到達目標
科学技術や社会問題等に関連したトピックについて、英語で自分の考えを表現できるようになる。
科学技術や社会問題等に関連したトピック、そして自身の研究内容について、英語で発表できるようになる。
ルーブリック
| 理想的な到達レベルの目安 | 標準的な到達レベルの目安 | 未到達レベルの目安 |
英語の基礎技能 | 英語の基礎技能が身についており,それを活用できる. | 英語の基礎技能が身についている. | 英語の基礎技能が身についていない. |
英語で議論する能力 | 技術的な(または社会問題等と関
連する)トピック等について、英語で議論し,自分の意見を表明することができる. | 技術的な(または社会問題等と関
連する)トピック等について英語で議論できる. | 技術的(または社会問題等と関
連する)なトピック等について英語で議論できない. |
英語で説明する能力 | 自身の専攻研究を英語で説明でき,かつ他人との議論から研究の改善点を見出すことができる. | 自身の専攻研究を英語で説明できる. | 自身の専攻研究を英語で説明できない. |
学科の到達目標項目との関係
JABEE (C) 国際的に通用するコミュニケーション能力
教育方法等
概要:
本校専攻科を修了した学生が十分な英語のコミュニケーション能力を備えた国際的なエンジニアになることを目標とする。受講者には科学技術に関連したトピック、そして自身の研究内容について英語で発表することを求める。また、受講者は発表資料の作成を通して、英語での情報収集の方法やスライドの作成方法を身に着ける。
授業の進め方・方法:
文法、単語、日常会話に関する重要なポイントには講義で触れる。
受講者は科学技術・社会問題等に関連したトピックについて短い発表を行う。
発表の後で質疑応答や議論を行うこともある。
また、受講者は自身の研究内容についても発表することが求められる。
事前学習:受講者は予習として発表の準備をする必要がある。
事後学習:発表後に発表の改善点を考えると良い。
成績評価は,授業中の発表で行う。
注意点:
受講者は個人、またはグループで発表の準備を行う。
グループワークや発表では活発な参加が重要である。
受講者は講義後に教科書の内容を復習することが求められる。
※この課目は受講者を二クラスに分割し、少人数で指導する。各クラスごとに英語のレベルや担当教員が異なるため、大まかに同じような学習内容にはなるものの、全く同じ講義を行うわけではない。
※下記の授業計画には理想的な進度を記すが、学生の理解度等を考慮した上で授業内容や課題内容を一部削減・変更する可能性がある。
授業の属性・履修上の区分
授業計画
|
|
週 |
授業内容 |
週ごとの到達目標 |
前期 |
1stQ |
1週 |
Introduction |
Students will understand how the course will be taught.
|
2週 |
Conversation Practice Textbook Unit 1. Introduction to Presentation Topic 1. |
Students will review past tenses, simple past and past continuous.
|
3週 |
Conversation Practice Textbook Unit 2. Preparation for Presentation Topic 1. |
Students will review zero, first and second conditionals. Students will work in groups to prepare a presentation.
|
4週 |
Presentation (Debate or Q&A Session) |
Students will present in groups. This will be followed by a debate or a Q&A session. Students can express their opinions in English.
|
5週 |
Conversation Practice Textbook Unit 3. Introduction to Presentation Topic 2. |
Students will review verb patterns.
|
6週 |
Conversation Practice Textbook Unit 4. Preparation for Presentation Topic 2. |
Students will review reported speech. Students will work in groups to prepare a presentation.
|
7週 |
Presentation (Debate or Q&A Session) |
Students will present in groups. This will be followed by a debate or a Q&A session. Students can express their opinions in English.
|
8週 |
Conversation Practice Textbook Unit 5. Introduction to Presentation Topic 3. |
Students will review passives.
|
2ndQ |
9週 |
Conversation Practice Textbook Unit 6. Preparation for Presentation Topic 3. |
Students will review mixed modal verbs. Students will work in groups to prepare a presentation.
|
10週 |
Presentation (Debate or Q&A Session) |
Students will present in groups. This will be followed by a debate or a Q&A session. Students can express their opinions in English.
|
11週 |
Conversation Practice Textbook Unit 7. Preparation for Final Presentation. |
Students will review relative clauses. Students will work individually to prepare a presentation.
|
12週 |
Conversation Practice Textbook Unit 8. Preparation for Final Presentation. |
Students will review the third conditional. Students will work individually to prepare a presentation.
|
13週 |
Final Presentation |
Students will present individually. This will be followed by a Q&A session. Students can express their opinions in English.
|
14週 |
Final Presentation |
Students will present individually. This will be followed by a Q&A session. Students can express their opinions in English.
|
15週 |
Final Presentation |
Students will present individually. This will be followed by a Q&A session. Students can express their opinions in English.
|
16週 |
Final Presentation |
Students will present individually. This will be followed by a Q&A session. Students can express their opinions in English.
|
モデルコアカリキュラムの学習内容と到達目標
分類 | 分野 | 学習内容 | 学習内容の到達目標 | 到達レベル | 授業週 |
評価割合
| 科学技術・社会問題等に関連した トピックの発表 | 自身の研究内容に関する発表 | 合計 |
総合評価割合 | 40 | 60 | 100 |
分野横断的な能力 | 40 | 60 | 100 |