応用英語Ⅱ

科目基礎情報

学校 小山工業高等専門学校 開講年度 令和06年度 (2024年度)
授業科目 応用英語Ⅱ
科目番号 0006 科目区分 一般 / 選択
授業形態 講義・演習 単位の種別と単位数 学修単位: 2
開設学科 複合工学専攻(共通科目) 対象学年 専1
開設期 後期 週時間数 2
教科書/教材 なし(随時教員が補助プリントを用意する)各学生の研究内容
担当教員 吉村 理英

到達目標

1.To understand the difference between the structure of a Japanese abstract and an English thesis paragraph
2.To be able to write an English sentence restructured into an English paragraph
3.To learn presentation skills and authentic language which students need to successfully deliver their own presentations

ルーブリック

理想的な到達レベルの目安標準的な到達レベルの目安未到達レベルの目安
評価項目1Students are able to understand spoken and written English accurately.Students are able to adequately understand spoken and written English.Students are not able to understand spoken and written English adequately.
評価項目2Students are able to express themselves confidently and fluently.Students are able to express themselves, though are sometimes hesitant to speak.Students are not able to express themselves confidently and fluently.
評価項目3Excellent reflection on practiceGood level of reflection on practice and self-evaluation.Superficial reflection from practice

学科の到達目標項目との関係

JABEE (d-2) 説明 閉じる
JABEE (d-4) 説明 閉じる
JABEE (E) 説明 閉じる
JABEE (f) 説明 閉じる
JABEE (g) 説明 閉じる

教育方法等

概要:
This class primarily focuses on paragraph writing and presentation skills. Students synthesize information and consolidate their learning. Students will be able to deepen their understanding of a chosen, relevant topic.
授業の進め方・方法:
Students are required to bring a Japanese-English dictionary.
Positive participation is highly evaluated.
Students will use some useful apps.
注意点:
Students who miss a presentation will be given a mark of zero

授業の属性・履修上の区分

アクティブラーニング
ICT 利用
遠隔授業対応
実務経験のある教員による授業

授業計画

授業内容 週ごとの到達目標
後期
3rdQ
1週 Welcome class Introductions, syllabus review
2週 Academic English / Charts and tables Focus your topic
Practice vocabulary useful in using charts and tables
3週 Describing date / Methods Finding and evaluating sources of evidence
4週 Describing date / Methods Finding and evaluating sources of evidence

5週 Results Learning a range of languages in argumentation
6週 Results / conclusion Learning a range of languages in argumentation
7週 Introduction paragraph writing
8週 Introduction paragraph writing
4thQ
9週 Peer evaluation Give an individual presentation
10週 The visual Message Use an effective hook
11週 Assertion-evidence approach Tell a personal story / Consider your audience
12週 Rehearse your Presentations Rehearse your individual presentation
13週 Student Presentations Give an individual presentation
14週 Student Presentations Give an individual presentation
15週 Student Presentations Give an individual presentation
16週 Student Presentations Give an individual presentation

モデルコアカリキュラムの学習内容と到達目標

分類分野学習内容学習内容の到達目標到達レベル授業週
基礎的能力人文社会科学英語英語運用能力の基礎固め日常生活や身近な話題に関して、毎分100語程度の速度ではっきりとした発音で話された内容から必要な情報を聞きとることができる。4後1,後9,後14
日常生活や身近な話題に関して、自分の意見や感想を基本的な表現を用いて英語で話すことができる。4後2,後10,後13
説明や物語などの文章を毎分100語程度の速度で聞き手に伝わるように音読ができる。4後3,後11
平易な英語で書かれた文章を読み、その概要を把握し必要な情報を読み取ることができる。4後4,後12
日常生活や身近な話題に関して、自分の意見や感想を整理し、100語程度のまとまりのある文章を英語で書くことができる。4後5,後8,後15
母国以外の言語や文化を理解しようとする姿勢をもち、実際の場面で積極的にコミュニケーションを図ることができる。4後6,後7,後16

評価割合

試験発表相互評価態度ポートフォリオその他合計
総合評価割合108000010100
基礎的能力108000010100
専門的能力0000000
分野横断的能力0000000