英会話Ⅰ

科目基礎情報

学校 小山工業高等専門学校 開講年度 2017
授業科目 英会話Ⅰ
科目番号 0010 科目区分 一般 / 必修
授業形態 講義・演習 単位の種別と単位数 履修単位: 1
開設学科 機械工学科 対象学年 1
開設期 通年 週時間数 1
教科書/教材 「Speak NOW 2」by Jack Richard, Oxford University Press
担当教員 J・C ドビン

到達目標

1. To be able to complete the exercises and use the target expressions of the text book in the classroom.
2. To be able to converse with your classmates and your teacher about the daily topics dealt with in the text book.
3. To be able to begin to understand how the phrases in the textbook can be used in conversations outside of the classroom.

ルーブリック

理想的な到達レベルの目安標準的な到達レベルの目安未到達レベルの目安
評価項目1To be able to correctly complete the exercises and correctly use the target expressions of the text book in the classroom.To be able to complete the exercises and use the target expressions of the text book in the classroom.Not to be able to complete the exercises and use the target expressions of the text book in the classroom.
評価項目2To be able to clearly converse with your classmates and your teacher about the daily topics dealt with in the text book.To be able to converse with your classmates and your teacher about the daily topics dealt with in the text book.Not to be able to converse with your classmates and your teacher about the daily topics dealt with in the text book.
評価項目3To be able to correctly explain how the phrases in the textbook can be used in conversations outside of the classroom.To be able to explain how the phrases in the textbook can be used in conversations outside of the classroom.To be able to explain how the phrases in the textbook can be used in conversations outside of the classroom.

学科の到達目標項目との関係

学習・教育到達度目標 ③ 説明 閉じる
学習・教育到達度目標 ⑥ 説明 閉じる

教育方法等

概要:
教科書の各レッスンで、日常の様々な場面で使われる表現を教え、自分でも声に出して使えるような活動を行う。
授業の進め方・方法:
教科書の絵と口頭説明で、目標となる表現の意味を理解させる。ぺアワークやグループワークで、ロールプレイを行い、その表現を声に出して使用させる。最後に、教科書で扱った場面に関連する話題について、英作の宿題を出す。
注意点:

授業計画

授業内容 週ごとの到達目標
前期
1stQ
1週 L. 1 Where are you from? To be able to use the target expressions in the lesson.
2週 L. 2 I’m tall and thin. To be able to use the target expressions in the lesson.
3週 L. 3 Alice is more serious. To be able to use the target expressions in the lesson.
4週 L. 4 All of my friends text. To be able to use the target expressions in the lesson.
5週 L. 5 I’ve never had Thai food. To be able to use the target expressions in the lesson.
6週 L. 6 First, grill the bread. To be able to use the target expressions in the lesson.
7週 L. 7 The service is great. To be able to use the target expressions in the lesson.
8週 L. 8 Are you ready to order? To be able to use the target expressions in the lesson.
2ndQ
9週 L. 9 I have a sore throat. To be able to use the target expressions in the lesson.
10週 L. 10 What should I do? To be able to use the target expressions in the lesson.
11週 L. 11 I’d love to try that! To be able to use the target expressions in the lesson.
12週 L. 12 Soccer is more exciting! To be able to use the target expressions in the lesson.
13週 L. 13 I can write pretty well. To be able to use the target expressions in the lesson.
14週 L. 14 I’d love to have.. To be able to use the target expressions in the lesson.
15週 L. 15 I travel for free. To be able to use the target expressions in the lesson.
16週 the end-term exam of the 1st semester
後期
3rdQ
1週 L. 16 Is the manager there? To be able to use the target expressions in the lesson.
2週 L. 17 That sounds fun! To be able to use the target expressions in the lesson.
3週 L. 18 I’d love to go. To be able to use the target expressions in the lesson.
4週 L. 19 I’m sorry, but I can’t. To be able to use the target expressions in the lesson.
5週 L. 20 Sorry I’m late. To be able to use the target expressions in the lesson.
6週 L. 21 Did you go alone? To be able to use the target expressions in the lesson.
7週 L. 22 Which did you prefer? To be able to use the target expressions in the lesson.
8週 L. 23 You must get a visa. To be able to use the target expressions in the lesson.
4thQ
9週 L. 24 When is the next train? To be able to use the target expressions in the lesson.
10週 L. 25 I usually wear.. To be able to use the target expressions in the lesson.
11週 L. 26 What do you think? To be able to use the target expressions in the lesson.
12週 L. 27 Can you do me a favor? To be able to use the target expressions in the lesson.
13週 L. 28 What is it used for? To be able to use the target expressions in the lesson.
14週 L. 29 Review To be able to use the target expressions in the lesson.
15週 L. 30 Review and goodbye To be able to use the target expressions in the lesson.
16週 the end-term exam of the 2nd semester

モデルコアカリキュラムの学習内容と到達目標

分類分野学習内容学習内容の到達目標到達レベル授業週
基礎的能力人文・社会科学英語英語運用の基礎となる知識英語のつづりと音との関係を理解できる。1
英語の標準的な発音を聴き、音を模倣しながら発声できる。1
英語の発音記号を見て、発音できる。1
リエゾンなど、語と語の連結による音変化を認識できる。1
語・句・文における基本的な強勢を正しく理解し、音読することができる。1
文における基本的なイントネーションを正しく理解し、音読することができる。1
文における基本的な区切りを理解し、音読することができる。1
中学で既習の1200語程度の語彙を定着させるとともに、2600語程度の語彙を新たに習得する。1
自分の専門に関する基本的な語彙を習得する。1
中学校で既習の文法事項や構文を定着させる。1
高等学校学習指導要領に示されているレベルの文法事項や構文を習得する。1
英語運用能力の基礎固め日常生活や身近な話題に関して、毎分100語程度の速度ではっきりとした発音で話された内容から必要な情報を聞きとることができる。1
日常生活や身近な話題に関して、自分の意見や感想を基本的な表現を用いて英語で話すことができる。1
説明や物語などの文章を毎分100語程度の速度で聞き手に伝わるように音読ができる。1
平易な英語で書かれた文章を読み、その概要を把握し必要な情報を読み取ることができる。1
日常生活や身近な話題に関して、自分の意見や感想を整理し、100語程度のまとまりのある文章を英語で書くことができる。1
母国以外の言語や文化を理解しようとする姿勢をもち、実際の場面で積極的にコミュニケーションを図ることができる。1
毎分100語程度の速度で平易な物語文などを読み、その概要を把握できる。1
自分や身近なことについて100語程度の簡単な文章を書くことができる。1
毎分120語程度の速度で物語文や説明文などを読み、その概要を把握できる。1
自分や身近なこと及び自分の専門に関する情報や考えについて、200語程度の簡単な文章を書くことができる。1

評価割合

end-term examsmini-examsparticipation合計
総合評価割合701515100
基礎的能力701515100