到達目標
The purpose of this course is to introduce students to the format of the TOEIC test, and to prepare them to take it for the first time. They will learn vocabulary and grammar found in the test, and practice a variety of question types. Moreover, this course endeavours to get students into the habit of regular, methodical study to maximize their success.
ルーブリック
| 理想的な到達レベルの目安 | 標準的な到達レベルの目安 | 未到達レベルの目安 |
評価項目1 |
Students have learned the majority of the vocabulary studied. | Students still have gaps in their vocabulary but have learned a good deal of words. | Students can barely remember the vocabulary. |
評価項目2 | Students have mastered the grammar taught. | Some gaps remain in their grammatical knowledge.
| Students can barely remember the grammar. |
評価項目3 | Students have become skilled at comprehending spoken English. | Students cannot comprehend spoken English completely, but are able to understand a good deal. | Basically, students cannot understand spoken English. |
学科の到達目標項目との関係
教育方法等
概要:
This course will focus on building students' knowledge of vocabulary and grammar for taking the TOIEC test successfully.
授業の進め方・方法:
Each week will begin with a quiz based on vocabulary and grammar studied the previous week. Following that, students will take the mini TOEIC tests offered in their textbooks. Various grammatical points found in the textbooks will be discussed, and strategies for more efficient test-taking will be suggested.
注意点:
Students will be expected to regularly review and commit to memory a large amount of vocabulary and grammar. They should be commited to devoting a significant amount of time to the study of English for the TOIEC test.
授業計画
|
|
週 |
授業内容 |
週ごとの到達目標 |
前期 |
1stQ |
1週 |
Explanation about the TOEIC test, and the goals of the class. Unit 1 of all texts. |
Improving vocabulary and grammatical knowledge for TOEIC test.
|
2週 |
Unit 2 of all texts. |
Improving vocabulary and grammatical knowledge for TOEIC test.
|
3週 |
Unit 3 of all texts. |
Improving vocabulary and grammatical knowledge for TOEIC test.
|
4週 |
Unit 4 of all texts. |
Improving vocabulary and grammatical knowledge for TOEIC test.
|
5週 |
Unit 5 of all texts. |
Improving vocabulary and grammatical knowledge for TOEIC test.
|
6週 |
Unit 6 of all texts. |
Improving vocabulary and grammatical knowledge for TOEIC test.
|
7週 |
Midterm Test |
|
8週 |
Review; Unit 7 of all texts. |
Clarification of common mistakes on the test; Improving vocabulary and grammatical knowledge for TOEIC test.
|
2ndQ |
9週 |
Unit 8 of all texts. |
Improving vocabulary and grammatical knowledge for TOEIC test.
|
10週 |
Unit 9 of all texts. |
Improving vocabulary and grammatical knowledge for TOEIC test.
|
11週 |
Unit 10 of all texts. |
Improving vocabulary and grammatical knowledge for TOEIC test.
|
12週 |
Unit 11 of all texts. |
Improving vocabulary and grammatical knowledge for TOEIC test.
|
13週 |
Unit 12 of all texts. |
Improving vocabulary and grammatical knowledge for TOEIC test.
|
14週 |
Final Test |
|
15週 |
Review |
Clarification of common mistakes on the final test.
|
16週 |
|
|
後期 |
3rdQ |
1週 |
|
|
2週 |
|
|
3週 |
|
|
4週 |
|
|
5週 |
|
|
6週 |
|
|
7週 |
|
|
8週 |
|
|
4thQ |
9週 |
|
|
10週 |
|
|
11週 |
|
|
12週 |
|
|
13週 |
|
|
14週 |
|
|
15週 |
|
|
16週 |
|
|
モデルコアカリキュラムの学習内容と到達目標
分類 | 分野 | 学習内容 | 学習内容の到達目標 | 到達レベル | 授業週 |
基礎的能力 | 人文・社会科学 | 英語 | 英語運用の基礎となる知識 | 英語のつづりと音との関係を理解できる。 | 3 | |
英語の標準的な発音を聴き、音を模倣しながら発声できる。 | 3 | |
英語の発音記号を見て、発音できる。 | 3 | |
リエゾンなど、語と語の連結による音変化を認識できる。 | 3 | |
語・句・文における基本的な強勢を正しく理解し、音読することができる。 | 3 | |
文における基本的なイントネーションを正しく理解し、音読することができる。 | 3 | |
文における基本的な区切りを理解し、音読することができる。 | 3 | |
中学で既習の1200語程度の語彙を定着させるとともに、2600語程度の語彙を新たに習得する。 | 3 | |
自分の専門に関する基本的な語彙を習得する。 | 2 | |
中学校で既習の文法事項や構文を定着させる。 | 3 | |
高等学校学習指導要領に示されているレベルの文法事項や構文を習得する。 | 3 | |
英語運用能力の基礎固め | 日常生活や身近な話題に関して、毎分100語程度の速度ではっきりとした発音で話された内容から必要な情報を聞きとることができる。 | 3 | |
日常生活や身近な話題に関して、自分の意見や感想を基本的な表現を用いて英語で話すことができる。 | 2 | |
説明や物語などの文章を毎分100語程度の速度で聞き手に伝わるように音読ができる。 | 2 | |
毎分100語程度の速度で平易な物語文などを読み、その概要を把握できる。 | 3 | |
自分や身近なことについて100語程度の簡単な文章を書くことができる。 | 2 | |
評価割合
| 試験 | 発表 | 相互評価 | 態度 | ポートフォリオ | Quizzes | 合計 |
総合評価割合 | 60 | 0 | 0 | 0 | 0 | 40 | 100 |
基礎的能力 | 60 | 0 | 0 | 0 | 0 | 40 | 100 |
専門的能力 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
分野横断的能力 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |