英語ⅢC

科目基礎情報

学校 長岡工業高等専門学校 開講年度 令和06年度 (2024年度)
授業科目 英語ⅢC
科目番号 0042 科目区分 一般 / 必修
授業形態 講義 単位の種別と単位数 履修単位: 1
開設学科 機械工学科 対象学年 3
開設期 通年 週時間数 1
教科書/教材 Speak NOW Book3 / Author;Jack C Richards (Oxford), Speak Now 3 Workbook (Oxford)
担当教員 ポール エドワーズ,大湊 佳宏

到達目標

(Course Code:10660)
This course focuses on NIT, Nagaoka College's Educational Goal (B).
The association between the course's attainment targets and NIT, Nagaoka College's learning/educational targets are presented below as the attainment targets, assessment weighting (%), and associated learning/educational targets.
① Students learn technical English which they can use in their working lives.40%(b3)
② Students will be able to speak and listen to English in technical situations.30%(b3)
③ Students will be able to feel comfortable with using English in various daily and work situations.30%(b3)

ルーブリック

理想的な到達レベルの目安 ideal level標準的な到達レベルの目安 standard level最低限の到達レベルの目安 minimum achievement level未到達レベルの目安 unachieved level
VocabularyStudents learn English words very well which they can use in their lives.Students learn English which they can use in their lives.Students learn English which they can use in their lives in some way.Not at the level shown on the left
SpeakingStudents can speak English in situations.Students will be able to speak English in situations.Students will be able to speak English in situations in some way.Not at the level shown on the left
ListeningStudents can listen to English in situations.Students will be able to speak and listen to English in situations.Students will be able to speak and listen to English in situations in some way.Not at the level shown on the left
UsageStudents can feel comfortable with using English in various daily situationsStudents will be able to feel comfortable with using English in various daily situations.Students will be able to feel comfortable with using English in various daily situations in some way.Not at the level shown on the left

学科の到達目標項目との関係

教育方法等

概要:
Overview: This course is a continuation of English communication that was begun in Year 1and continued in Year 2.....English which Kosen graduates will need in their future careers. Students will work through speaking, listening, vocabulary building and grammar activities and follow these up with exercises in the workbook.  〇関連する科目 Related subjects:English IIIA (今年度履修 Course taken this year),Enlgish IIIB(今年度履修 Course taken this year), 英語IIC(前年度履修 Course taken previous year)
授業の進め方・方法:
How to proceed with the class and the content and method of the class: 次に示す項目・割合で達成目標に対する理解の程度を評価する.50点以上を合格とする.
● 定期試験(0%)● その他の試験(60%)Tests
● その他(40%)Attendance, attitude and participation. Also, workbook and other homework completion.
注意点:
If we can give students practice in communicating in English in daily real-life contexts, they will have advantages in both their working careers and personal lives. Having abilities in English is a big plus in the business world today.

授業の属性・履修上の区分

アクティブラーニング
ICT 利用
遠隔授業対応
実務経験のある教員による授業

授業計画

授業内容 週ごとの到達目標
前期
1stQ
1週 Class introduction. Ice breaking activities,
2週 Units 1+2 People
3週 Units 3+4 People
4週 Units 5+6 Vacation
5週 Units 7+8 Vacation
6週 Units 9+10 Errands
7週 Complete section and review Errands
8週 Test Units 1-10
2ndQ
9週 Test Return Feedback
10週 Units 11+12 Errands
11週 Units 13+14
Stories
12週 Unit 15+16

Stories
13週 Units 17+18
Friends
14週 Complete section and review
Friends
15週 Test
Units 11-18
16週 Test Return and discussion                                
Feedback
後期
3rdQ
1週 Summer Holiday Homework Check
Summer Prints
2週 Units 19+20
Friends
3週 Units 21+22
Business
4週 Units 23+24
Business
5週 Units 25+26.
Culture
6週 Complete section and review
Culture
7週 Test
Units 19-26
8週 Test return and review
Feedback
4thQ
9週 Units 27+28
Culture
10週 Units 29+30
Future
11週 Units 31+32
Future
12週 Complete section
Future
13週 Complete section
Various
14週 Complete section and review
Various
15週 Test
Units 27-32
16週 Test return and discussion
Feedback and Wrap-up

モデルコアカリキュラムの学習内容と到達目標

分類分野学習内容学習内容の到達目標到達レベル授業週
基礎的能力人文社会科学英語英語聞き手に伝わるよう、句・文における基本的なリズムやイントネーション、音のつながりに配慮して、音読あるいは発話できる。3
明瞭で聞き手に伝わるような発話ができるよう、英語の発音・アクセントの規則を習得して適切に運用できる。3
中学で既習の語彙の定着を図り、高等学校学習指導要領に準じた新出語彙、及び専門教育に必要となる英語専門用語を習得して適切な運用ができる。3
中学で既習の文法や文構造に加え、高等学校学習指導要領に準じた文法や文構造を習得して適切に運用できる。3前1
英語運用能力の基礎固め日常生活や身近な話題に関して、毎分100語程度の速度ではっきりとした発音で話された内容から必要な情報を聞きとることができる。3
日常生活や身近な話題に関して、自分の意見や感想を基本的な表現を用いて英語で話すことができる。3
説明や物語などの文章を毎分100語程度の速度で聞き手に伝わるように音読ができる。3
平易な英語で書かれた文章を読み、その概要を把握し必要な情報を読み取ることができる。3
日常生活や身近な話題に関して、自分の意見や感想を整理し、100語程度のまとまりのある文章を英語で書くことができる。3
母国以外の言語や文化を理解しようとする姿勢をもち、実際の場面で積極的にコミュニケーションを図ることができる。3
実際の場面や目的に応じて、基本的なコミュニケーション方略(ジェスチャー、アイコンタクト)を適切に用いることができる。3
英語運用能力向上のための学習自分の専門分野などの予備知識のある内容や関心のある事柄に関する報告や対話などを毎分120語程度の速度で聞いて、概要を把握し、情報を聞き取ることができる。3
英語でのディスカッション(必要に応じてディベート)を想定して、教室内でのやり取りや教室外での日常的な質問や応答などができる。3
英語でディスカッション(必要に応じてディベート)を行うため、学生自ら準備活動や情報収集を行い、主体的な態度で行動できる。3
母国以外の言語や文化を理解しようとする姿勢をもち、教室内外で英語で円滑なコミュニケーションをとることができる。3
関心のあるトピックについて、200語程度の文章をパラグラフライティングなど論理的文章の構成に留意して書くことができる。3
関心のあるトピックや自分の専門分野のプレゼン等にもつながる平易な英語での口頭発表や、内容に関する簡単な質問や応答などのやりとりができる。3
関心のあるトピックや自分の専門分野に関する論文やマニュアルなどの概要を把握し、必要な情報を読み取ることができる。3
英文資料を、自分の専門分野に関する論文の英文アブストラクトや口頭発表用の資料等の作成にもつながるよう、英文テクニカルライティングにおける基礎的な語彙や表現を使って書くことができる。3
実際の場面や目的に応じて、効果的なコミュニケーション方略(ジェスチャー、アイコンタクト、代用表現、聞き返しなど)を適切に用いることができる。3

評価割合

TestHomework and AssignmentsParticipationAttendance合計
総合評価割合60201010100
基礎的能力60201010100
専門的能力00000
分野横断的能力00000