英会話Ⅰ-1

科目基礎情報

学校 明石工業高等専門学校 開講年度 令和05年度 (2023年度)
授業科目 英会話Ⅰ-1
科目番号 5316 科目区分 一般 / 必修
授業形態 講義 単位の種別と単位数 履修単位: 1
開設学科 都市システム工学科 対象学年 3
開設期 前期 週時間数 2
教科書/教材 Conversation Strategies: Pair and Group Activities for Developing Communicative Competence (Third Edition) by David Kehe and Peggy Dustin Kehe (2014) Pro Lingua Associates, ISBN: 978-0-86647-369-9.
担当教員 ハーバート ジョン

到達目標

1) 聞き手に伝わるよう、句・文における基本的なリズムやイントネーション、音のつながりに配慮して、音読あるいは発話できる。
2) 明瞭で聞き手に伝わるような発話ができるよう、英語の発音・アクセントの規則を習得して適切に運用できる。
3) 中学で既習の語彙の定着を図り、高等学校学習指導要領に準じた新出語彙、及び専門教育に必要となる英語専門用語を習得して適切に運用できる。
4) 中学で既習の文法や文構造に加え、高等学校学習指導要領に準じた文法や文構造を習得して適切に運用できる。
5) 日常生活や身近な話題に関して、毎分100語程度の速度ではっきりとした発音で話された内容から必要な情報を聞きとることができる。
6) 日常生活や身近な話題に関して、自分の意見や感想を基本的な表現を用いて英語で話すことができる。                
7) 説明や物語などの文章を毎分100語程度の速度で聞き手に伝わるように音読ができる。
8) 会話のストラテジーを使用して、活発で意味のある会話を続けることができる。

ルーブリック

理想的な到達レベルの目安標準的な到達レベルの目安未到達レベルの目安
評価項目1 発音Clear pronunciation and natural intonationUnderstandable pronunciation and recognizable intonation Poor pronunciation using only Japanese katakana to try to speak English and flat intonation
評価項目2 発音Natural accent, stress, and rhythmUnderstandable accent, stress, and rhythmIncomprehensible accent, stress, rhythm
評価項目3 語彙Mastery of all textbook vocabularyMastery of most of the textbook vocabulary which the teacher focused on in class lecturesMastery of only a few of the textbook vocabulary which the teacher focused on in class lectures
評価項目4 文法及び構文Mastery of all the grammar from the textbook and from the teacher's lecturesMastery of most of the grammar from the textbook and from the teacher's lecturesMastery of only some of the grammar from the textbook and from the teacher's lectures
評価項目5 英語コミュニケーションAble to maintain a basic conversation fluentlyAble to maintain a basic conversation somewhat fluentlyNot able to maintain a basic conversation
評価項目6 英語コミュニケーションAble to express opinions in English clearlyAble to express opinions in English somewhat clearlyNot able to express opinions in English
評価項目7 英語コミュニケーションAble to explain ideas fluently in EnglishAble to explain ideas somewhat fluently in EnglishNot able to explain ideas in English
評価項目8 文法及び構文Able to use all of the English conversation strategies from the textbook skillfully and with easeAble to recognize and use many English conversation strategies from the textbookNot able to recognize or use English conversation strategies from the textbook

学科の到達目標項目との関係

教育方法等

概要:
この授業は英会話のストラテジーと発話に対する自信をつけることに焦点を置く。これまでに学んだ英語を発話の形で適切に運用できるように練習を重ねる。
授業の進め方・方法:
各週のテーマや会話のストラテジーに基づいた会話を練習する。発音やイントネーションも練習し、評価される。各楽器8週目と15週目の授業でスピーキングテストを行い、最終授業では筆記試験も行う。
注意点:
アクティブラーニングへの関与度の評価項目が成績全体に占める割合は20%ではあるが、満足すべき結果を残すためには学生は個人としてまたグループの一員として積極的に学習活動に関わらなければならない。10分以上の遅刻は出席とみなさないことがある。
評価の対象としない欠席条件(割合) 1/4以上の欠課。

授業の属性・履修上の区分

アクティブラーニング
ICT 利用
遠隔授業対応
実務経験のある教員による授業

授業計画

授業内容 週ごとの到達目標
前期
1stQ
1週 Unit 1: Using Rejoinders (Short, natural, responses in English conversation)
Conversation practice.
Finding and correcting common errors in casual English letters.
Homework: Common error and lesson review activities online.
Develop the natural use of English rejoinders to keep a conversation going.
Reduce the occurrences of common English errors made by Japanese students.
2週 Unit 2: Making Follow-up Questions
Conversation practice.
Finding and correcting common errors in casual English letters.
Homework: Common error and lesson review activities online.
Practice creating good follow up questions to keep a conversation going.
Reduce the occurrences of common English errors made by Japanese students.
3週 Unit 3: Confirmation Questions
Conversation practice.
Finding and correcting common errors in casual English letters.
Homework: Common error and lesson review activities online.
Practice asking for confirmation to avoid misunderstanding.
Reduce the occurrences of common English errors made by Japanese students.
4週 Unit 4: Clarifications with Question Words Last
Conversation practice.
Finding and correcting common errors in casual English letters.
Homework: Common error and lesson review activities online.
Practice asking for clarification of specific information.
Reduce the occurrences of common English errors made by Japanese students.
5週 Unit 5: Keeping or Killing the Conversation
Conversation practice.
Finding and correcting common errors in casual English letters.
Homework: Common error and lesson review activities online.
Practice using expressions to continue a conversation when desired and expressions to end a conversation when continuing is not desired.
Reduce the occurrences of common English errors made by Japanese students.
6週 Unit 6: Expressing Probability
Conversation practice.
Finding and correcting common errors in casual English letters.
Homework: Common error and lesson review activities online.
Learn to express how the certainty of an answer.
Reduce the occurrences of common English errors made by Japanese students.
7週 Review of Units 1-6
Conversation practice.
Finding and correcting common errors in casual English letters.
Homework: Common error and lesson review activities online.
Put all of the conversation strategies from units 1-6 together in practice conversations.
Prepare to use the conversation strategies on the speaking test next week.
8週 Mid-term Speaking Test Master the conversation strategies taught in the book.
2ndQ
9週 Unit 7: Interrupting Someone
Conversation practice.
Practice joining conversations by interrupting someone politely.
10週 Unit 8: Echoing Instructions
Conversation practice.
Practice confirming understanding by repeating back what was said.
11週 Unit 9: Polite Requests, Responses, and Excuses
Conversation practice.
Practice making casual and polite requests and responding both positively and negatively to requests.
12週 Unit 10: Getting a Response
Conversation practice.
Practice encouraging others to join the conversation.
13週 Unit 11: Soliciting Details
Conversation practice.
Practice getting more detailed information from a conversation partner.
14週 Unit 12: Responding with Details
Conversation practice.
Practice giving more detailed information to a conversation partner. Put all of the conversation strategies from units 1-12 together to make conversations for your speaking test.
15週 Final Exam (Speaking Test) on the first 12 units of conversation strategies taught in the textbook. Master the use of conversation strategies taught in the units 1-12.
Prepare for the written exam on conversation strategies.
16週 Final Exam (Written Test) on the first 12 units of conversation strategies taught in the textbook. Master the conversation strategies taught in the book.

モデルコアカリキュラムの学習内容と到達目標

分類分野学習内容学習内容の到達目標到達レベル授業週
基礎的能力自然科学物理波動自然光と偏光の違いについて説明できる。3
光の反射角、屈折角に関する計算ができる。3
波長の違いによる分散現象によってスペクトルが生じることを説明できる。3
電気導体と不導体の違いについて、自由電子と関連させて説明できる。3
クーロンの法則が説明できる。3
クーロンの法則から、点電荷の間にはたらく静電気力を求めることができる。3
電場・電位について説明できる。3
オームの法則から、電圧、電流、抵抗に関する計算ができる。3
抵抗を直列接続、及び並列接続したときの合成抵抗の値を求めることができる。3
ジュール熱や電力を求めることができる。3
物理実験物理実験光に関する分野に関する実験に基づき、代表的な物理現象を説明できる。3
電磁気に関する分野に関する実験に基づき、代表的な物理現象を説明できる。3
電子・原子に関する分野に関する実験に基づき、代表的な物理現象を説明できる。3
ライフサイエンス/アースサイエンスライフサイエンス/アースサイエンス太陽系を構成する惑星の中に地球があり、月は地球の衛星であることを説明できる。3
地球は大気と水で覆われた惑星であることを説明できる。3
陸地および海底の大地形とその形成を説明できる。3
地球の内部構造を理解して、内部には何があるか説明できる。3
マグマの生成と火山活動を説明できる。3
地震の発生と断層運動について説明できる。3
地球科学を支えるプレートテクトニクスを説明できる。3
プレート境界における地震活動の特徴とそれに伴う地殻変動などについて説明できる。3
地球上の生物の多様性について説明できる。3
生物の共通性と進化の関係について説明できる。3
生物に共通する性質について説明できる。3
大気圏の構造・成分を理解し、大気圧を説明できる。3
大気の熱収支を理解し、大気の運動を説明できる。3
大気の大循環を理解し、大気中の風の流れなどの気象現象を説明できる。3
海水の運動を理解し、潮流、高潮、津波などを説明できる。3
植生の遷移について説明でき、そのしくみについて説明できる。3
世界のバイオームとその分布について説明できる。3
日本のバイオームの水平分布、垂直分布について説明できる。3
生態系の構成要素(生産者、消費者、分解者、非生物的環境)とその関係について説明できる。3
生態ピラミッドについて説明できる。3
生態系における炭素の循環とエネルギーの流れについて説明できる。3
熱帯林の減少と生物多様性の喪失について説明できる。3
有害物質の生物濃縮について説明できる。3
地球温暖化の問題点、原因と対策について説明できる。3

評価割合

Two Speaking TestsOne Written TestHomework/QuizzesActive Learning/Behavior合計
総合評価割合40202020100
Basic English Communication40202020100