概要:
Level up English 2は講読3時間と英会話1時間から成る、週4時間、2単位の半期授業である。
講読は鈴木が担当し、英会話は1クラスを2つに分け、キムとウッズが担当する。以下、講読は①・③、英会話は②として表記する。
授業の進め方・方法:
講読の授業はOlive Green Learning English through a Mystery Drama CEFR A2(朝日出版)を2時間授業に、海事用プリントを1時間従業で使用し、本文を訳読後、各課の課題を解くことを基本とする。TOEIC L&R TEST 出る単特急 銀のフレーズによる単語テスト等を行い、指定の範囲内の課題提出も継続的に課す。英和辞典は必携。
The conversation class uses Speak NOW 3 and focuses on communication activity in English.
The main purpose is for students to build and attain the ability to speak English. Participation of each student
is expected in the class and will be evaluated according to their participation.
Emphasis on review and practice of what the students have learned can't be stressed enough. Practice is a
must.
注意点:
中間、期末試験は講読75点、英会話25点の計100点満点の試験を実施する。
成績算出については、定期テストが60%、ポートフォリオを30点(購読20点、英会話10点)、態度(購読5点、英会話5点)とする。なお、講読のポートフォリオには小テストと提出物、英語のアプリの学習状況が含まれ、一つでもかけた場合は0点になるので注意すること。また、態度にはGTECの出席点も含まれる。
②The practice of English pronunciation, listening, and speaking daily is a must in order to excel in learning a foreign language.
|
|
週 |
授業内容 |
週ごとの到達目標 |
後期 |
3rdQ |
1週 |
① Lesson1 In the Middle of Nowhere 海事プリント ② Introduction of the class |
① 英語学習法と指導法について verbs of preference + gerunds/to infinitives/How about/Why don't/should /suggestions ② Detailed introduction of the rules and requirements of the class and what is expected of everyone for the term.
|
2週 |
①Lesson2 Blackmail 海事プリント ② Unit 09: Do you know...?
|
①be going to /will/Present continuous/possessive pronouns(mine, youors, etc.) ② Asking indirect questions.
|
3週 |
① Lesson3 Home Sweet Home 海事プリント ②Unit 10: Sorry. My mistake.
|
① Present simple ② Pointing out mistakes politely and apologizing for mistakes.
|
4週 |
① Lesson4 Negotiations 海事プリント ② ②Unit 11: Can I please...? |
① May/Could/Shall I~?/Shall we~? ② Making appointments and confirming information.
|
5週 |
① Lesson5 Visiting Cloutier 海事プリント ② Unit 12: I'm broke.
|
① Have/Has to and must in positive sentences/Don't have to vs doesn't have to /must not/mustn't/ Someone, something, etc/ ② Making and acknowledging recommendations.
|
6週 |
① Lesson16 At Alfie's Place 海事プリント ② Listening Quiz 1 + midterm review (kim)
|
① present perfect vs. past simple/Can vs. could ② Review for listening and dictation midterm exam. Students will have had at least one month to prepare and practice the list of vocabularies which are very difficult to distinguish; i.e. words that begin with TH and S, B and V, L and R, etc./
|
7週 |
中間試験 |
|
8週 |
① 試験返却、解説 海事プリント ② Announce test results |
① 誤答を訂正できる。 ② Go over the test scores and review the answers and cover the next lesson.
|
4thQ |
9週 |
① Lesson7 David in a Trap 海事プリント ②Unit 13: I used to play hopscotch.
|
① State verbs with present continuous forms/Countable and uncountable nous ②Asking and reminiscing about childhood.
|
10週 |
① Lesson8 Confrontation 海事プリント ② Unit 14: She said she was sorry |
① Past continuous ② Reporting what someone said.
|
11週 |
① Lesson9 Digging a Grave 海事プリント ② ②Unit 15: I read and unusual story. |
① passive voice: be + past participle ② Talking about news and adding information
|
12週 |
① Lesson 10 Another Confrontation 海事プリント ② ②Unit 16: When did they release it? |
①Adverbs/ Comparatives(adverbs)/Superlative(adverbs) ② Describe good/bad points about a neighborhood and learn to use the second conditional. ③ Listening セクション演習
|
13週 |
① Lesson 11 Great,Now We're Trapped 海事プリント ② Listening Quiz 2 Review (kim) ③ Unit12: Sales |
① Question tags/ Wh-question words (Who, what, when,where) ② Asking and stating when things happened
|
14週 |
① Lesson 12 It's Up to You, David 海事プリント ② Listening Quiz 2 + final review (kim) ③ Unit13: Ordering |
① Relative clauses(who, whom which, where, when)/when + present simple, present simple ② Listening Quiz 2 and review for the final exam. ③ Reading セクション演習
|
15週 |
期末試験 |
|
16週 |
① 試験返却、解説 ② Announce test results ③ Unit13: Ordering |
① 誤答を訂正できる。 ② Go over the test scores and review the answers. ③ Reading セクション演習・解説
|
分類 | 分野 | 学習内容 | 学習内容の到達目標 | 到達レベル | 授業週 |
基礎的能力 | 人文社会科学 | 英語 | 英語 | 聞き手に伝わるよう、句・文における基本的なリズムやイントネーション、音のつながりに配慮して、音読あるいは発話できる。 | 3 | |
明瞭で聞き手に伝わるような発話ができるよう、英語の発音・アクセントの規則を習得して適切に運用できる。 | 3 | |
中学で既習の語彙の定着を図り、高等学校学習指導要領に準じた新出語彙、及び専門教育に必要となる英語専門用語を習得して適切な運用ができる。 | 3 | |
中学で既習の文法や文構造に加え、高等学校学習指導要領に準じた文法や文構造を習得して適切に運用できる。 | 3 | |
英語運用能力の基礎固め | 日常生活や身近な話題に関して、毎分100語程度の速度ではっきりとした発音で話された内容から必要な情報を聞きとることができる。 | 3 | |
日常生活や身近な話題に関して、自分の意見や感想を基本的な表現を用いて英語で話すことができる。 | 3 | |
説明や物語などの文章を毎分100語程度の速度で聞き手に伝わるように音読ができる。 | 3 | |
平易な英語で書かれた文章を読み、その概要を把握し必要な情報を読み取ることができる。 | 3 | |
日常生活や身近な話題に関して、自分の意見や感想を整理し、100語程度のまとまりのある文章を英語で書くことができる。 | 3 | |
母国以外の言語や文化を理解しようとする姿勢をもち、実際の場面で積極的にコミュニケーションを図ることができる。 | 3 | |
実際の場面や目的に応じて、基本的なコミュニケーション方略(ジェスチャー、アイコンタクト)を適切に用いることができる。 | 3 | |
工学基礎 | グローバリゼーション・異文化多文化理解 | グローバリゼーション・異文化多文化理解 | それぞれの国の文化や歴史に敬意を払い、その違いを受け入れる寛容さが必要であることを認識している。 | 3 | |
様々な国の生活習慣や宗教的信条、価値観などの基本的な事項について説明できる。 | 3 | |
異文化の事象を自分たちの文化と関連付けて解釈できる。 | 3 | |
それぞれの国や地域の経済的・社会的な発展に対して科学技術が果たすべき役割や技術者の責任ある行動について説明できる。 | 3 | |