英会話

科目基礎情報

学校 小山工業高等専門学校 開講年度 2017
授業科目 英会話
科目番号 0008 科目区分 一般 / 必修
授業形態 講義・演習 単位の種別と単位数 履修単位: 1
開設学科 物質工学科 対象学年 3
開設期 通年 週時間数 1
教科書/教材 Speak now 3
担当教員 ヤズダニ D・R

到達目標

1.To learn oral and listening skills needed to express and understand a communicative functions in English.
2.To have confidence in using English for real communication.

ルーブリック

理想的な到達レベルの目安標準的な到達レベルの目安未到達レベルの目安
評価項目1To be able to correctly answer the quesions in the text book. To be able to answer the quesions in the text book. Not to be able to correctly answer the quesions in the text book.
評価項目2To be able to clearly convey your messages. To be able to convey your messages. Not to be able to convey your messages.

学科の到達目標項目との関係

学習・教育到達度目標 ③ 説明 閉じる
学習・教育到達度目標 ⑥ 説明 閉じる

教育方法等

概要:
・ Lessons cover all four language skills (listening, speaking, reading, writing)
・ Grammar is always presented communicatively
・ Speaking skills are a central focus on this course. (Conversational fluency)
・ Many elements in the syllabus (e.g. grammar, functions, topics, listening, pronunciation, vocabulary) provide support for oral communication
・ The course offers students broad exposure to uses of English in a variety of relevant contexts
授業の進め方・方法:
絵や口頭説明で教科書の新出表現の意味や発音を確認する。リスニング問題に取り組み、その使用方法を確認する。ペアやグループでrole playを行い、実際にその表現を使用してみる。
注意点:

授業計画

授業内容 週ごとの到達目標
前期
1stQ
1週 L. 1 I'm an only child. To be able to use the new expressions and answer the questions in the textbook.
2週 L. 2 She's a born leader. To be able to use the new expressions and answer the questions in the textbook.
3週 L. 3 We're both reliable. To be able to use the new expressions and answer the questions in the textbook.
4週 L. 4 As I was saying... To be able to use the new expressions and answer the questions in the textbook.
5週 L. 5 I'd like to check in. To be able to use the new expressions and answer the questions in the textbook.
6週 L. 6 Here are some rules. To be able to use the new expressions and answer the questions in the textbook.
7週 L. 7 There are some problems. To be able to use the new expressions and answer the questions in the textbook.
8週 L. 8 That would be great. To be able to use the new expressions and answer the questions in the textbook.
2ndQ
9週 L. 9 Do you know… To be able to use the new expressions and answer the questions in the textbook.
10週 L. 10 Sorry. My mistake. To be able to use the new expressions and answer the questions in the textbook.
11週 L. 11Can I please…? To be able to use the new expressions and answer the questions in the textbook.
12週 L. 12 I′m broke. To be able to use the new expressions and answer the questions in the textbook.
13週 L. 13 I used to play hopscotch. To be able to use the new expressions and answer the questions in the textbook.
14週 L. 14 She said she was sorry. To be able to use the new expressions and answer the questions in the textbook.
15週 L. 15 I read an unusual story. To be able to use the new expressions and answer the questions in the textbook.
16週 the end-term exam of the 1st semester
後期
3rdQ
1週 L. 16 Is the manager there? To be able to use the new expressions and answer the questions in the textbook.
2週 L. 17 That sounds fun! To be able to use the new expressions and answer the questions in the textbook.
3週 L. 18 I’d love to go. To be able to use the new expressions and answer the questions in the textbook.
4週 L. 19 I’m sorry, but I can’t. To be able to use the new expressions and answer the questions in the textbook.
5週 L. 20 Sorry I’m late. To be able to use the new expressions and answer the questions in the textbook.
6週 L. 21 Did you go alone? To be able to use the new expressions and answer the questions in the textbook.
7週 L. 22 Which did you prefer? To be able to use the new expressions and answer the questions in the textbook.
8週 L. 23 You must get a visa. To be able to use the new expressions and answer the questions in the textbook.
4thQ
9週 L. 24 When is the next train? To be able to use the new expressions and answer the questions in the textbook.
10週 L. 25 I usually wear.. To be able to use the new expressions and answer the questions in the textbook.
11週 L. 26 What do you think? To be able to use the new expressions and answer the questions in the textbook.
12週 L. 27 Can you do me a favor? To be able to use the new expressions and answer the questions in the textbook.
13週 L. 28 What is it used for? To be able to use the new expressions and answer the questions in the textbook.
14週 L. 29 Review To be able to use the new expressions and answer the questions in the textbook.
15週 L. 30 Review and goodbye To be able to use the new expressions and answer the questions in the textbook.
16週 the end-term exam of the 2nd semester

モデルコアカリキュラムの学習内容と到達目標

分類分野学習内容学習内容の到達目標到達レベル授業週
基礎的能力人文・社会科学英語英語運用の基礎となる知識英語のつづりと音との関係を理解できる。2
英語の標準的な発音を聴き、音を模倣しながら発声できる。2
英語の発音記号を見て、発音できる。2
リエゾンなど、語と語の連結による音変化を認識できる。2
語・句・文における基本的な強勢を正しく理解し、音読することができる。2
文における基本的なイントネーションを正しく理解し、音読することができる。2
文における基本的な区切りを理解し、音読することができる。2
中学で既習の1200語程度の語彙を定着させるとともに、2600語程度の語彙を新たに習得する。2
自分の専門に関する基本的な語彙を習得する。2
中学校で既習の文法事項や構文を定着させる。2
高等学校学習指導要領に示されているレベルの文法事項や構文を習得する。2
英語運用能力の基礎固め日常生活や身近な話題に関して、毎分100語程度の速度ではっきりとした発音で話された内容から必要な情報を聞きとることができる。2
日常生活や身近な話題に関して、自分の意見や感想を基本的な表現を用いて英語で話すことができる。2
説明や物語などの文章を毎分100語程度の速度で聞き手に伝わるように音読ができる。2
平易な英語で書かれた文章を読み、その概要を把握し必要な情報を読み取ることができる。2
日常生活や身近な話題に関して、自分の意見や感想を整理し、100語程度のまとまりのある文章を英語で書くことができる。2
母国以外の言語や文化を理解しようとする姿勢をもち、実際の場面で積極的にコミュニケーションを図ることができる。2
毎分100語程度の速度で平易な物語文などを読み、その概要を把握できる。2
自分や身近なことについて100語程度の簡単な文章を書くことができる。2
毎分120語程度の速度で物語文や説明文などを読み、その概要を把握できる。2
自分や身近なこと及び自分の専門に関する情報や考えについて、200語程度の簡単な文章を書くことができる。2

評価割合

Exams ResultCourse workShort testsConversation in Practice合計
総合評価割合60201010100
基礎的能力60201010100