到達目標
中学校と高専1年での既習事項をもとに、SDGs(Sustainable Development Goals: 持続可能な開発目標)に関するテーマについて説明したり意見を述べたりすることができる。オンラインプログラムを活用して海外の英語のネイティブの教員による マンツーマンの英語指導のもと、インタラクティブなコミュニケーションをとることができる。授業外にもオンラインプログラムを通して、リーディング、文法、リスニング、スピーキング等の自主学習をして、積極的に英語学習に取り組むことができる。実用英語検定準2級合格をめざす。
ルーブリック
| 理想的な到達レベルの目安 | 標準的な到達レベルの目安 | 未到達レベルの目安 |
評価項目1 | 中学校と高専1年での既習事項をもとに、SDGs(Sustainable Development Goals: 持続可能な開発目標)に関するテーマについて、積極的に説明したり意見を述べたりすることができる。 | 中学校と高専1年での既習事項をもとに、SDGs(Sustainable Development Goals: 持続可能な開発目標)に関するテーマについて、説明したり意見を述べたりすることができる。 | 中学校と高専1年での既習事項をもとに、SDGs(Sustainable Development Goals: 持続可能な開発目標)に関するテーマについて、支援を受けながら説明したり意見を述べたりすることができる。 |
評価項目2 | | | |
評価項目3 | | | |
学科の到達目標項目との関係
教育方法等
概要:
【開講学期】Autumn Quarter: 2 hours a week
To develop basic communication skills in SDGs, based on vocabulary, sentence patterns, and grammatical items learned in junior high school. In addition, through learning English, students will gain knowledge of the language and how to use it, and understand the culture behind it.
授業の進め方・方法:
The emphasis is on listening and speaking as well as reading and grammar in the classroom, and students are required to actively speak in English during activities. This class provides an opportunity to develop their interactive communication skills under the one-on-one communication guidance of native English speakers. Students are expected to prepare online and handout assignments for the SDGs theme in advance.
注意点:
Students are expected to have a positive attitude to listen and speak English, actively engage in language activities, and try to communicate using English. Students must bring a dictionary to every class. In addition to class assignments, students need to work on self-study, such as listening to and reading English, and through the online program. Students are required to study outside of class in order to pass Grade Pre-2 of the Eiken Test in Practical English Proficiency.
授業の属性・履修上の区分
授業計画
|
|
週 |
授業内容 |
週ごとの到達目標 |
後期 |
3rdQ |
1週 |
Explanation about this course SDGs:6. Clear Water and Sanitation |
Be able to understand SDGs.
|
2週 |
One-on-one communication 1: Water Shortage SDGs: 3 Good Health and Well-being |
Be able to understand water shortage and good health and well-being. Be able to state their opinion on these topics.
|
3週 |
SDGs: 1. No Poverty SDGs: 7. Affordable and Clean Energy |
Be able to understand poverty and affordable and clean energy. Be able to state their opinion on these topics.
|
4週 |
One-on-one communication 2: Save Our World SDGs: 5. Gender Equality |
Be able to understand the world and gender equality. Be able to state their opinion on these topics.
|
5週 |
SDGs: 13. Climate Action SDGs: 7. Affordable and Clean Energy |
Be able to understand climate action as well as affordable and clean energy. Be able to state their opinion on these topics.
|
6週 |
One-on-one communication 3: A Country Full of Possibilities SDGs: 3 Good Health and Well-being |
Be able to understand gender equality as well as good health and well-being. Be able to state their opinion on these topics.
|
7週 |
SDGs: 1. No Poverty SDGs: 4. Quality Education |
Be able to understand poverty in the world and quality education. Be able to state their opinion on these topics.
|
8週 |
SDGs: 9. Industry, Innovation, and Infrastructure / SDGs: 8. Decent Work and economic Growth EXAM / Feedback |
Be able to understand industry, innovation, and infrastructure as well as decent work and economic growth. Be able to state their opinion on these topics.
|
4thQ |
9週 |
|
|
10週 |
|
|
11週 |
|
|
12週 |
|
|
13週 |
|
|
14週 |
|
|
15週 |
|
|
16週 |
|
|
モデルコアカリキュラムの学習内容と到達目標
分類 | 分野 | 学習内容 | 学習内容の到達目標 | 到達レベル | 授業週 |
基礎的能力 | 人文・社会科学 | 英語 | 英語運用の基礎となる知識 | 聞き手に伝わるよう、句・文における基本的なリズムやイントネーション、音のつながりに配慮して、音読あるいは発話できる。 | 2 | |
明瞭で聞き手に伝わるような発話ができるよう、英語の発音・アクセントの規則を習得して適切に運用できる。 | 2 | |
中学で既習の文法や文構造に加え、高等学校学習指導要領に準じた文法や文構造を習得して適切に運用できる。 | 2 | |
英語運用能力の基礎固め | 日常生活や身近な話題に関して、毎分100語程度の速度ではっきりとした発音で話された内容から必要な情報を聞きとることができる。 | 2 | |
日常生活や身近な話題に関して、自分の意見や感想を基本的な表現を用いて英語で話すことができる。 | 2 | |
説明や物語などの文章を毎分100語程度の速度で聞き手に伝わるように音読ができる。 | 2 | |
平易な英語で書かれた文章を読み、その概要を把握し必要な情報を読み取ることができる。 | 2 | |
日常生活や身近な話題に関して、自分の意見や感想を整理し、100語程度のまとまりのある文章を英語で書くことができる。 | 2 | |
母国以外の言語や文化を理解しようとする姿勢をもち、実際の場面で積極的にコミュニケーションを図ることができる。 | 2 | |
実際の場面や目的に応じて、基本的なコミュニケーション方略(ジェスチャー、アイコンタクト)を適切に用いることができる。 | 2 | |
分野横断的能力 | 汎用的技能 | 汎用的技能 | 汎用的技能 | 日本語と特定の外国語の文章を読み、その内容を把握できる。 | 2 | |
他者とコミュニケーションをとるために日本語や特定の外国語で正しい文章を記述できる。 | 2 | |
他者が話す日本語や特定の外国語の内容を把握できる。 | 2 | |
日本語や特定の外国語で、会話の目標を理解して会話を成立させることができる。 | 2 | |
円滑なコミュニケーションのための態度をとることができる(相づち、繰り返し、ボディーランゲージなど)。 | 2 | |
評価割合
| Exam | Homework (Handouts) | Homework (Video) | 合計 |
総合評価割合 | 60 | 20 | 20 | 100 |
基礎的能力 | 60 | 20 | 20 | 100 |
専門的能力 | 0 | 0 | 0 | 0 |
分野横断的能力 | 0 | 0 | 0 | 0 |