gerunds and infinitives to give opinions
10週 Unit4 to learn and use comparatives and superlatives to talk about shopping and clothing culture
11週 Unit4 to learn and use comparatives and superlatives to talk about shopping and clothing culture
12週 Unit6 to learn modals to ask and give directions
13週 Unit6 to learn modals to ask and give directions
14週 Unit9 to learn and use participle adjectives to talk about feelings
15週 Unit9 to learn and use participle adjectives to talk about feelings
16週 前期定期試験
後期
3rdQ
1週 Unit8 to learn how to describe time and to apologize politely
2週 Unit8 to learn and talk about movies
3週 Unit7 to learn linking verbs and causative verbs to talk about health problem
4週 Unit7 to learn linking verbs and causative verbs to talk about health problem
5週 Unit5 to learn and talk about home appliance technologies
6週 Unit5 to learn and talk about home appliance technologies
7週 後期中間試験
8週 Unit11 to learn and talk about sports
4thQ
9週 Unit11 to learn and talk about sports
10週 Unit12 to learn and use simple future tense to talk about weather conditions
11週 Unit12 to learn and use simple future tense to talk about weather conditions
12週 Unit13 to learn some useful expressions used in restaurants
13週 Unit13 to learn different manners in restaurants in foreign countries
14週 Unit14 to learn and use present perfect tense to talk about school life
15週 Unit14 to learn different school cultures and in foreign countries
16週 後期定期試験

モデルコアカリキュラムの学習内容と到達目標

分類分野学習内容学習内容の到達目標到達レベル授業週
基礎的能力人文・社会科学英語英語運用の基礎となる知識聞き手に伝わるよう、句・文における基本的なリズムやイントネーション、音のつながりに配慮して、音読あるいは発話できる。1前1,前4,前6,前9,前11,前13,前15,後2,後4,後6,後9,後11,後13,後15
明瞭で聞き手に伝わるような発話ができるよう、英語の発音・アクセントの規則を習得して適切に運用できる。1前3,前5,前9,前12,前15,後3,後11,後13
中学で既習の語彙の定着を図り、高等学校学習指導要領に準じた新出語彙、及び専門教育に必要となる英語専門用語を習得して適切な運用ができる。1前2,前4,前5,前6,前8,前9,前10,前11,前12,前13,前14,前15,後1,後2,後3,後4,後5,後6,後8,後9,後10,後11,後12,後13,後14,後15
中学で既習の文法や文構造に加え、高等学校学習指導要領に準じた文法や文構造を習得して適切に運用できる。1前2,前3
英語運用能力の基礎固め日常生活や身近な話題に関して、毎分100語程度の速度ではっきりとした発音で話された内容から必要な情報を聞きとることができる。1前3,前4,前5,前6,前8,前9,前10,前11,前12,前13,前14,前15,後1,後2,後3,後4,後5,後6,後8,後9,後10,後11,後12,後13,後14,後15
日常生活や身近な話題に関して、自分の意見や感想を基本的な表現を用いて英語で話すことができる。1前4,前8,前12,後1,後4,後8,後12,後15
説明や物語などの文章を毎分100語程度の速度で聞き手に伝わるように音読ができる。1前4,前6,前9,前11,前13,前15,後2,後4,後6,後9,後11,後13,後15
平易な英語で書かれた文章を読み、その概要を把握し必要な情報を読み取ることができる。1前2,前5,前8,前10,前12,前14,後1,後3,後5,後8,後10,後12,後14
日常生活や身近な話題に関して、自分の意見や感想を整理し、100語程度のまとまりのある文章を英語で書くことができる。1前6,前15,後6,後15
母国以外の言語や文化を理解しようとする姿勢をもち、実際の場面で積極的にコミュニケーションを図ることができる。1前3,前4,前12,前13,後13,後15
実際の場面や目的に応じて、基本的なコミュニケーション方略(ジェスチャー、アイコンタクト)を適切に用いることができる。1前12,前13,後1,後3,後4,後12,後13

評価割合

試験小テスト課題など合計
総合評価割合602020100
基礎的能力602020100