英語ⅤA-2

科目基礎情報

学校 鈴鹿工業高等専門学校 開講年度 2017
授業科目 英語ⅤA-2
科目番号 0088 科目区分 一般 / 選択
授業形態 授業 単位の種別と単位数 履修単位: 1
開設学科 電子情報工学科 対象学年 5
開設期 後期 週時間数 2
教科書/教材 1. Documents downloaded from Internet file storage. 2. Material as distributed in class.
担当教員 Lawson Michael

到達目標

1. To further improve ability at self-selecting English speech topics;
2. To further improve ability to write English speeches;
3. To further improve ability to write English essays;
4. And, to further improve English oral commination ability by improving ability to say English speeches during which students will be provided instruction regarding oral communication skills such as pausing, eye-contact, hand-gestures, intonation, pronunciation, and enunciation.

ルーブリック

理想的な到達レベルの目安標準的な到達レベルの目安未到達レベルの目安
評価項目1母国以外の言語や文化を理解しようとする姿勢をもち,実際の場面や目的に応じて,基本的なコミュニケーション方略(繰り返しや相槌,ジェスチャー,アイコンタクトなどのボディランゲージ)を適切に用いながら,積極的にコミュニケーションを図り,その応用ができる.また,日常生活や身近な話題に関して,自分の意見や感想を応用的な表現を用いて英語で話すことができ,自分の意見や感想を整理し,応用的に100語以上のまとまりのある文章を英語で書くことができる.母国以外の言語や文化を理解しようとする姿勢をもち,実際の場面や目的に応じて,基本的なコミュニケーション方略(繰り返しや相槌,ジェスチャー,アイコンタクトなどのボディランゲージ)を適切に用いながら,積極的にコミュニケーションを図ることができる.また,日常生活や身近な話題に関して,自分の意見や感想を基本的な表現を用いて英語で話すことができ,自分の意見や感想を整理し,100語程度のまとまりのある文章を英語で書くことができる.母国以外の言語や文化を理解しようとする姿勢をもち,実際の場面や目的に応じて,基本的なコミュニケーション方略(繰り返しや相槌,ジェスチャー,アイコンタクトなどのボディランゲージ)を適切に用いながら,積極的にコミュニケーションを図ることができない.また,日常生活や身近な話題に関して,自分の意見や感想を基本的な表現を用いて英語で話せず,自分の意見や感想を整理し,100語程度のまとまりのある文章を英語で書くことができない.
評価項目2自分の専門分野などの予備知識のある内容や関心のある事柄に関する報告や対話などを毎分120語以上の速度で聞いて,概要を把握し,情報を聴き取り,その応用ができる.関心のあるトピックや自分の専門分野での英語を使う場面(プレゼンテーション,ディスカッションやディベートなど)を想定して,学生自らが準備活動や情報収集を行い,母国以外の言語や文化を理解しようとする姿勢をもちながら,主体的な態度で教室内外での日常的な質問や応答など英語で円滑かつ応用的にコミュニケーションをとることができる.また,関心のあるトピックについて,200語以上の文章をパラグラフライティングなど論理的文章の構成に留意して応用的に書くことができる.自分の専門分野などの予備知識のある内容や関心のある事柄に関する報告や対話などを毎分120語程度の速度で聞いて,概要を把握し,情報を聴き取ることができる.関心のあるトピックや自分の専門分野での英語を使う場面(プレゼンテーション,ディスカッションやディベートなど)を想定して、学生自らが準備活動や情報収集を行い,母国以外の言語や文化を理解しようとする姿勢をもちながら,主体的な態度で教室内外での日常的な質問や応答など英語で円滑なコミュニケーションをとることができる.また,関心のあるトピックについて,200語程度の文章をパラグラフライティングなど論理的文章の構成に留意して書くことができる.自分の専門分野などの予備知識のある内容や関心のある事柄に関する報告や対話などを毎分120語程度の速度で聞いて,概要を把握し,情報を聴き取ることができない.関心のあるトピックや自分の専門分野での英語を使う場面(プレゼンテーション,ディスカッションやディベートなど)を想定して,学生自らが準備活動や情報収集を行い,母国以外の言語や文化を理解しようとする姿勢をもちながら,主体的な態度で教室内外での日常的な質問や応答など英語で円滑なコミュニケーションをとることができない.また,関心のあるトピックについて,200語程度の文章をパラグラフライティングなど論理的文章の構成に留意して書くことができない.
評価項目3それぞれの国の文化や歴史に敬意を払い,その違いを受け入れる寛容さが必要であることを認識しながら,その国の生活習慣や宗教的信条,価値観などの基本的な事象を自分たちの文化と関連付けて説明,解釈の適用ができる.それぞれの国の文化や歴史に敬意を払い,その違いを受け入れる寛容さが必要であることを認識しながら,その国の生活習慣や宗教的信条,価値観などの基本的な事象を自分たちの文化と関連付けて説明し,解釈できる.それぞれの国の文化や歴史に敬意を払い,その違いを受け入れる寛容さが必要であることを認識しながら,その国の生活習慣や宗教的信条,価値観などの基本的な事象を自分たちの文化と関連付けて説明も,解釈もできない.

学科の到達目標項目との関係

教育方法等

概要:
Students build upon previous coursework to further improve their English speech writing and English oral communication skill by learning to develop topics into English speeches and by saying English speeches. Specifically, working in groups, each week students will spend the first-half of each class session writing fourth-level modified impromptu speeches. During the second-half of each class session, groups of students will say their fully developed speeches with the teacher and classmates serving as the audience. During the speeches, students will be instructed on advanced oral communication skills such as proper modulation and proper use of emotion. Students will also further develop their English essay writing ability by learning how to write (and writing) descriptive and argumentative essays.
授業の進め方・方法:
The following content conforms to the learning and educational goals: (A) <Perspective> [JABEE Standard 1(1)(a)], and (C) <English> [JABEE Standard 1(1)f].
注意点:
<この授業の達成目標>
The objectives of this course are to help students develop more advanced cognitive and practical experience creating more detailed English speech outlines, to improve their English oral communication skill, and to further improve their English essay writing ability.
<到達目標の評価方法と基準>
Students’ ability to write English essays will be evenly evaluated through the use of two exams (a midterm exam and a final exam). Students will have attained the goals provided that they have earned 60% of the total points possible for this course. Because it is impossible to give paper exams that measure students’ English oral communication ability, the two exams will only cover students’ ability to write English essays.
<注意事項>
1. You may contact me at the following address: lawson@genl.suzuka-ct.ac.jp.
2. This course will form the basis for Technical English I (1BD).
<あらかじめ要求される基礎知識の範囲>
 An understanding of English-language speech writing and speaking techniques covered in English 5A-1.
<レポート等> The total time necessary for students to acquire an understanding of the course is 45 hours, including classroom time and study time outside of the classroom.

授業計画

授業内容 週ごとの到達目標
後期
3rdQ
1週 1: Introduce class requirements Studnets will learn the course requirments.
2週 2: Lecture on descriptive essay and argumentative essay writing Students will learn aboutdescriptive essay and argumentative essay writing
3週 3: Self-select English speech topic, write English speech, give speech Students will learn how to Self-select English speech topic, write English speech, give speech
4週 4: Self-select English speech topic, write English speech, give speech Students will learn how to Self-select English speech topic, write English speech, give speech
5週 5: Self-select English speech topic, write English speech, give speech Students will learn how to Self-select English speech topic, write English speech, give speech
6週 6: Self-select English speech topic, write English speech, give speech Students will learn how to Self-select English speech topic, write English speech, give speech
7週 7: Review for midterm exam Students will learn about the mindexam.
8週 08: Midterm Exam: Descriptive English essay of at least 600 words. Students will take the midterm exam. This exam tests objective “3” listed in the syllabus.
4thQ
9週 09: Discuss Midterm exam results Students will discuss the midterm exam results.
10週 10: Self-select English speech topic, write English speech, give speech Students will learn how to Self-select English speech topic, write English speech, give speech
11週 11: Self-select English speech topic, write English speech, give speech Students will learn how to Self-select English speech topic, write English speech, give speech
12週 12: Self-select English speech topic, write English speech, give speech Students will learn how to Self-select English speech topic, write English speech, give speech
13週 13: Self-select English speech topic, write English speech, give speech Students will learn how to Self-select English speech topic, write English speech, give speech
14週 14: Self-select English speech topic, write English speech, give speech Students will learn how to Self-select English speech topic, write English speech, give speech
15週 15: Review for final exam. Students will review for the final exam.
16週 16: Final exam: Argumentative English essay of at least 600 words. Students will take the final exam. This exam tests objective “3” listed in the syllabus.

モデルコアカリキュラムの学習内容と到達目標

分類分野学習内容学習内容の到達目標到達レベル授業週

評価割合

試験課題相互評価態度発表その他合計
総合評価割合90100000100
配点90100000100