This course is designed to develop students the English skills in the complex business tasks in both oral and written that they need to utilize effectively in the current’s global marketplace. Students will gain extensive vocabulary informal and colloquial business/economics jargons
概要:
授業の進め方・方法:
• David Cotton, David Falvey & Simon Kent (2016), Intermediate Market Leader, Business English Course Book, FT Publishing, Pearson Education Limited
• Christine Johnson (2005), Intelligent Business Skills Book, Intermediate Business English, The Economist, Pearson Education Limited
*Additional reading materials related to current business/economic issues will also be provided.
注意点:
|
|
週 |
授業内容 |
週ごとの到達目標 |
後期 |
3rdQ |
1週 |
Breaking the ice |
- Introducing yourself - Describe role, responsibilities and interests
|
2週 |
Travel |
- Talking about travel experiences and problems while on trips
|
3週 |
How to write both formal and informal emails |
- Write emails to colleagues, clients, close friends etc. - Introduce important phrases, linking and the sequence ideas
|
4週 |
Case study I: Global Market |
- Expand knowledge and English skills around the topics of international business
|
5週 |
Presentation - Figure and trends |
- Learn how to write and describe simple diagrams - Use basic linking expressions
|
6週 |
Case study II: Traditional versus online shopping |
- Expand knowledge and use vocabulary related to e-commerce
|
7週 |
Revision for a mid-term exam |
|
8週 |
Participate in Meeting |
- Convey opinions and ask questions - Arguments for and against phrases
|
4thQ |
9週 |
Case study III: Prosperity or preservation? |
- Read and discuss environmental issues - Address climate crisis changes related to global emissions of carbon dioxide
|
10週 |
Employment |
- Understand the recruitment process - How to write a CV
|
11週 |
Social networking |
- Discuss face-to-face and other types of networking
|
12週 |
Case study IV: Principles or profit? |
- Expand knowledge in pharmaceutical business and other health sectors
|
13週 |
Case study V: Marketing |
- Marketing brands: Are we being manipulated into buying brands?
|
14週 |
Revision for final exam |
|
15週 |
End-of semester questionnaire |
|
16週 |
|
|
分類 | 分野 | 学習内容 | 学習内容の到達目標 | 到達レベル | 授業週 |
基礎的能力 | 人文・社会科学 | 英語 | 英語運用の基礎となる知識 | 聞き手に伝わるよう、句・文における基本的なリズムやイントネーション、音のつながりに配慮して、音読あるいは発話できる。 | 2 | |
明瞭で聞き手に伝わるような発話ができるよう、英語の発音・アクセントの規則を習得して適切に運用できる。 | 2 | |
中学で既習の語彙の定着を図り、高等学校学習指導要領に準じた新出語彙、及び専門教育に必要となる英語専門用語を習得して適切な運用ができる。 | 3 | |
中学で既習の文法や文構造に加え、高等学校学習指導要領に準じた文法や文構造を習得して適切に運用できる。 | 3 | |
英語運用能力の基礎固め | 日常生活や身近な話題に関して、毎分100語程度の速度ではっきりとした発音で話された内容から必要な情報を聞きとることができる。 | 3 | |
日常生活や身近な話題に関して、自分の意見や感想を基本的な表現を用いて英語で話すことができる。 | 3 | |
説明や物語などの文章を毎分100語程度の速度で聞き手に伝わるように音読ができる。 | 3 | |
平易な英語で書かれた文章を読み、その概要を把握し必要な情報を読み取ることができる。 | 3 | |
日常生活や身近な話題に関して、自分の意見や感想を整理し、100語程度のまとまりのある文章を英語で書くことができる。 | 3 | |
実際の場面や目的に応じて、基本的なコミュニケーション方略(ジェスチャー、アイコンタクト)を適切に用いることができる。 | 3 | |
英語運用能力向上のための学習 | 自分の専門分野などの予備知識のある内容や関心のある事柄に関する報告や対話などを毎分120語程度の速度で聞いて、概要を把握し、情報を聞き取ることができる。 | 3 | |
英語でのディスカッション(必要に応じてディベート)を想定して、教室内でのやり取りや教室外での日常的な質問や応答などができる。 | 3 | |
英語でディスカッション(必要に応じてディベート)を行うため、学生自ら準備活動や情報収集を行い、主体的な態度で行動できる。 | 3 | |
母国以外の言語や文化を理解しようとする姿勢をもち、教室内外で英語で円滑なコミュニケーションをとることができる。 | 3 | |
関心のあるトピックについて、200語程度の文章をパラグラフライティングなど論理的文章の構成に留意して書くことができる。 | 3 | |
関心のあるトピックや自分の専門分野のプレゼン等にもつながる平易な英語での口頭発表や、内容に関する簡単な質問や応答などのやりとりができる。 | 3 | |
関心のあるトピックや自分の専門分野に関する論文やマニュアルなどの概要を把握し、必要な情報を読み取ることができる。 | 3 | |
英文資料を、自分の専門分野に関する論文の英文アブストラクトや口頭発表用の資料等の作成にもつながるよう、英文テクニカルライティングにおける基礎的な語彙や表現を使って書くことができる。 | 3 | |
実際の場面や目的に応じて、効果的なコミュニケーション方略(ジェスチャー、アイコンタクト、代用表現、聞き返しなど)を適切に用いることができる。 | 3 | |