Environment and Sustainable Development(教養ゼミⅠ)

科目基礎情報

学校 東京工業高等専門学校 開講年度 平成30年度 (2018年度)
授業科目 Environment and Sustainable Development(教養ゼミⅠ)
科目番号 0171 科目区分 一般 / 選択
授業形態 授業 単位の種別と単位数 履修単位: 1
開設学科 機械工学科 対象学年 4
開設期 後期 週時間数 2
教科書/教材 Handout
担当教員 堀 智子

到達目標

This course aims to familiarize students with issues of "Environment and Sustainable Development" by reading and talking about "e-waste", or electronic waste in English. Another goal of this course is to help students acquire effective presentation skills.

ルーブリック

理想的な到達レベルの目安標準的な到達レベルの目安最低限の到達レベルの目安(可)未到達レベルの目安
評価項目1Able to read articles of environmentatl issues ,conduct research and analyze problemsAble to read articles of environmentatl issues and do some researchAble to read articles of environmentatl issues and understand the problemsUnable to read articles of environmentatl issues and understand the problems
評価項目2Able to talk about the issue and express their opinions logically and clearlyAble to talk about the issue and express their opinions clearlyAble to talk about the issue and express their opinions Unable to talk about the issue and express their opinions
評価項目3Able to use Assertion Evidence Approach to make very effective presentationsAble to use Assertion Evidence Approach to make effective presentationsAble to use Assertion Evidence Approach to make presentationsUnable to use Assertion Evidence Approach to make presentations

学科の到達目標項目との関係

学習・教育目標 B3 説明 閉じる
JABEE (f) 説明 閉じる

教育方法等

概要:
This class is designed for students who hope to acquire effective presentation skills and develop English proficiency. Students will also research and collect data to understand the environmental issue better.
授業の進め方・方法:
Students will read articles on e-waste, watch videos to gather background information on a topic which they choose, and make presentations to demonstrate what they find out by analyzing the problems. The Assertion Evidence Approach, a new method for presentation developed at Penn State University will be also introduced in class.
注意点:
The class is delivered in English and students will be required to participate in class actively and share their thoughts in English.

授業計画

授業内容 週ごとの到達目標
後期
3rdQ
1週 ・Course introduction: Public speaking
・Read an article on "e-waste"
・Can understand "Sustainable Development" means.
・Can identify features of good public speaking.
2週 ・Read an article on "e-waste" to complete a worksheet
・Watch youtube, "What is e-waste?"
・Can understand the story of the article
・Can identify what are the problems of this issue
・Can gain backround knowledge of this issue
3週 ・Form a group of 3 people and decide a topic for presentation
・Lean Assertion Evidence Approach

・Can undestand Assertion Evidence Approach
・Can decide a topic and identify things to research

4週 ・Prepare slides and scripts
・Prepare slides and scripts for Topic Proposal Talk. (2-2.5 minutes)
5週 ・Prepare slides and scripts
・Prepare slides and scripts for Topic Proposal Talk. (2-2.5 minutes)
6週 ・Presentation Rehearsal ・Each group makes presentation
7週 ・Group presentation No.1
・Audience evaluates presentations
8週 ・Revising slides and scripts
・Quiz
・Can identify points for improvement by watching recorded videos
・Revise and improve slides and scripts
4thQ
9週 ・Revising slides and scripts *Submit the slides and scripts for checking
10週 ・Practice delivery of presentation ・Can talk withoug a memo and use sllides effectively
・Can have a good eye-contact with audience
11週 ・Practice delivery of presentation ・Can talk withoug a memo and use sllides effectively
・Can have a good eye-contact with audience
12週 ・Practice delivery of presentation ・Can talk withoug a memo and use sllides effectively
・Can have a good eye-contact with audience
13週 ・Final group presentation ・Can make effective presentations
・Can have a good eye-contact with audience
14週 ・Final group presentation ・Can make effective presentations
・Can have a good eye-contact with audience
15週 ・Review and reflection ・Can identify where to improve and how to improve
their presentations
16週

モデルコアカリキュラムの学習内容と到達目標

分類分野学習内容学習内容の到達目標到達レベル授業週
基礎的能力人文・社会科学英語英語運用の基礎となる知識聞き手に伝わるよう、句・文における基本的なリズムやイントネーション、音のつながりに配慮して、音読あるいは発話できる。3
明瞭で聞き手に伝わるような発話ができるよう、英語の発音・アクセントの規則を習得して適切に運用できる。3
中学で既習の語彙の定着を図り、高等学校学習指導要領に準じた新出語彙、及び専門教育に必要となる英語専門用語を習得して適切な運用ができる。3
中学で既習の文法や文構造に加え、高等学校学習指導要領に準じた文法や文構造を習得して適切に運用できる。3
英語運用能力の基礎固め日常生活や身近な話題に関して、毎分100語程度の速度ではっきりとした発音で話された内容から必要な情報を聞きとることができる。3
日常生活や身近な話題に関して、自分の意見や感想を基本的な表現を用いて英語で話すことができる。3
説明や物語などの文章を毎分100語程度の速度で聞き手に伝わるように音読ができる。3
平易な英語で書かれた文章を読み、その概要を把握し必要な情報を読み取ることができる。3
日常生活や身近な話題に関して、自分の意見や感想を整理し、100語程度のまとまりのある文章を英語で書くことができる。3
母国以外の言語や文化を理解しようとする姿勢をもち、実際の場面で積極的にコミュニケーションを図ることができる。3
実際の場面や目的に応じて、基本的なコミュニケーション方略(ジェスチャー、アイコンタクト)を適切に用いることができる。3
英語運用能力向上のための学習自分の専門分野などの予備知識のある内容や関心のある事柄に関する報告や対話などを毎分120語程度の速度で聞いて、概要を把握し、情報を聞き取ることができる。3
英語でのディスカッション(必要に応じてディベート)を想定して、教室内でのやり取りや教室外での日常的な質問や応答などができる。3
英語でディスカッション(必要に応じてディベート)を行うため、学生自ら準備活動や情報収集を行い、主体的な態度で行動できる。3
母国以外の言語や文化を理解しようとする姿勢をもち、教室内外で英語で円滑なコミュニケーションをとることができる。3
関心のあるトピックや自分の専門分野のプレゼン等にもつながる平易な英語での口頭発表や、内容に関する簡単な質問や応答などのやりとりができる。3
関心のあるトピックや自分の専門分野に関する論文やマニュアルなどの概要を把握し、必要な情報を読み取ることができる。3

評価割合

小テスト発表授業内課題態度ポートフォリオその他合計
総合評価割合1070101000100
基礎的能力1070101000100
専門的能力0000000
分野横断的能力0000000