中学校と高専1年での既習事項をもとに、日常生活・学校生活などで適切な表現を用いて、身の回りのことについて説明するなどコミュニケーションをとることができる。実用英語検定準2級合格をめざす。
自分の考えを、理由とともにはっきり述べることができる。
概要:
Classes will be team-taught by a Japanese teacher and a native English speaker. Students should try to speak English helping each other instead of depending on Japanese. The overall aim of this class is to learn the two sides to every discussion and try to express his/her opinion with a clear reason, no matter who may or may not agree with it. Also, students should do their best to develop basic communication skills by building vocabulary and grammatical sentence patterns.
授業の進め方・方法:
The emphasis is on listening and speaking English in the classroom, and students are required to express their opinions in an activity such as pair work and group work. This class provides an opportunity to study with a native English teacher. Students are expected to have a positive attitude to listening, speaking, and writing English.
注意点:
Students are supposed to attend the class and hand in assignments without fail.
Students are required to study in order to acquire the ability to pass Grade Pre-2 of the Eiken Test in Practical English Proficiency.
|
|
週 |
授業内容 |
週ごとの到達目標 |
前期 |
1stQ |
1週 |
Introduction and explanation of course content and aims Activities |
Be fully aware of course content and aims To introduce yourself and talk about your interest to a partner
|
2週 |
Unit 1: University Entrance in Autumn (1)〈大学は秋入学にすべきである〉 Activities |
To learn the vocabulary on the topic To comprehend the two sides to a discussion
|
3週 |
Unit 1: University Entrance in Autumn (2)〈大学は秋入学にすべきである〉 Activities |
To express your opinion with a reason (writing, speaking) To communicate with one another
|
4週 |
Unit 3: Fingerprint Attendance System (1)〈授業の出欠には指紋認証を使うべきである〉 Activities |
To learn the vocabulary on the topic To comprehend the two sides to a discussion
|
5週 |
Unit 3: Fingerprint Attendance System (2)〈授業の出欠には指紋認証を使うべきである〉 Activities |
To express your opinion with a reason To communicate with one another
|
6週 |
Unit 5: Experiences vs. Material Goods (1) 〈物よりも経験を買う方が得である〉 Activities |
To learn the vocabulary on the topic To comprehend the two sides to a discussion
|
7週 |
Unit 5:Experiences vs. Material Goods (2) 〈物よりも経験を買う方が得である〉 Activities |
To express your opinion with a reason To communicate with one another
|
8週 |
Review : Unit1, Unit3, and Unit5 (exam) Feedback |
Exam and feedback
|
2ndQ |
9週 |
Unit 6: First Date (1)〈初デートは男性がお金を払うべきである〉 Activities |
To learn the vocabulary on the topic To comprehend the two sides to a discussion
|
10週 |
Unit 6: First Date (2)〈初デートは男性がお金を払うべきである〉 Activities |
To express your opinion with a reason To communicate with one another
|
11週 |
Unit 9: Social Networking Services (1)〈SNSは有益なメディアである〉 Activities |
To learn the vocabulary on the topic To comprehend the two sides to a discussion
|
12週 |
Unit 9: Social Networking Services (2)〈SNSは有益なメディアである〉 Activities |
To express your opinion with a reason To communicate with one another
|
13週 |
Unit 10: Using Smartphones while walking (1)〈歩きスマホは違法にすべきである〉 Activities |
To learn the vocabulary on the topic To comprehend the two sides to a discussion
|
14週 |
Unit 10: Using Smartphones while walking (1)〈歩きスマホは違法にすべきである〉 Activities |
To express your opinion with a reason To communicate with one another
|
15週 |
Listening Test & Speaking Test Introduction to TOEIC Bridge |
To measure listening and presentation ability If possible, they learn what TOEIC Bridge test is like.
|
16週 |
Review : Unit6, Unit9, and Unit10 (exam) Feedback |
Exam and feedback
|
分類 | 分野 | 学習内容 | 学習内容の到達目標 | 到達レベル | 授業週 |
基礎的能力 | 人文社会科学 | 英語 | 英語 | 聞き手に正しく伝わるよう、語・句・文における強勢、文におけるリズム・イントネーション、音のつながり・区切りを意識しながら明瞭に音読あるいは発話できる。 | 2 | |
中学校までに学習した語彙の定着を図り、高等学校指導要領に準じた新出語彙、及び専門教育に必要となる語彙を習得して適切に運用できる。 | 2 | |
中学校までに学習した文構造及び文法事項に加え、高等学校学習指導要領に準じた文構造及び文法事項について習得して適切に運用できる。 | 2 | |
日常的な話題や社会的な話題について、はっきりとした発音で、調整された速さで話された内容から、必要な情報を聞き取り、話し手の意図を把握できる。 | 2 | |
日常的な話題や社会的な話題について、基本的な表現を用いて、情報や考え、気持ちなどを話すことができる。 | 2 | |
日常的な話題や社会的な話題について平易な英語で書かれた文章を読み、その概要を把握して必要な情報を読み取り、書き手の意図、概要や要点を把握できる。 | 2 | |
日常的な話題や社会的な話題について、自分の意見や感想を整理し、情報や考え、気持ちなどを伝える文章を書くことができる。 | 1 | |
母国以外の言語や文化を理解しようとする姿勢を持ち、実際の場面で積極的にコミュニケーションを図ることができる。 | 1 | |
実際の場面や目的に応じて、基本的なコミュニケーション方略(ジェスチャー、アイコンタクト)を適切に用いることができる。 | 1 | |
自分の専門分野などの予備知識のある事柄や関心のあるトピックについて、話の展開や話者の意図に注意しながら必要な情報を聞き取り、概要や要点を把握できる。 | 1 | |
英語でのディスカッション(必要に応じてディベート)を想定して、意見や主張、課題の解決策などをやり取りできる。 | 1 | |
英語でディスカッション(必要に応じてディベート)を行うため、学生自ら準備活動や情報収集を行い、主体的な態度で行動できる。 | 1 | |
母国以外の言語や文化を理解しようとする姿勢をもち、教室内外で英語で円滑なコミュニケーションをとることができる。 | 1 | |
関心のあるトピックについて、意見や主張を適切な理由や根拠とともに伝える複数の段落を書くことができる。 | 1 | |
自分の専門分野に関する口頭発表などを念頭に置き、関心のあるトピックについて、平易な英語でのプレゼンテーションや内容に関する簡単な質疑応答のやりとりができる。 | 1 | |
関心のあるトピックや自分の専門分野に関する論文やマニュアルなどの概要を把握し、必要な情報を読み取ることができる。 | 1 | |
英文資料を、自分の専門分野に関する論文の英文アブストラクトや口頭発表用の資料等の作成にもつながるよう、英文テクニカルライティングにおける基礎的な語彙や表現を使って書くことができる。 | 1 | |