中学校と高専1年での既習事項をもとに、日常生活・学校生活などで適切な表現を用いて、身の回りのことについて説明するなどコミュニケーションをとることができる。実用英語検定準2級合格をめざす。
概要:
【開講学期】Spring Quarter 2 hours and Summer Quarter 2 hours
To develop basic communication skills in daily life and school life., etc. based on vocabulary, sentence patterns, and grammatical items learned in junior high school. In addition, through learning English, students will gain knowledge of the language and how to use it, and understand the culture behind it.
授業の進め方・方法:
The emphasis is on listening and speaking in the classroom, and students are required to actively speak in English during activities such as pair work and group work. This class provides an opportunity to study with a native English teacher. Students are expected to have a positive attitude to listen and speak English, actively engage in language activities, and try to communicate using English. Moreover, some of these classes have been introduced to online English and online assignments.
注意点:
Students must bring a dictionary to every class. In addition to class assignments as well as online assignments, students need to work on self-study, such as speaking, listening to, reading, writing in English, and through various media such as television, radio, and the Internet. Students are required to study outside of class in order to pass Grade Pre-2 of the Eiken Test in Practical English Proficiency.
|
|
週 |
授業内容 |
週ごとの到達目標 |
後期 |
3rdQ |
1週 |
Introduction and explanation of course content and aims |
Be fully aware of course content and aims
|
2週 |
Unit 1: Introductions |
Be able to introduce yourself to a partner Be able to talk about your hobbies and interests
|
3週 |
Unit 1: (continued) |
Be able to understand conversations about interests and hobbies Be able to respond to personal questions
|
4週 |
Unit 2: Describing clothes
|
Be able to describe the clothes you are wearing Be able to talk about fashions you enjoy
|
5週 |
Unit 2: (continued) |
Be able to understand descriptions of clothes Respond to questions about clothes
|
6週 |
Unit 3: Giving advice for staying healthy |
Be able to give advice about staying healthy Be able to ask about your partner's habits
|
7週 |
Unit 3: (continued) |
Be able to understand advice about healthy habits, and be able to respond to questions about healthy habits / Presentations
|
8週 |
Unite 4: Giving and understanding directions |
Be able to ask for and give directions to a place Be able to identify places in your community
|
4thQ |
9週 |
Unit 4: (continued) |
Be able to understand directions to a place Be able to follow directions to reach a place.
|
10週 |
Unit 5: Describing objects and materials |
Be able to describe different objects Be able to listen to your partner describe the object
|
11週 |
Unit 5: (continued) / SDGs (Online) |
Be able to understand descriptions of objects, and be able to identify objects when listening to descriptions / Be able to understand the SDGs
|
12週 |
Unit 6: Talking about goals and dreams / SDGs (Online) |
Be able to talk about your goals, and be able to ask your partner's goals Be able to understand the SDGs
|
13週 |
Unit 6: (continued) / SDGs (Online) |
Be able to understand conversations about future plans, and be able to respond to questions about goals and dreams / Be able to understand the SDGs and talk about the SDGs
|
14週 |
Review |
Review Unit 1-6 and SDGs
|
15週 |
Exam |
Re-enforce what they have learned
|
16週 |
Feedback |
Review of exam
|
分類 | 分野 | 学習内容 | 学習内容の到達目標 | 到達レベル | 授業週 |
基礎的能力 | 人文・社会科学 | 英語 | 英語運用の基礎となる知識 | 聞き手に伝わるよう、句・文における基本的なリズムやイントネーション、音のつながりに配慮して、音読あるいは発話できる。 | 2 | |
明瞭で聞き手に伝わるような発話ができるよう、英語の発音・アクセントの規則を習得して適切に運用できる。 | 2 | |
中学で既習の語彙の定着を図り、高等学校学習指導要領に準じた新出語彙、及び専門教育に必要となる英語専門用語を習得して適切な運用ができる。 | 2 | |
中学で既習の文法や文構造に加え、高等学校学習指導要領に準じた文法や文構造を習得して適切に運用できる。 | 2 | |
英語運用能力の基礎固め | 日常生活や身近な話題に関して、毎分100語程度の速度ではっきりとした発音で話された内容から必要な情報を聞きとることができる。 | 2 | |
日常生活や身近な話題に関して、自分の意見や感想を基本的な表現を用いて英語で話すことができる。 | 2 | |
説明や物語などの文章を毎分100語程度の速度で聞き手に伝わるように音読ができる。 | 2 | |
平易な英語で書かれた文章を読み、その概要を把握し必要な情報を読み取ることができる。 | 2 | |
日常生活や身近な話題に関して、自分の意見や感想を整理し、100語程度のまとまりのある文章を英語で書くことができる。 | 2 | |
母国以外の言語や文化を理解しようとする姿勢をもち、実際の場面で積極的にコミュニケーションを図ることができる。 | 2 | |
実際の場面や目的に応じて、基本的なコミュニケーション方略(ジェスチャー、アイコンタクト)を適切に用いることができる。 | 2 | |
英語運用能力向上のための学習 | 自分の専門分野などの予備知識のある内容や関心のある事柄に関する報告や対話などを毎分120語程度の速度で聞いて、概要を把握し、情報を聞き取ることができる。 | 1 | |
英語でのディスカッション(必要に応じてディベート)を想定して、教室内でのやり取りや教室外での日常的な質問や応答などができる。 | 2 | |
英語でディスカッション(必要に応じてディベート)を行うため、学生自ら準備活動や情報収集を行い、主体的な態度で行動できる。 | 2 | |
母国以外の言語や文化を理解しようとする姿勢をもち、教室内外で英語で円滑なコミュニケーションをとることができる。 | 2 | |
関心のあるトピックについて、200語程度の文章をパラグラフライティングなど論理的文章の構成に留意して書くことができる。 | 1 | |
関心のあるトピックや自分の専門分野のプレゼン等にもつながる平易な英語での口頭発表や、内容に関する簡単な質問や応答などのやりとりができる。 | 2 | |
関心のあるトピックや自分の専門分野に関する論文やマニュアルなどの概要を把握し、必要な情報を読み取ることができる。 | 1 | |
実際の場面や目的に応じて、効果的なコミュニケーション方略(ジェスチャー、アイコンタクト、代用表現、聞き返しなど)を適切に用いることができる。 | 2 | |
工学基礎 | グローバリゼーション・異文化多文化理解 | グローバリゼーション・異文化多文化理解 | それぞれの国の文化や歴史に敬意を払い、その違いを受け入れる寛容さが必要であることを認識している。 | 2 | |
様々な国の生活習慣や宗教的信条、価値観などの基本的な事項について説明できる。 | 1 | |
異文化の事象を自分たちの文化と関連付けて解釈できる。 | 2 | |
それぞれの国や地域の経済的・社会的な発展に対して科学技術が果たすべき役割や技術者の責任ある行動について説明できる。 | 2 | |