①Ability to understand expressions introduced during the course of the curriculum
②Ability to respond to basic questions introduced during the course of the curriculum.
③Ability to use basic gestures as instructed during the course of the curriculum.
概要:
学習目標(授業の狙い)
この授業は、英会話でのヒアリング技能の上達を中心に、英会話技術の向上を図ることを目的としています。授業では、英会話の教材を使って、基礎的な英語を聞き取りながら適当な反応が出来るように練習します。
授業の進め方・方法:
講義・演習
注意点:
宿題は、教材のCDを聞くものが含まれます。家で聞くことで大事なヒアリングの能力をしっかりと身につけてください。なお授業計画は、理解度に応じて変更する場合があります。
|
|
週 |
授業内容 |
週ごとの到達目標 |
前期 |
1stQ |
1週 |
Unit 7 |
Talking About Sports
|
2週 |
Unit 7 |
Discussing Physical Condition, Discussing the Sports You Do
|
3週 |
Unit 8 |
Talking About Countries, Nationalities, Languages
|
4週 |
Unit 8 |
Discussing About Ethnic Food, Country Trivia
|
5週 |
Unit 9 |
Present Perfect vs. Past Tense, The Present Perfect Game
|
6週 |
Unit 9 |
Using Superlatives with Present Perfect, Classmate Quiz
|
7週 |
Prepare for Oral Midterm Exam |
Prepare for Oral Midterm Exam
|
8週 |
First Semester Midterm Test |
Midterm Oral Evaluations
|
2ndQ |
9週 |
Unit 10 |
Talking About Places, Prepositions of Place
|
10週 |
Unit 10 |
Giving Directions, Using Maps
|
11週 |
Unit 11 |
Travel English: Restaurant Reservations
|
12週 |
Unit 11 |
Travel English: Making Plane Reservations
|
13週 |
Unit 11 |
Travel English: Dream Trip, Listining Exercises
|
14週 |
Prepare for Oral Final Exam |
Prepare for Oral Final Exam
|
15週 |
Return/Discuss Final Tests and Results |
Return/Discuss Final Tests and Results
|
16週 |
|
|
後期 |
3rdQ |
1週 |
Unit 12 |
Talking About Japanese Things, Describing Japanese Places
|
2週 |
Unit 12 |
New Year Celebration, Crossword Puzzle, Numbers and Costs
|
3週 |
Unit 13 |
Talking About Future Events, Present Progressive with Future Meaning
|
4週 |
Unit 13 |
Future with Going to, Future with Will/Won't
|
5週 |
Unit 14 |
Talking About School, School Subjects, School Teachers
|
6週 |
Unit 14 |
High School Rules, Classmate Discussion
|
7週 |
Prepare for Oral Midterm Exam |
Prepare for Oral Midterm Exam
|
8週 |
Second Semester Midterm |
Second Semester Midterm Oral Evaluations
|
4thQ |
9週 |
Unit 15 |
Travel English: Thailand, Vocabulary Building, Getting Advice
|
10週 |
Unit 15 |
Hotel: Room Service and Wake-up Call, Changing Money, Bargaining
|
11週 |
Unit 16 |
Talking About Sickness and Health, Body Parts
|
12週 |
Unit 16 |
Health Problems, Giving Advice
|
13週 |
Unit 16 |
Health Survey, Health Crossword Puzzle
|
14週 |
Prepare for Oral Final Exam |
Prepare for Oral Final Exam
|
15週 |
Return/Discuss Final Tests and Results |
Return/Discuss Final Tests and Results
|
16週 |
|
|
分類 | 分野 | 学習内容 | 学習内容の到達目標 | 到達レベル | 授業週 |
基礎的能力 | 人文社会科学 | 英語 | 英語 | 聞き手に伝わるよう、句・文における基本的なリズムやイントネーション、音のつながりに配慮して、音読あるいは発話できる。 | 2 | |
明瞭で聞き手に伝わるような発話ができるよう、英語の発音・アクセントの規則を習得して適切に運用できる。 | 2 | |
中学で既習の語彙の定着を図り、高等学校学習指導要領に準じた新出語彙、及び専門教育に必要となる英語専門用語を習得して適切な運用ができる。 | 2 | |
中学で既習の文法や文構造に加え、高等学校学習指導要領に準じた文法や文構造を習得して適切に運用できる。 | 2 | |
英語運用能力の基礎固め | 日常生活や身近な話題に関して、毎分100語程度の速度ではっきりとした発音で話された内容から必要な情報を聞きとることができる。 | 2 | |
日常生活や身近な話題に関して、自分の意見や感想を基本的な表現を用いて英語で話すことができる。 | 2 | |
説明や物語などの文章を毎分100語程度の速度で聞き手に伝わるように音読ができる。 | 2 | |
平易な英語で書かれた文章を読み、その概要を把握し必要な情報を読み取ることができる。 | 2 | |
日常生活や身近な話題に関して、自分の意見や感想を整理し、100語程度のまとまりのある文章を英語で書くことができる。 | 2 | |
母国以外の言語や文化を理解しようとする姿勢をもち、実際の場面で積極的にコミュニケーションを図ることができる。 | 2 | |
実際の場面や目的に応じて、基本的なコミュニケーション方略(ジェスチャー、アイコンタクト)を適切に用いることができる。 | 2 | |