4年次までに学んできた英語の知識を復習しながら,英語によるコミュニケーション能力を高めることを目的とする。特に,英語ニュースが聞き取れるリスニング能力の向上を図る。
概要:
ニュースの英単語・英文章を正確に聞き取れることができる。自分の意見について英作文&ショートスピーチができる。
授業の進め方・方法:
課題となるニュースを聴き,理解を問う問題を解き,要約文を完成させる。
ニュースのトピックに関するクリティカルシンキング問題に答えながら,ショートスピーチを作成する。
注意点:
事前に付録のDVDを視聴し,各UNITのニュースで使われている単語検索には英英辞典を活用しながら,ニュースの内容を正確に理解することが重要である。
|
|
週 |
授業内容 |
週ごとの到達目標 |
前期 |
1stQ |
1週 |
Guidance of class |
|
2週 |
Unit 1 UNIQLO Aims High
|
To watch American news about business and understand the news contents.
|
3週 |
Unit 2 Study Finds How TV Affects Children's Behavior |
To do sentence dictation with solving critical thinking questions and sharing opinions.
|
4週 |
Unit 3 Texting & Driving... It Can Wait |
To watch American news about social issues and understand the news contents.
|
5週 |
Unit 4 Students Unwind in Therapy Dog Lounge Ahead of Finals |
To do sentence dictation with solving critical thinking questions and sharing opinions.
|
6週 |
Unit 5 Bringing Clean Water to the World through Charity: Water |
To catch the vocabularies of news story clearly and share ideas about charity.
|
7週 |
Unit 6 A Wave of Asian immigrants |
To do sentence dictation with solving critical thinking questions, share ideas and make a short speech about immigrants.
|
8週 |
Unit 7 Facebook Envy |
To catch the vocabularies of news story clearly, share ideas and make a short speech about SNS.
|
2ndQ |
9週 |
Unit 8 Smart Networking Tips |
To catch each sentences perfectly and make a short speech about SNS.
|
10週 |
Unit 9 Bringing Manufacturing Back to the U.S. via the Robot |
To catch each sentences perfectly and make a short speech about robot.
|
11週 |
Unit 10 Manners 101 |
To catch each sentences perfectly and make a short speech about manners.
|
12週 |
Unit 11 Baby Boomers Moving Back to Cities |
To catch each sentences perfectly and make a short speech about social issues.
|
13週 |
Unit 12 Law Students Struggle to Find Work |
To catch each sentences perfectly and make a short speech about job hunting.
|
14週 |
Unit 13 Carbon Dioxide Making Oceans More Acidic |
To catch each sentences perfectly and make a short speech about pollutions.
|
15週 |
Unit 14 "Technovation" Aims to Get More Women in the Tech Workforce |
To catch each sentences perfectly and make a short speech about technovation.
|
16週 |
Unit 15 Flipped Classroom is Changing the Way Students Learn |
To catch each sentences perfectly and make a short speech about flipped classroom.
|
分類 | 分野 | 学習内容 | 学習内容の到達目標 | 到達レベル | 授業週 |
基礎的能力 | 人文・社会科学 | 英語 | 英語運用能力の基礎固め | 日常生活や身近な話題に関して、毎分100語程度の速度ではっきりとした発音で話された内容から必要な情報を聞きとることができる。 | 3 | |
日常生活や身近な話題に関して、自分の意見や感想を基本的な表現を用いて英語で話すことができる。 | 3 | |
説明や物語などの文章を毎分100語程度の速度で聞き手に伝わるように音読ができる。 | 3 | |
平易な英語で書かれた文章を読み、その概要を把握し必要な情報を読み取ることができる。 | 3 | |
日常生活や身近な話題に関して、自分の意見や感想を整理し、100語程度のまとまりのある文章を英語で書くことができる。 | 3 | |
母国以外の言語や文化を理解しようとする姿勢をもち、実際の場面で積極的にコミュニケーションを図ることができる。 | 3 | |
毎分100語程度の速度で平易な物語文などを読み、その概要を把握できる。 | 4 | |
自分や身近なことについて100語程度の簡単な文章を書くことができる。 | 6 | |
毎分120語程度の速度で物語文や説明文などを読み、その概要を把握できる。 | 4 | |
自分や身近なこと及び自分の専門に関する情報や考えについて、200語程度の簡単な文章を書くことができる。 | 6 | |