【目的】 The purpose of this course is to provide the students with a strong foundation for reading scientific articles and giving presentations in English.
1. Learn important English vocabulary for science
2. Improve English pronunciation
3. Gain experience in making an English Speech
概要:
The main focus is on general scientific vocabulary and pronunciation. In total the students will have to memorize 350 scientific words and 40 scientific phrases. Also, the students will have to recite a passage from the textbook of at least 200 words in length. Correct pronunciation will be emphasized.
授業の進め方・方法:
Every class there will be a short test to determine if the students remember the important vocabulary and phrases. These short tests will be cumulative in that each test will have some content from all the previous lessons. Each week will introduce new vocabulary and phrases. Also, each week there will be time to prepare for the English recitation.
注意点:
オフィスアワー: 12:10~12:40 ゲイツ研究室(1棟3階)
本科目の成績は定期試験の成績のみならず、予習・復讐の自学自習の実施状況も考慮して判断される。したがって自学自習の習慣を身に着けることが必要である。
|
|
週 |
授業内容 |
週ごとの到達目標 |
後期 |
3rdQ |
1週 |
Class Introduction Speech Explanation Vocabulary Lesson 1 Pronunciation Lesson 1 Speech Search 1 Scientific Phrases Lesson 1 |
Pronunciation of “L” Speech practice
|
2週 |
Short test 1 Vocabulary Lesson 2 Pronunciation Lesson 2 Reading 1 “Easy breathing / Smoke signals” Speech Search 2 Scientific Phrases Lesson 2 |
Pronunciation of “R” Vocabulary related to human biology Speech practice
|
3週 |
Short test 2 Vocabulary Lesson 3 Pronunciation Lesson 3 Reading 2 “Sun, soil and air” Speech Lottery Scientific Phrases Lesson 3 |
Pronunciation of “V” Vocabulary related to plant biology Speech practice
|
4週 |
Short test 3 Vocabulary Lesson 4 Pronunciation Lesson 4 Reading 3 “Animal detectives” Speech Practice 1 Scientific Phrases Lesson 4 |
Pronunciation of “Th” Vocabulary related to animals Speech practice
|
5週 |
Short test 4 Vocabulary Lesson 5 Pronunciation Lesson 5 Reading 4 “A roof over our heads” Speech Practice 2 Scientific Phrases Lesson 5 |
Pronunciation of “L” Part 2 Vocabulary related to chemistry How to read a title Speech practice
|
6週 |
Short test 5 Vocabulary Lesson 6 Pronunciation Lesson 6 Reading 5 “Stone wear” Speech Practice 3 Scientific Phrases Lesson 6 |
Pronunciation of “V” Part 2 Vocabulary related to ecology How to read numbers Speech practice
|
7週 |
Short test 6 Vocabulary Lesson 7 Pronunciation Lesson 7 Reading 6 “The global warming debate” Speech Practice 4 Scientific Phrases Lesson 7 |
Pronunciation of “V” Part 2 Vocabulary related to ecology How to read numbers Speech practice
|
8週 |
Midterm Exam |
Review of Scientific Phrases Lessons 1 to 5 and Vocabulary Lessons 1 to 5
|
4thQ |
9週 |
Short test 7 Vocabulary Lesson 8 Pronunciation Lesson 8 Reading 7 “The generation game” Speech Practice 5 Scientific Phrases Lesson 8 |
Pronunciation of “Th” Vocabulary related to electrical engineering How to read units Speech practice
|
10週 |
Short test 8 Vocabulary Lesson 9 Pronunciation Lesson 9 Reading 8 “Using pressure” Speech Practice 6 Scientific Phrases Lesson 9 |
Pronunciation of “S” and “C” Vocabulary related to mechanical engineering How to read equations Speech practice
|
11週 |
Short test 9 Vocabulary Lesson 10 Pronunciation Lesson 10 Reading 9 “Chemical reactions” Speech Practice 7 Scientific Phrases Lesson 10 |
Pronunciation of “T” and “D” Vocabulary related to chemistry How to read chemical formulas Speech practice
|
12週 |
Short test 10 Speech Practice 8 |
|
13週 |
English Recitations |
|
14週 |
English Recitations |
|
15週 |
English Recitations Final Exam Review |
|
16週 |
Final Exam |
Review of Scientific Phrases Lessons 6 to 10 and Vocabulary Lessons 6 to 10
|
分類 | 分野 | 学習内容 | 学習内容の到達目標 | 到達レベル | 授業週 |
基礎的能力 | 工学基礎 | 工学実験技術(各種測定方法、データ処理、考察方法) | 工学実験技術(各種測定方法、データ処理、考察方法) | 物理、化学、情報、工学における基礎的な原理や現象を明らかにするための実験手法、実験手順について説明できる。 | 3 | |
実験装置や測定器の操作、及び実験器具・試薬・材料の正しい取扱を身に付け、安全に実験できる。 | 3 | |
実験データの分析、誤差解析、有効桁数の評価、整理の仕方、考察の論理性に配慮して実践できる。 | 3 | |
実験テーマの目的に沿って実験・測定結果の妥当性など実験データについて論理的な考察ができる。 | 3 | |
実験ノートや実験レポートの記載方法に沿ってレポート作成を実践できる。 | 3 | |
実験データを適切なグラフや図、表など用いて表現できる。 | 3 | |
実験の考察などに必要な文献、参考資料などを収集できる。 | 3 | |
実験・実習を安全性や禁止事項など配慮して実践できる。 | 3 | |
個人・複数名での実験・実習であっても役割を意識して主体的に取り組むことができる。 | 3 | |
共同実験における基本的ルールを把握し、実践できる。 | 3 | |
レポートを期限内に提出できるように計画を立て、それを実践できる。 | 3 | |
専門的能力 | 分野別の専門工学 | 電気・電子系分野 | 電子回路 | ダイオードの特徴を説明できる。 | 4 | |
バイポーラトランジスタの特徴と等価回路を説明できる。 | 4 | |
FETの特徴と等価回路を説明できる。 | 4 | |
演算増幅器の特性を説明できる。 | 4 | |
演算増幅器を用いた基本的な回路の動作を説明できる。 | 4 | |
分野別の工学実験・実習能力 | 電気・電子系分野【実験・実習能力】 | 電気・電子系【実験実習】 | 電圧・電流・電力などの電気諸量の測定が実践できる。 | 4 | |
抵抗・インピーダンスの測定が実践できる。 | 4 | |
オシロスコープを用いて実際の波形観測が実施できる。 | 4 | |
電気・電子系の実験を安全に行うための基本知識を習得する。 | 4 | |
ダイオードの電気的特性の測定法を習得し、その実験結果を考察できる。 | 4 | |
論理回路の動作について実験結果を考察できる。 | 4 | |
ディジタルICの使用方法を習得する。 | 4 | |