概要:
Level up English 1は講読3時間と英会話1時間から成る、週4時間、2単位の半期授業である。
講読は鈴木が担当し、英会話は1クラスを2つに分け、キムとウッズが担当する。以下、講読は①、英会話は②として表記する。
商船学科は海技試験対策として、1・2級海技士はじめての英語指南書(海文堂)を持たせ、自主学習を行わせる。
授業の進め方・方法:
講読の授業はVivid English Expression Ⅱ (第一学習社)を使用し、本文を訳読後、各課の課題を解くことを基本とする。英単語VALUE 1400による単語テスト等を行い、指定の範囲内のドリル提出も継続的に課す。英和辞典は必携。
The conversation class uses 6 Skills to expand your English STRETCH 2 and focuses on communication activity in English.
The main purpose is for students to build and attain the ability to speak English. Participation of each student is expected in the class and will be evaluated according to their participation.
Emphasis on review and practice of what the students have learned can't be stressed enough. Practice is a must.
注意点:
中間、期末試験は講読75点、英会話25点の計100点満点の試験を実施する。
成績算出については、定期テストが60%、ポートフォリオを30点(購読20点、英会話10点)、態度(購読5点、英会話5点)とする。なお、講読のポートフォリオには小テストと提出物が含まれ、一つでもかけた場合は0点になるので注意すること。
②The practice of English pronunciation, listening, and speaking daily is a must in order to excel in learning a foreign language.
|
|
週 |
授業内容 |
週ごとの到達目標 |
前期 |
1stQ |
1週 |
①オリエンテーション Lesson 1 Enjoying My School Life 学校生活 ②Introduction of the class |
①現在形、過去形、現在(過去)進行形/未来を表す表現 ②Detailed introduction of the rules and requirements of the class and what is expected of everyone for the term.
|
2週 |
①Lesson 2 I've Lived Here All My Life 日常生活・交際 ②Unit 1: Hobbies |
①現在完了形のまとめ/現在完了進行形 ②Learn how to listen for main ideas about hobbies, using verbs + infinitives, and ask questions.
|
3週 |
①Lesson 3 I Want to Hear Your Performance 芸術・音楽 ②Unit 1: Hobbies |
①過去完了形、過去完了進行形/未来進行形、未来完了形 ②Learn how to listen for main ideas about hobbies, using verbs + infinitives, and ask questions.
|
4週 |
①Lesson 4 I Like Shopping 買い物 ②Unit 2: Clothes and colors |
①助動詞のまとめ/助動詞+have+過去分詞 ②Learn how to ask for opinions about clothes, make T-chart before writing, and learn to make eye contact when in a presentation.
|
5週 |
①Lesson 5 I Want to Study Robotics 科学 ②Unit 2: Clothes and colors |
①受動態のまとめ/助動詞+受動態 ②Learn how to ask for opinions about clothes, make T-chart before writing, and learn to make eye contact when in a presentation.
|
6週 |
①Lesson 6 Great People I Respect 尊敬する人物 ②Listening Quiz 1 + midterm review |
①進行形・完了形の受動態/群動詞の受動態 ②Review for listening and dictation midterm exam. Students will have had at least one month to prepare and practice the list of vocabularies which are very difficult to distinguish; i.e. words that begin with TH and S, B and V, L and R, etc.
|
7週 |
中間試験 |
|
8週 |
①試験返却、解説 Lesson 7 Studying Is Fun! 勉強・テスト ②Announce test results |
①誤答を訂正できる。 to-不定詞の名詞用法、形容詞用法/to-不定詞の副詞用法 ②Go over the test scores and review the answers and cover the next lesson.
|
2ndQ |
9週 |
①Lesson 8 What Language Do They Speak There ? 言語 ②Unit 3: An active life
|
① seem to-不定詞、It seems that ~ / SVOC+to-不定詞 ②Learn to predict content about sports, repeat information to show interest, and identify cause and effect.
|
10週 |
①Lesson 9 Do You Like Your Job ? 仕事・職業 ②Unit 3 An active life |
①It takes(costs) ~ to-不定詞/to-不定詞+前置詞 ②Learn to predict content about sports, repeat information to show interest, and identify cause and effect.
|
11週 |
①Lesson 10 Memories of My Best Trip 修学旅行 ②Unit4 Getting around |
①動名詞のまとめ/SVO(動名詞、to-不定詞) ②Learn to form indirect questions, make an outline before writing, and ask the audience questions in a presentation.
|
12週 |
①Lesson 11 Reading English Newspapers 新聞・雑誌 ②Unit 4 Getting around |
①動名詞の否定と意味上の主語/完了形の動名詞 ②Learn to form indirect questions, make an outline before writing, and ask the audience questions in a presentation.
|
13週 |
①Lesson 12 What Has Made You So Excited ? 訪問・招待 ②Listening Quiz 2 Review |
①分詞のまとめ/SVOC(分詞) ②Review for the second listening quiz. Same test format as the first quiz but at a more difficult level.
|
14週 |
①Lesson 13 Run, Melos ! 公共・ルール ②Listening Quiz 2 + final review |
①知覚動詞+O+原形(分詞)/使役動詞+O+原形、 have(get)+O+過去分詞 ②Listening Quiz 2 and review for the final exam.
|
15週 |
期末試験 |
|
16週 |
①試験返却、解説 ②Announce test results |
①誤答を訂正できる。 ②Go over the test scores and review the answers.
|
分類 | 分野 | 学習内容 | 学習内容の到達目標 | 到達レベル | 授業週 |
基礎的能力 | 人文・社会科学 | 英語 | 英語運用能力の基礎固め | 日常生活や身近な話題に関して、毎分100語程度の速度ではっきりとした発音で話された内容から必要な情報を聞きとることができる。 | 3 | |
日常生活や身近な話題に関して、自分の意見や感想を基本的な表現を用いて英語で話すことができる。 | 1 | |
説明や物語などの文章を毎分100語程度の速度で聞き手に伝わるように音読ができる。 | 1 | |
母国以外の言語や文化を理解しようとする姿勢をもち、実際の場面で積極的にコミュニケーションを図ることができる。 | 3 | |
実際の場面や目的に応じて、基本的なコミュニケーション方略(ジェスチャー、アイコンタクト)を適切に用いることができる。 | 3 | |
工学基礎 | グローバリゼーション・異文化多文化理解 | グローバリゼーション・異文化多文化理解 | 異文化の事象を自分たちの文化と関連付けて解釈できる。 | 3 | |