応用英語Ⅰ

科目基礎情報

学校 小山工業高等専門学校 開講年度 令和06年度 (2024年度)
授業科目 応用英語Ⅰ
科目番号 0005 科目区分 一般 / 必修
授業形態 講義・演習 単位の種別と単位数 学修単位: 2
開設学科 複合工学専攻(共通科目) 対象学年 専1
開設期 前期 週時間数 2
教科書/教材 Discuss the Changing World 2 (SEIBIDO)
Bottom Up Listening for the TOEIC Test (SEIBIO)
担当教員 吉村 理英

到達目標

1. To be able to use the type of English used in technical situations
2. To improve oral/aural abilities through pair, group, and speaking activities

ルーブリック

理想的な到達レベルの目安標準的な到達レベルの目安未到達レベルの目安
評価項目1Students are able to understand spoken and written English accurately.Students are able to adequately understand spoken and written English.Students are not able to understand spoken and written English adequately.
評価項目2Students are able to express themselves confidently and fluently.Students are able to express themselves, though are sometimes hesitant to speak.Students are not able to express themselves confidently and fluently.
評価項目3Excellent critical evaluation and synthesis of relevant issuesGood critical evaluation and synthesis of relevant issues.Demonstrate poor techniques of inquiry

学科の到達目標項目との関係

JABEE (d-2) 説明 閉じる
JABEE (d-4) 説明 閉じる
JABEE (E) 説明 閉じる
JABEE (f) 説明 閉じる
JABEE (g) 説明 閉じる

教育方法等

概要:
The class will focus on speaking and listening, learning basic and practical communication skills in understanding and explaining what they have experienced with a fair level of adequacy, fluency.
授業の進め方・方法:
Students are given opportunities to explore the types of English in technical situations.
Students are required to bring a English/Japanese-Japanese/English dictionary.
Positive participation is highly evaluated.
注意点:
Students who miss regular assignments will be given a mark of zero.
Students will purchase the text book at the first lesson.(*4月の第1回目、最初の授業で教室にて教科書を全員購入しますので、後でお知らせする金額を準備して来てください。)

授業の属性・履修上の区分

アクティブラーニング
ICT 利用
遠隔授業対応
実務経験のある教員による授業

授業計画

授業内容 週ごとの到達目標
前期
1stQ
1週 Welcome class
Introductions, syllabus review
2週 Bottom Up Listening for the TOEIC Test Unit 1, 2
CLIL Unit 2
Identifying sub-tasks or sub-problems of the project
The Circular Economy
3週 Bottom Up Listening for the TOEIC Test Unit 3, 4
CLIL Unit 2
Proposing necessary steps in performing the project
The Circular Economy
4週 Bottom Up Listening for the TOEIC Test Unit 5, 6
CLIL Unit 3
Clarifying detailed information concerning the project
Road to Decarbonization
5週 Bottom Up Listening for the TOEIC Test Unit 7, 8
CLIL Unit 3
Clarifying detailed information concerning the project
Road to Decarbonization
6週 Bottom Up Listening for the TOEIC Test Unit 9, 10
CLIL Unit 5
Giving instructions to the members of a project
Delivery Robots
7週 Bottom Up Listening for the TOEIC Test Unit 11,12
CLIL Unit 5
Giving instructions to the members of a project
Delivery Robots
8週 Bottom Up Listening for the TOEIC Test Unit 13,14
CLIL Unit 7
Developing a new product using smell technology
Gendered Division of Housework
2ndQ
9週 Bottom Up Listening for the TOEIC Test Unit 15,16
CLIL Unit 7
Identifying problems
Gendered Division of Housework
10週 Bottom Up Listening for the TOEIC Test Unit 17,18
CLIL Unit 8
Identifying problems, Discussing solutions
Preparing for Emergencies
11週 Bottom Up Listening for the TOEIC Test Unit 19,20
CLIL Unit 8
Discussing solutions
Preparing for Emergencies
12週 Bottom Up Listening for the TOEIC Test Unit 21,22
CLIL Unit 10,
Reporting how the plan is progressing
Digital Society
13週 Bottom Up Listening for the TOEIC Test Unit 23,24
CLIL Unit 10,
Checking the process of experimental procedures using specimens
Digital Society
14週 Presentation
CLIL Unit Review
Checking the results of the plan
Multicultural Exchange in Japan
15週 Presentation
CLIL Unit Review
Confirming the performance of a new software program
Multicultural Exchange in Japan
16週 前期期末試験 既習内容の確認

モデルコアカリキュラムの学習内容と到達目標

分類分野学習内容学習内容の到達目標到達レベル授業週
基礎的能力人文社会科学英語英語運用能力の基礎固め日常生活や身近な話題に関して、毎分100語程度の速度ではっきりとした発音で話された内容から必要な情報を聞きとることができる。4前1,前9,前12
日常生活や身近な話題に関して、自分の意見や感想を基本的な表現を用いて英語で話すことができる。4前2,前8,前16
説明や物語などの文章を毎分100語程度の速度で聞き手に伝わるように音読ができる。4前3,前10
平易な英語で書かれた文章を読み、その概要を把握し必要な情報を読み取ることができる。4前4,前5
日常生活や身近な話題に関して、自分の意見や感想を整理し、100語程度のまとまりのある文章を英語で書くことができる。4前6,前7,前14
母国以外の言語や文化を理解しようとする姿勢をもち、実際の場面で積極的にコミュニケーションを図ることができる。4前6,前11,前15

評価割合

試験発表相互評価態度ポートフォリオその他合計
総合評価割合602000020100
基礎的能力602000020100
専門的能力0000000
分野横断的能力0000000