口語英語を使い続け,英語を話すのを楽しめるようになる。 中学で既習の文構造に加え,高校レベルの文構造を習得して正しい英文を作ることができる。
|
|
週 |
授業内容 |
週ごとの到達目標 |
前期 |
1stQ |
1週 |
Unit 1a Introductions Introductions; rules; classroom English |
To be able to introduce oneself and respond to an introduction
|
2週 |
Unit 1b Personal Info Icebreaking questions; basic review |
To be able to talk about personal information
|
3週 |
Unit 2a Interests; Dis-Like Interviewing another student |
To be able to interveiw another student in English
|
4週 |
Unit 2b How often, favorites Group discussions |
To be able to have group discussions about interests
|
5週 |
Unit 3 Family Talk Asking questions about family relationships |
To be able to ask and talk about family
|
6週 |
Unit 4a Describe People Picture card game |
To be able to describe people in English
|
7週 |
Reveiw |
To be able to review To be able to do extra activities
|
8週 |
Reivew |
To be able to review
|
2ndQ |
9週 |
Unit 4b Describe Clothes Drawing; Miming |
To be able to describe what people look like
|
10週 |
Unit 5a Work Matching; Guessing |
To be able to talk and ask about work
|
11週 |
Unit 5b Time AT 6:00, IN the morning, ON Monday, IN 2022 |
To be able to tell time, correctly using prepositions
|
12週 |
Unit 6a Simple Past; Did you …? I used to… |
To be able to talk about experiences
|
13週 |
Unit 6b Simple Past; Did you …? Yes, I did, I …ed last year. |
To be able to talk and ask about experiences
|
14週 |
Review |
To be able to review
|
15週 |
Unit 7 Sports Common ‘sports’ questions |
To be able to describe a sport To be able to give opinions
|
16週 |
|
|
後期 |
3rdQ |
1週 |
Unit 8 Countries Ask your partner ‘cultural’ questions |
To be able to talk about countries, nationalities, languages, ethnic foods, etc.
|
2週 |
Unit 9a Present Perfect I have seen; He has eaten, … have …-ed |
To be able to talk and ask about experiences
|
3週 |
Unit 9b Reboot Past: How was..? Questions about summer; Group discussion |
To be able to know the difference between simple past and present perfect
|
4週 |
Unit 10a Locations Next to, on top of, in the corner of, in front of |
To be able to describe locations using appropriate prepositions
|
5週 |
Unit 10b Directions Completion; Map navigation activity |
To be able to give street and subway directions
|
6週 |
Review |
To be able to review To be able to do extra activities
|
7週 |
Review |
To be able to review
|
8週 |
Unit 11 Travel Role play; Questions |
To be able to make reservations
|
4thQ |
9週 |
Unit 12a Home Country Describing Japanese things |
To be able to describe Japanese things and places
|
10週 |
Unit 12b Numbers, Prices Guessing the price; number games |
To be able to talk about costs, yen amounts, and prices
|
11週 |
Unit 13a Future Events Asking & Answering Questions |
To be able to talk about future events
|
12週 |
Unit 13b Future: Questions What is _____ going to do tomorrow? |
To be able to ask about future events To be able to invite
|
13週 |
Unit 14a School Matching; answering questions |
To be able to talk about school To be able to talk about personality
|
14週 |
Review |
To be able to review
|
15週 |
Unit14 b School Rules Interviewing another student |
To be able to talk and ask about rules, likes/ dislikes, and teachers
|
16週 |
|
|
分類 | 分野 | 学習内容 | 学習内容の到達目標 | 到達レベル | 授業週 |
基礎的能力 | 人文・社会科学 | 英語 | 英語運用の基礎となる知識 | 聞き手に伝わるよう、句・文における基本的なリズムやイントネーション、音のつながりに配慮して、音読あるいは発話できる。 | 2 | |
明瞭で聞き手に伝わるような発話ができるよう、英語の発音・アクセントの規則を習得して適切に運用できる。 | 3 | |
中学で既習の語彙の定着を図り、高等学校学習指導要領に準じた新出語彙、及び専門教育に必要となる英語専門用語を習得して適切な運用ができる。 | 2 | |
中学で既習の文法や文構造に加え、高等学校学習指導要領に準じた文法や文構造を習得して適切に運用できる。 | 2 | |
英語運用能力の基礎固め | 日常生活や身近な話題に関して、毎分100語程度の速度ではっきりとした発音で話された内容から必要な情報を聞きとることができる。 | 2 | |
日常生活や身近な話題に関して、自分の意見や感想を基本的な表現を用いて英語で話すことができる。 | 2 | |
説明や物語などの文章を毎分100語程度の速度で聞き手に伝わるように音読ができる。 | 2 | |
平易な英語で書かれた文章を読み、その概要を把握し必要な情報を読み取ることができる。 | 2 | |
母国以外の言語や文化を理解しようとする姿勢をもち、実際の場面で積極的にコミュニケーションを図ることができる。 | 3 | |
実際の場面や目的に応じて、基本的なコミュニケーション方略(ジェスチャー、アイコンタクト)を適切に用いることができる。 | 3 | |
英語運用能力向上のための学習 | 英語でのディスカッション(必要に応じてディベート)を想定して、教室内でのやり取りや教室外での日常的な質問や応答などができる。 | 3 | |
英語でディスカッション(必要に応じてディベート)を行うため、学生自ら準備活動や情報収集を行い、主体的な態度で行動できる。 | 3 | |
母国以外の言語や文化を理解しようとする姿勢をもち、教室内外で英語で円滑なコミュニケーションをとることができる。 | 3 | |
関心のあるトピックや自分の専門分野のプレゼン等にもつながる平易な英語での口頭発表や、内容に関する簡単な質問や応答などのやりとりができる。 | 3 | |
実際の場面や目的に応じて、効果的なコミュニケーション方略(ジェスチャー、アイコンタクト、代用表現、聞き返しなど)を適切に用いることができる。 | 3 | |