①Gain fluency in asking and responding to yes/no and wh-questions, and talking about their everyday lives and Japanese culture.
②Gain fluency in expressing opinions with supporting reasons
③Develop their ability to make short presentation in English
④Improve their skill at listening for both general and specific information
|
|
週 |
授業内容 |
週ごとの到達目標 |
前期 |
1stQ |
1週 |
一班:Unit 1 Lesson A Vocabulary and Listening 二班:Unit 1 |
Using a Venn Diagram Where are you from?
|
2週 |
一班:Unit 1 Lesson A Speaking and Lesson Task 二班:Unit 1 |
Making Small Talk, Interviewing a Classmate Where are you from?
|
3週 |
一班:Unit 1 Lesson B Vocabulary and Listening 二班:Unit 1 |
Listening for Main Ideas Where are you from?
|
4週 |
一班:Unit 2 Lesson A Vocabulary and Listening 二班:Unit 2 |
Listening for Signposts What do you do?
|
5週 |
一班:Unit 2 Lesson A Speaking and Lesson Task 二班:Unit 2 |
Discussing different types of jobs What do you do?
|
6週 |
一班:Unit 2 Lesson B Vocabulary and Listening 二班:Unit 2 |
Note-taking: making a list What do you do?
|
7週 |
一班:Unit 2 Lesson B Speaking and Final Task 二班:Unit 3 |
Presenting your dream job How much are these?
|
8週 |
一班:Unit 1-2 Group Activity 二班:Unit 3 |
4-5 member group work with textbook material How much are these?
|
2ndQ |
9週 |
一班:Unit 3 Lesson A Vocabulary and Listening 二班:Unit 3 |
Listening for details How much are these?
|
10週 |
一班:Unit 3 Lesson A Speaking and Lesson Task 二班:Unit 4 |
Planning a vacation Do you play the guitar?
|
11週 |
一班:Unit 3 Lesson B Speaking and Final Task 二班:Unit 4 |
Taking a class survey Do you play the guitar?
|
12週 |
一班:Unit 4 Lesson B Vocabulary and Listening 二班:Unit 4 |
Note-taking: using a spider map Do you play the guitar?
|
13週 |
一班:Unit 4 Lesson B Speaking 二班:Unit 5 |
Expressing emotion What an interesting family !
|
14週 |
一班:Unit 3-4 Group Activity 二班:Unit 5 |
4-5 member group work with textbook material What an interesting family !
|
15週 |
一班:Make-up work; review 二班:Unit 5 |
Finish and submit all graded material What an interesting family!
|
16週 |
|
|
後期 |
3rdQ |
1週 |
一班: Unit 1 二班:Unit 1 Lesson A Vocabulary and Listening |
Where are you from? Using a Venn Diagram
|
2週 |
一班:Unit 1 二班:Unit 1 Lesson A Speaking and Lesson Task |
Where are you from? Making Small Talk, Interviewing a Classmate
|
3週 |
一班:Unit 1 二班:Unit 1 Lesson B Vocabulary and Listening |
Where are you from? Listening for Main Ideas
|
4週 |
一班:Unit 2 二班:Unit 2 Lesson A Vocabulary and Listening |
What do you do? Listening for Signposts
|
5週 |
一班:Unit 2 二班:Unit 2 Lesson A Speaking and Lesson Task |
What do you do? Discussing different types of jobs
|
6週 |
一班:Unit 2 二班:Unit 2 Lesson B Vocabulary and Listening |
What do you do? Note-taking: making a list
|
7週 |
一班:Unit 3 二班:Unit 2 Lesson B Speaking and Final Task |
How much are these? Presenting your dream job
|
8週 |
一班:Unit 3 二班:Unit 1-2 Group Activity |
How much are these? 4-5 member group work with textbook material
|
4thQ |
9週 |
一班:Unit 3 二班:Unit 3 Lesson A Vocabulary and Listening |
How much are these? Listening for details
|
10週 |
一班:Unit 4 二班:Unit 3 Lesson A Speaking and Lesson Task |
Do you play the guitar? Planning a vacation
|
11週 |
一班:Unit 4 二班:Unit 3 Lesson B Speaking and Final Task |
Do you play the guitar? Taking a class survey
|
12週 |
一班:Unit 4 二班:Unit 4 Lesson B Vocabulary and Listening |
Do you play the guitar? Note-taking: using a spider map
|
13週 |
一班:Unit 5 二班:Unit 4 Lesson B Speaking |
What an interesting family ! Expressing emotion
|
14週 |
一班:Unit 5 二班:Unit 3-4 Group Activity |
What an interesting family ! 4-5 member group work with textbook material
|
15週 |
一班:Unit 5 二班:Make-up work; review |
What an interesting family ! Finish and submit all graded material
|
16週 |
|
|
分類 | 分野 | 学習内容 | 学習内容の到達目標 | 到達レベル | 授業週 |
基礎的能力 | 人文社会科学 | 英語 | 英語 | 聞き手に正しく伝わるよう、語・句・文における強勢、文におけるリズム・イントネーション、音のつながり・区切りを意識しながら明瞭に音読あるいは発話できる。 | 1 | 前1,前2 |
中学校までに学習した語彙の定着を図り、高等学校指導要領に準じた新出語彙、及び専門教育に必要となる語彙を習得して適切に運用できる。 | 1 | 前1,前2 |
中学校までに学習した文構造及び文法事項に加え、高等学校学習指導要領に準じた文構造及び文法事項について習得して適切に運用できる。 | 1 | 前1,前2 |
日常的な話題や社会的な話題について、はっきりとした発音で、調整された速さで話された内容から、必要な情報を聞き取り、話し手の意図を把握できる。 | 1 | 前3,前4 |
日常的な話題や社会的な話題について、基本的な表現を用いて、情報や考え、気持ちなどを話すことができる。 | 1 | 前5 |
日常的な話題や社会的な話題について平易な英語で書かれた文章を読み、その概要を把握して必要な情報を読み取り、書き手の意図、概要や要点を把握できる。 | 1 | 前6 |
日常的な話題や社会的な話題について、自分の意見や感想を整理し、情報や考え、気持ちなどを伝える文章を書くことができる。 | 1 | 前7 |
母国以外の言語や文化を理解しようとする姿勢を持ち、実際の場面で積極的にコミュニケーションを図ることができる。 | 1 | 前8 |
実際の場面や目的に応じて、基本的なコミュニケーション方略(ジェスチャー、アイコンタクト)を適切に用いることができる。 | 1 | 前9 |
自分の専門分野などの予備知識のある事柄や関心のあるトピックについて、話の展開や話者の意図に注意しながら必要な情報を聞き取り、概要や要点を把握できる。 | 1 | 前10 |
英語でのディスカッション(必要に応じてディベート)を想定して、意見や主張、課題の解決策などをやり取りできる。 | 1 | 前11 |
英語でディスカッション(必要に応じてディベート)を行うため、学生自ら準備活動や情報収集を行い、主体的な態度で行動できる。 | 1 | 前12 |
母国以外の言語や文化を理解しようとする姿勢をもち、教室内外で英語で円滑なコミュニケーションをとることができる。 | 1 | 前13 |
関心のあるトピックについて、意見や主張を適切な理由や根拠とともに伝える複数の段落を書くことができる。 | 1 | 前14 |
自分の専門分野に関する口頭発表などを念頭に置き、関心のあるトピックについて、平易な英語でのプレゼンテーションや内容に関する簡単な質疑応答のやりとりができる。 | 1 | 前15 |
関心のあるトピックや自分の専門分野に関する論文やマニュアルなどの概要を把握し、必要な情報を読み取ることができる。 | 1 | 後1,後2 |
英文資料を、自分の専門分野に関する論文の英文アブストラクトや口頭発表用の資料等の作成にもつながるよう、英文テクニカルライティングにおける基礎的な語彙や表現を使って書くことができる。 | 1 | 後3,後4 |