1.To learn oral and listening skills needed to express and understand a communicative functions in English.
2.To have confidence in using English for real communication.
概要:
・ Lessons cover all four language skills (listening, speaking, reading, writing)
・ Grammar is always presented communicatively
・ Speaking skills are a central focus on this course. (Conversational fluency)
・ Many elements in the syllabus (e.g. grammar, functions, topics, listening, pronunciation, vocabulary) provide support for oral communication
・ The course offers students broad exposure to uses of English in a variety of relevant contexts
授業の進め方・方法:
絵や口頭説明で教科書の新出表現の意味や発音を確認する。リスニング問題に取り組み、その使用方法を確認する。ペアやグループでrole playを行い、実際にその表現を使用してみる。
注意点:
|
|
週 |
授業内容 |
週ごとの到達目標 |
前期 |
1stQ |
1週 |
L. 1 I'm an only child. |
To be able to use the new expressions and answer the questions in the textbook.
|
2週 |
L. 2 She's a born leader. |
To be able to use the new expressions and answer the questions in the textbook.
|
3週 |
L. 3 We're both reliable. |
To be able to use the new expressions and answer the questions in the textbook.
|
4週 |
L. 4 As I was saying... |
To be able to use the new expressions and answer the questions in the textbook.
|
5週 |
L. 5 I'd like to check in. |
To be able to use the new expressions and answer the questions in the textbook.
|
6週 |
L. 6 Here are some rules. |
To be able to use the new expressions and answer the questions in the textbook.
|
7週 |
L. 7 There are some problems. |
To be able to use the new expressions and answer the questions in the textbook.
|
8週 |
L. 8 That would be great. |
To be able to use the new expressions and answer the questions in the textbook.
|
2ndQ |
9週 |
L. 9 Do you know… |
To be able to use the new expressions and answer the questions in the textbook.
|
10週 |
L. 10 Sorry. My mistake. |
To be able to use the new expressions and answer the questions in the textbook.
|
11週 |
L. 11Can I please…? |
To be able to use the new expressions and answer the questions in the textbook.
|
12週 |
L. 12 I′m broke. |
To be able to use the new expressions and answer the questions in the textbook.
|
13週 |
L. 13 I used to play hopscotch. |
To be able to use the new expressions and answer the questions in the textbook.
|
14週 |
L. 14 She said she was sorry. |
To be able to use the new expressions and answer the questions in the textbook.
|
15週 |
L. 15 I read an unusual story. |
To be able to use the new expressions and answer the questions in the textbook.
|
16週 |
the end-term exam of the 1st semester |
|
後期 |
3rdQ |
1週 |
L. 16 Is the manager there? |
To be able to use the new expressions and answer the questions in the textbook.
|
2週 |
L. 17 That sounds fun! |
To be able to use the new expressions and answer the questions in the textbook.
|
3週 |
L. 18 I’d love to go. |
To be able to use the new expressions and answer the questions in the textbook.
|
4週 |
L. 19 I’m sorry, but I can’t. |
To be able to use the new expressions and answer the questions in the textbook.
|
5週 |
L. 20 Sorry I’m late. |
To be able to use the new expressions and answer the questions in the textbook.
|
6週 |
L. 21 Did you go alone? |
To be able to use the new expressions and answer the questions in the textbook.
|
7週 |
L. 22 Which did you prefer? |
To be able to use the new expressions and answer the questions in the textbook.
|
8週 |
L. 23 You must get a visa. |
To be able to use the new expressions and answer the questions in the textbook.
|
4thQ |
9週 |
L. 24 When is the next train? |
To be able to use the new expressions and answer the questions in the textbook.
|
10週 |
L. 25 I usually wear.. |
To be able to use the new expressions and answer the questions in the textbook.
|
11週 |
L. 26 What do you think? |
To be able to use the new expressions and answer the questions in the textbook.
|
12週 |
L. 27 Can you do me a favor? |
To be able to use the new expressions and answer the questions in the textbook.
|
13週 |
L. 28 What is it used for? |
To be able to use the new expressions and answer the questions in the textbook.
|
14週 |
L. 29 Review |
To be able to use the new expressions and answer the questions in the textbook.
|
15週 |
L. 30 Review and goodbye |
To be able to use the new expressions and answer the questions in the textbook.
|
16週 |
the end-term exam of the 2nd semester |
|
分類 | 分野 | 学習内容 | 学習内容の到達目標 | 到達レベル | 授業週 |
基礎的能力 | 人文・社会科学 | 英語 | 英語運用の基礎となる知識 | 英語のつづりと音との関係を理解できる。 | 2 | |
英語の標準的な発音を聴き、音を模倣しながら発声できる。 | 2 | |
英語の発音記号を見て、発音できる。 | 2 | |
リエゾンなど、語と語の連結による音変化を認識できる。 | 2 | |
語・句・文における基本的な強勢を正しく理解し、音読することができる。 | 2 | |
文における基本的なイントネーションを正しく理解し、音読することができる。 | 2 | |
文における基本的な区切りを理解し、音読することができる。 | 2 | |
中学で既習の1200語程度の語彙を定着させるとともに、2600語程度の語彙を新たに習得する。 | 2 | |
自分の専門に関する基本的な語彙を習得する。 | 2 | |
中学校で既習の文法事項や構文を定着させる。 | 2 | |
高等学校学習指導要領に示されているレベルの文法事項や構文を習得する。 | 2 | |
英語運用能力の基礎固め | 日常生活や身近な話題に関して、毎分100語程度の速度ではっきりとした発音で話された内容から必要な情報を聞きとることができる。 | 2 | |
日常生活や身近な話題に関して、自分の意見や感想を基本的な表現を用いて英語で話すことができる。 | 2 | |
説明や物語などの文章を毎分100語程度の速度で聞き手に伝わるように音読ができる。 | 2 | |
平易な英語で書かれた文章を読み、その概要を把握し必要な情報を読み取ることができる。 | 2 | |
日常生活や身近な話題に関して、自分の意見や感想を整理し、100語程度のまとまりのある文章を英語で書くことができる。 | 2 | |
母国以外の言語や文化を理解しようとする姿勢をもち、実際の場面で積極的にコミュニケーションを図ることができる。 | 2 | |
毎分100語程度の速度で平易な物語文などを読み、その概要を把握できる。 | 2 | |
自分や身近なことについて100語程度の簡単な文章を書くことができる。 | 2 | |
毎分120語程度の速度で物語文や説明文などを読み、その概要を把握できる。 | 2 | |
自分や身近なこと及び自分の専門に関する情報や考えについて、200語程度の簡単な文章を書くことができる。 | 2 | |