到達目標
1. Understand the AC circuits (AC current, impedance, resonance, etc.) correctly.
2. Understand the calculation method for basic parameters related to AC circuits correctly.
3. Understand the operation principle of AC electric equipment used in the home correctly.
ルーブリック
| Ideal Level | Standard Level | Unacceptable Level |
Achievement 1 | Can Understand the alternating current, impedance and resonance almost perfectly. | Can Understand the alternating current, impedance and resonance correctly. | Can't Understand the alternating current, impedance and resonance correctly. |
Achievement 2 | Can Understand the calculation method for alternating current almost perfectly. | Can Understand the calculation method for alternating current correctly. | Can't Understand the calculation method for alternating current correctly. |
Achievement 3 | Can Understand the operating principle of the electric appliances used at home almost perfectly. | Can Understand the operating principle of the electric appliances used at home correctly. | Can't Understand the operating principle of the electric appliances used at home correctly. |
学科の到達目標項目との関係
ディプロマポリシー DP2
説明
閉じる
MCCコア科目 MCCコア科目
説明
閉じる
ディプロマポリシー 1
説明
閉じる
教育方法等
概要:
Students can understand the basic matters concerning electricity (alternating current, impedance and resonance).
Students can understand the calculation of the method for alternating current.
授業の進め方・方法:
Students can easily learn electronic circuits by using a circuit simulator.
注意点:
In this subject, units are recognized based on an evaluation of 50 points or more. Those who have an evaluation of less than 50 points may take the confirmatory examination upon their request.
授業の属性・履修上の区分
授業計画
|
|
週 |
授業内容 |
週ごとの到達目標 |
後期 |
3rdQ |
1週 |
Alternating current
|
Understand the difference between alternating current and direct current
|
2週 |
Frequency and period of alternating current |
Understand the maximum value, frequency and instantaneous value of sinusoidal alternating current
|
3週 |
Effective value |
Understand the effective value
|
4週 |
Symbolic method |
Understand the method of expressing alternating voltage and current by complex number
|
5週 |
Circuit with resistance only |
Understand the current in a circuit with a resistance connected to an AC power supply
|
6週 |
Circuit with inductance only
|
Understand the current in a circuit with a inductance connected to an AC power supply
|
7週 |
Circuit with capacitance only |
Understand the current in a circuit with a capacitance connected to an AC power supply
|
8週 |
Mid-term exams |
|
4thQ |
9週 |
RL series circuit |
Understand the RL series circuit
|
10週 |
RC series circuit |
Understand the RC series circuit
|
11週 |
RLC series circuit |
Understand the RLC series circuit
|
12週 |
RLC parallel circuit |
Understand the RLC parallel circuit
|
13週 |
Resonant circuit |
Understand the resonant circuit
|
14週 |
Admittance |
Understand the admittance circuit
|
15週 |
Term examination
|
|
16週 |
Return and commentary of the term examination |
|
モデルコアカリキュラムの学習内容と到達目標
分類 | 分野 | 学習内容 | 学習内容の到達目標 | 到達レベル | 授業週 |
基礎的能力 | 自然科学 | 物理 | 電気 | 導体と不導体の違いについて、自由電子と関連させて説明できる。 | 1 | |
電場・電位について説明できる。 | 1 | |
クーロンの法則が説明できる。 | 1 | |
クーロンの法則から、点電荷の間にはたらく静電気力を求めることができる。 | 1 | |
オームの法則から、電圧、電流、抵抗に関する計算ができる。 | 1 | |
抵抗を直列接続、及び並列接続したときの合成抵抗の値を求めることができる。 | 1 | |
ジュール熱や電力を求めることができる。 | 1 | |
専門的能力 | 分野別の専門工学 | 電気・電子系分野 | 電気回路 | 電荷と電流、電圧を説明できる。 | 2 | |
オームの法則を説明し、電流・電圧・抵抗の計算ができる。 | 2 | |
キルヒホッフの法則を用いて、直流回路の計算ができる。 | 2 | |
合成抵抗や分圧・分流の考え方を用いて、直流回路の計算ができる。 | 2 | |
ブリッジ回路を計算し、平衡条件を求められる。 | 2 | |
電力量と電力を説明し、これらを計算できる。 | 2 | |
正弦波交流の特徴を説明し、周波数や位相などを計算できる。 | 2 | |
平均値と実効値を説明し、これらを計算できる。 | 2 | |
正弦波交流のフェーザ表示を説明できる。 | 2 | |
R、L、C素子における正弦波電圧と電流の関係を説明できる。 | 2 | |
瞬時値を用いて、交流回路の計算ができる。 | 2 | |
フェーザ表示を用いて、交流回路の計算ができる。 | 2 | |
インピーダンスとアドミタンスを説明し、これらを計算できる。 | 2 | |
合成インピーダンスや分圧・分流の考え方を用いて、交流回路の計算ができる。 | 2 | |
直列共振回路と並列共振回路の計算ができる。 | 2 | |
交流電力と力率を説明し、これらを計算できる。 | 2 | |
評価割合
| Examination | Report | Mutual Evaluations between students | Behavior | Portfolio | Other | 合計 |
総合評価割合 | 70 | 30 | 0 | 0 | 0 | 0 | 100 |
Basic Proficiency | 70 | 30 | 0 | 0 | 0 | 0 | 100 |
Specialized Proficiency | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Cross Area Proficiency | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |