英会話Ⅱ

科目基礎情報

学校 明石工業高等専門学校 開講年度 令和03年度 (2021年度)
授業科目 英会話Ⅱ
科目番号 0062 科目区分 一般 / 必修
授業形態 講義 単位の種別と単位数 履修単位: 1
開設学科 建築学科 対象学年 4
開設期 前期 週時間数 2
教科書/教材 Interchange Level 3 (5th Edition) Student's Book B with Online Self-Study by Jack C. Richards, Jonathan Hull, and Susan Proctor (2017) Cambridge University Press.
担当教員 ハーバート ジョン

到達目標

1) 聞き手に伝わるよう、句・文における基本的なリズムやイントネーション、音のつながりに配慮して、音読あるいは発話できる。
2) 明瞭で聞き手に伝わるような発話ができるよう、英語の発音・アクセントの規則を習得して適切に運用できる。
3) 中学で既習の語彙の定着を図り、高等学校学習指導要領に準じた新出語彙、及び専門教育に必要となる英語専門用語を習得して適切に運用できる。
4) 中学で既習の文法や文構造に加え、高等学校学習指導要領に準じた文法や文構造を習得して適切に運用できる。
5) 日常生活や身近な話題に関して、毎分100語程度の速度ではっきりとした発音で話された内容から必要な情報を聞きとることができる。
6) 日常生活や身近な話題に関して、自分の意見や感想を基本的な表現を用いて英語で話すことができる。
7) 説明や物語などの文章を毎分100語程度の速度で聞き手に伝わるように音読ができる。

ルーブリック

理想的な到達レベルの目安標準的な到達レベルの目安未到達レベルの目安
評価項目1 発音Clear pronunciation and natural intonationUnderstandable pronunciation and recognizable intonation Poor pronunciation using only Japanese katakana to try to speak English and flat intonation
評価項目2 発音Natural accent, stress, and rhythmUnderstandable accent, stress, and rhythmIncomprehensible accent, stress, rhythm
評価項目3 語彙Mastery of all textbook vocabularyMastery of most of the textbook vocabulary which the teacher focused on in class lecturesMastery of only a few of the textbook vocabulary which the teacher focused on in class lectures
評価項目4 文法及び構文Mastery of all the grammar from the textbook and from the teacher's lecturesMastery of most of the grammar from the textbook and from the teacher's lecturesMastery of only some of the grammar from the textbook and from the teacher's lectures
評価項目5 英語コミュニケーションAble to maintain a basic conversation fluentlyAble to maintain a basic conversation somewhat fluentlyNot able to maintain a basic conversation
評価項目6 英語コミュニケーションAble to express opinions in English clearlyAble to express opinions in English somewhat clearlyNot able to express opinions in English
評価項目7 英語コミュニケーションAble to explain ideas fluently in EnglishAble to explain ideas somewhat fluently in EnglishNot able to explain ideas in English

学科の到達目標項目との関係

学習・教育到達度目標 (A) 説明 閉じる
学習・教育到達度目標 (B) 説明 閉じる
学習・教育到達度目標 (E) 説明 閉じる

教育方法等

概要:
This course focuses on English conversation practice and confidence building. Students will make the English they have learned from previous classes come alive in its spoken form.
授業の進め方・方法:
Each lesson will involve plenty of conversation practice with a different theme and grammar point each week. This course also includes listening and pronunciation practice in English. Written tests will be given as mid-term and final exams and speaking tests will be held during class time on a regular basis.
注意点:
このコースを成果とともに修了するには、学生の積極的な授業参加が欠かせない。このコースの履修中、15分以上の遅刻、他クラスの学習(いわゆる内職)をする、居眠りをする、私語を続ける、スマホゲームをする、あるいは他の学生の注意力を削ぐような、これらに類する行為が続く場合、クラス履修とみなさないことがあり、また、補修を必須とすることがある。
合格の対象としない欠席条件(割合) 1/4以上の欠課

授業の属性・履修上の区分

アクティブラーニング
ICT 利用
遠隔授業対応
実務経験のある教員による授業

授業計画

授業内容 週ごとの到達目標
前期
1stQ
1週 Unit 9: Getting Things Done (A)
Practice listening and speaking activities using "get (something) done" and "have (something) done."
Record Speaking Test 1: "Getting Things Done"
Homework: Section 9 Grammar Focus on pages 61 and 140-Part 2.
Hold a fluent conversation in English about things you need or want to have done.
2週 Unit 9: Getting Things Done (B)
Practice listening and speaking activities for making suggestions with modals + verbs, gerunds, negative questions, and infinitives.
Record Speaking Test 2: "Making Suggestions"
Homework: Section 3 Grammar Focus on pages 65 and 141-Part 1.
Hold a fluent conversation in English in which you ask for and give advice or suggestions.
3週 Unit 10: A Matter of Time (A)
Practice listening and speaking activities that refer to times in the past with adverbs and prepositions, "during," "in," "ago," "from . . . to," "for," and "since."
Record Speaking Test 3: "Historic Events"
Homework: Section 10 Grammar Focus on pages 67 and 141-Part 2.
Hold a fluent conversation in English about historic events.
4週 Unit 10: A Matter of Time (B)
Practice listening and speaking activities while predicting the future with "will," the future continuous tense, and the future perfect tense.
Record Speaking Test 4: "Predicting the Future"
Homework: Section 3 Grammar Focus on pages 73 and 142-Part 1.
Hold a fluent conversation in English about the future.
5週 Unit 11: Rites of Passage (A)
Practice listening and speaking activities about life’s milestones, which use the time clauses, “before,” “after,” “once,” “the moment,” “as soon as,” “until,” and “by the time.”
Record Speaking Test 5: "Life Events and Milestones"
Homework: Section 8 Grammar Focus on pages 75 and 142-Part 2.
Hold a fluent conversation in English about life’s milestones.
6週 Unit 11: Rites of Passage (B)
Practice listening and speaking activities for describing hypothetical situations and expressing regret with “should (not) have” + past participle, “if” clauses + past perfect and “would/could have” + past participles.
Record Speaking Test 6: "Regrets and Hypothetical Situations"
Homework: Sections 4 and 8 Grammar Focus on pages 79, 81 and 143-Part 1 and 2.
Hold a fluent conversation in English about regrets and hypothetical situations.
7週 Unit 12: Keys to Success
Practice listening and speaking activities to describe purpose through infinitive clauses with “for” and reasons with “because,” “since,” “because of,” “for,” and “due to.”
Homework (this week): Study for the mid-term test.
Record Speaking Test 7: "Keys to Success"
Homework (due by week 9): Section 4 Grammar Focus on pages 87 and 144-Part 1.
Hold a fluent conversation in English about the qualities necessary for success and good advertising.
8週 Mid-Term Written Test Show mastery of the grammar and vocabulary covered in Units 9 to 12.
2ndQ
9週 Unit 13: What Might Have Been (A)
Practice listening and speaking activities for speculating what has happened by using past modals for degrees of certainty: “must (not) have,” “may (not) have,” “might (not) have,” and “could (not) have.”
Record Speaking Test 8: "Unexplained Events"
Homework: Section 9 Grammar Focus on pages 89 and 144-Part 2.
Hold a fluent conversation in English to speculate why things happened as they did.
10週 Unit 13: What Might Have Been (B)
Practice listening and speaking activities for giving advice with, “should (not) have,” “could (not) have,” and “would (not) have.”
Record Speaking Test 9: "Complicated Situations and Advice"
Homework: Section 3 Grammar Focus on pages 93 and 145-Part 1.
Hold a fluent conversation in English about complicated situations and advice.
11週 Unit 14: Creative Careers (A)
Practice listening and speaking activities for describing processes with “is/are” + past participles and modals + be + past participles.
Record Speaking Test 10: "How Things are Done/Made"
Homework: Section 10 Grammar Focus on pages 96 and 145-Part 2.
Hold a fluent conversation in English about how things are done or made.
12週 Unit 14: Creative Careers (B)
Practice listening and speaking activities to talk about careers in entertainment by using defining and non-defining relative clauses.
Record Speaking Test 11: "Media and Entertainment"
Homework: Section 3 Grammar Focus on pages 101 and 146-Part 1.
Hold a fluent conversation in English about media and entertainment.
13週 Unit 15: A Law Must Be Passed! (A)
Practice listening and speaking activities for giving recommendations and opinions about controversial topics with passive modals, like “should be,” “ought to be,” “must be,” “has to be,” and “has got to be.”
Record Speaking Test 12: "Recommendations"
Homework: Section 9 Grammar Focus on pages 103 and 146-Part 2.
Hold a fluent conversation in English regarding recommendations and opinions about controversial topics.
14週 Unit 15: A Law Must Be Passed! (B)
Practice listening and speaking activities to show agreement and disagreement with tag questions.
Record Speaking Test 13: "Controversial Opinions"
Homework: Section 3 and 9 Grammar Focus on pages 107, 109, and 147-Part 1 and 2.
Hold a fluent conversation in English with tag questions.
15週 Unit 16: Reaching Our Goals
Practice listening and speaking activities regarding accomplishments with the simple past and present perfect, and regarding goals with the future perfect and “would like to have” + past participles.
Record Speaking Test 14: "Inspiration"
Homework: Study for the final exam.
Recommendation: Complete Online Self-Study Units 9-16 grammar and vocabulary sections.
Hold a fluent conversation in English about reaching one’s goals.
16週 Final Exam Show mastery of the grammar and vocabulary covered in Units 9 to 16.

モデルコアカリキュラムの学習内容と到達目標

分類分野学習内容学習内容の到達目標到達レベル授業週
基礎的能力人文・社会科学英語英語運用の基礎となる知識聞き手に伝わるよう、句・文における基本的なリズムやイントネーション、音のつながりに配慮して、音読あるいは発話できる。3前1,前2,前3,前4,前5,前6,前7,前8,前9,前10,前11,前12,前13,前14,前15,前16
明瞭で聞き手に伝わるような発話ができるよう、英語の発音・アクセントの規則を習得して適切に運用できる。3前1,前2,前3,前4,前5,前6,前7,前8,前9,前10,前11,前12,前13,前14,前15,前16
中学で既習の語彙の定着を図り、高等学校学習指導要領に準じた新出語彙、及び専門教育に必要となる英語専門用語を習得して適切な運用ができる。3前1,前2,前3,前4,前5,前6,前7,前8,前9,前10,前11,前12,前13,前14,前15,前16
中学で既習の文法や文構造に加え、高等学校学習指導要領に準じた文法や文構造を習得して適切に運用できる。3前1,前2,前3,前4,前5,前6,前7,前8,前9,前10,前11,前12,前13,前14,前15,前16
英語運用能力の基礎固め日常生活や身近な話題に関して、毎分100語程度の速度ではっきりとした発音で話された内容から必要な情報を聞きとることができる。3前1,前2,前3,前4,前5,前6,前7,前8,前9,前10,前11,前12,前13,前14,前15,前16
日常生活や身近な話題に関して、自分の意見や感想を基本的な表現を用いて英語で話すことができる。3前1,前2,前3,前4,前5,前6,前7,前8,前9,前10,前11,前12,前13,前14,前15,前16
説明や物語などの文章を毎分100語程度の速度で聞き手に伝わるように音読ができる。3前1,前2,前3,前4,前5,前6,前7,前8,前9,前10,前11,前12,前13,前14,前15,前16
平易な英語で書かれた文章を読み、その概要を把握し必要な情報を読み取ることができる。2前1,前2,前3,前4,前5,前6,前7,前8,前9,前10,前11,前12,前13,前14,前15,前16
母国以外の言語や文化を理解しようとする姿勢をもち、実際の場面で積極的にコミュニケーションを図ることができる。2前1,前2,前3,前4,前5,前6,前7,前8,前9,前10,前11,前12,前13,前14,前15,前16
実際の場面や目的に応じて、基本的なコミュニケーション方略(ジェスチャー、アイコンタクト)を適切に用いることができる。3前1,前2,前3,前4,前5,前6,前7,前8,前9,前10,前11,前12,前13,前14,前15,前16
英語運用能力向上のための学習自分の専門分野などの予備知識のある内容や関心のある事柄に関する報告や対話などを毎分120語程度の速度で聞いて、概要を把握し、情報を聞き取ることができる。3前1,前2,前3,前4,前5,前6,前7,前8,前9,前10,前11,前12,前13,前14,前15,前16
英語でのディスカッション(必要に応じてディベート)を想定して、教室内でのやり取りや教室外での日常的な質問や応答などができる。3前1,前2,前3,前4,前5,前6,前7,前8,前9,前10,前11,前12,前13,前14,前15,前16
英語でディスカッション(必要に応じてディベート)を行うため、学生自ら準備活動や情報収集を行い、主体的な態度で行動できる。2前1,前2,前3,前4,前5,前6,前7,前8,前9,前10,前11,前12,前13,前14,前15,前16
母国以外の言語や文化を理解しようとする姿勢をもち、教室内外で英語で円滑なコミュニケーションをとることができる。2前1,前2,前3,前4,前5,前6,前7,前8,前9,前10,前11,前12,前13,前14,前15,前16
関心のあるトピックや自分の専門分野のプレゼン等にもつながる平易な英語での口頭発表や、内容に関する簡単な質問や応答などのやりとりができる。2前1,前2,前3,前4,前5,前6,前7,前8,前9,前10,前11,前12,前13,前14,前15,前16
実際の場面や目的に応じて、効果的なコミュニケーション方略(ジェスチャー、アイコンタクト、代用表現、聞き返しなど)を適切に用いることができる。2前1,前2,前3,前4,前5,前6,前7,前8,前9,前10,前11,前12,前13,前14,前15,前16
分野横断的能力汎用的技能汎用的技能汎用的技能日本語と特定の外国語の文章を読み、その内容を把握できる。2前1,前2,前3,前4,前5,前6,前7,前8,前9,前10,前11,前12,前13,前14,前15,前16
他者とコミュニケーションをとるために日本語や特定の外国語で正しい文章を記述できる。2前1,前2,前3,前4,前5,前6,前7,前8,前9,前10,前11,前12,前13,前14,前15,前16
他者が話す日本語や特定の外国語の内容を把握できる。3前1,前2,前3,前4,前5,前6,前7,前8,前9,前10,前11,前12,前13,前14,前15,前16
日本語や特定の外国語で、会話の目標を理解して会話を成立させることができる。3前1,前2,前3,前4,前5,前6,前7,前8,前9,前10,前11,前12,前13,前14,前15,前16
円滑なコミュニケーションのための態度をとることができる(相づち、繰り返し、ボディーランゲージなど)。2前1,前2,前3,前4,前5,前6,前7,前8,前9,前10,前11,前12,前13,前14,前15,前16
他者の意見を聞き合意形成することができる。3前1,前2,前3,前4,前5,前6,前7,前8,前9,前10,前11,前12,前13,前14,前15,前16
合意形成のために会話を成立させることができる。2前1,前2,前3,前4,前5,前6,前7,前8,前9,前10,前11,前12,前13,前14,前15,前16
グループワーク、ワークショップ等の特定の合意形成の方法を実践できる。2前1,前2,前3,前4,前5,前6,前7,前8,前9,前10,前11,前12,前13,前14,前15,前16
目的や対象者に応じて適切なツールや手法を用いて正しく情報発信(プレゼンテーション)できる。2前1,前2,前3,前4,前5,前6,前7,前8,前9,前10,前11,前12,前13,前14,前15,前16
グループワーク、ワークショップ等による課題解決への論理的・合理的な思考方法としてブレインストーミングやKJ法、PCM法等の発想法、計画立案手法など任意の方法を用いることができる。2前1,前2,前3,前4,前5,前6,前7,前8,前9,前10,前11,前12,前13,前14,前15,前16
どのような過程で結論を導いたか思考の過程を他者に説明できる。2前1,前2,前3,前4,前5,前6,前7,前8,前9,前10,前11,前12,前13,前14,前15,前16
適切な範囲やレベルで解決策を提案できる。2前1,前2,前3,前4,前5,前6,前7,前8,前9,前10,前11,前12,前13,前14,前15,前16
事実をもとに論理や考察を展開できる。2前1,前2,前3,前4,前5,前6,前7,前8,前9,前10,前11,前12,前13,前14,前15,前16
結論への過程の論理性を言葉、文章、図表などを用いて表現できる。1前1,前2,前3,前4,前5,前6,前7,前8,前9,前10,前11,前12,前13,前14,前15,前16

評価割合

Speaking TestsWritten TestsHomework/Quizzes合計
総合評価割合602020100
Basic English Communication602020100