到達目標
This course aims to develop the global mindset of engineering students by improving their understanding of various global news and events. Through pair works and group discussions on a wide range of topics related to global issues, students will enhance their critical thinking and analytical skills while also expanding their cultural knowledge and global awareness from various perspectives.
本講義では、様々な世界ニュース等に通じて、工学系学生のグローバルマインドを養成することを目的とする。グローバルな問題に関連する幅広いトピックについて、ペアワークやグループディスカッションを行うことで、学生の批判的思考力と分析力を向上させるとともに、異文化知識や多角的な知見からなるグローバルな意識の向上を目指す。
ルーブリック
| 理想的な到達レベルの目安 | 標準的な到達レベルの目安 | 未到達レベルの目安 |
ディクテーション・スキル | 生英語ニュースを聞き、英文を正しく書き取ることができる。 | 英語ニュースを聞き、英文をある程度書き取ることができる。 | 英語ニュースを聞き、英文を書き取ることができない。 |
リーディング・スキル | 実用的なニュース本文を読み、正しく理解できる。 | 実用的なニュース本文を読み、概ね理解できる。 | 実用的なニュース本文を読み、理解することができない。 |
ディスカッション・スキル | ディスカッショントピックについて、考えを正確かつ簡潔に表現できる。 | ディスカッショントピックについて、考えを概ね表現できる。 | ディスカッショントピックについて、考えを表現することができない。 |
学科の到達目標項目との関係
教育方法等
概要:
The objective of this course is to cultivate the global communication skills of students, including their abilities to engage in discussion and deliver presentations logically on worldwide news and events. Through collaborative work in pairs and groups, students will tackle a wide range of topics related to global issues, enhancing their critical thinking and analytical skills while also broadening their cultural knowledge and global awareness from multiple perspectives.
授業の進め方・方法:
1. Understanding the impact of globalization on communication.
2. Analyzing the cultural dimensions of communication and how communication can be influenced in different cultural contexts.
3. Examining in pairs and practicing the role of communication in global societies, including negotiations and management.
4. Working and presenting in groups on practical and effective communication for engaging with global audiences, including strategies for cross-cultural communication, localization, and transcreation.
注意点:
To acquire the necessary English communication skills for understanding spoken English, along with the foundational knowledge related to news, active self-study is required.
Learning objectives include developing a broad knowledge base and flexible understanding of various topics related to the global society.
生英語を聞き取るために必要な英語コミュニケーションズ能力および関連ニュースに関する基礎知識を身に備えるため、積極的な自学自習が必要である。
学習指針:グローバル社会の様々な話題に対する幅広い知識と柔軟な理解力が求められる。
関連科目:アドバンスト・グローバルチャレンジ、アドバンストグローバルエンジニアスキル、海外インターンシップ
自己学習(事前学習および事後展開学習)
事前学習:英語ネイティブ国の生ニュースを中心に反復的なリスニングプラクティスを行うこと。授業中に用いられるニュースを理解するために必要な情報も事前に調べること。
事後展開学習:授業で学んだ内容を適確に理解し、グローバル社会において様々な意見を英語で表現できるようにすること。
学修単位の履修上の注意
To achieve the objectives of this course, students are expected to understand topics related to global society and provide answers in English to related issues. It is essential to engage in sufficient listening and dictation training until students can comprehend the English news used in the course textbook.
本科目の到達目標に向けて、グローバルな社会の話題を理解するとともに、関連する問題に英語で解答することが求められる。テキストで用いる英語ニュースが聞き取れるまで十分なリスニングとディクテーション訓練を行うことが必須となる。本科目の到達目標に向けて、グローバルな社会における話題を理解するとともに、関連する問題に英語で解答することが求められる。
授業の属性・履修上の区分
授業計画
|
|
週 |
授業内容 |
週ごとの到達目標 |
前期 |
1stQ |
1週 |
News Story 1. Honoring Earth Day
|
News Story 1「Honoring Earth Day」を聞き取り、その内容が理解できる。
|
2週 |
News Story 2. Student Loan Showdown |
News Story 2「Student Loan Showdown」をを聞き取り、その内容が理解できる。
|
3週 |
News Story 3. Celebrating as American Citizens |
News Story 3「Celebrating as American Citizens」を聞き取り、その内容が理解できる。
|
4週 |
News Story 4. New Zealand Warning on Climate |
News Story 4「Celebrating as American Citizens」を聞き取り、その内容が理解できる。
|
5週 |
News Story 5. Students Help 80-Year-Old Janitor |
News Story 5「Students Help 80-Year-Old Janitor」を聞き取り、その内容が理解できる。
|
6週 |
News Story 6. Biden Signs Marriage Law |
News Story 6「Biden Signs Marriage Law」を聞き取り、その内容が理解できる。
|
7週 |
News Story 7. David's Toy Project |
News Story 7「David's Toy Project」を聞き取り、その内容が理解できる。
|
8週 |
News Story 8. Safe Drinking Water |
News Story 8「Safe Drinking Water」を聞き取り、その内容が理解できる。
|
2ndQ |
9週 |
News Story 9. Students Create Prosthesis for Dog |
News Story 9「Students Create Prosthesis for Dog」を聞き取り、その内容が理解できる。
|
10週 |
News Story 10. Inside ChatGPT Technology |
News Story 10「Inside ChatGPT Technology」を聞き取り、その内容が理解できる。
|
11週 |
News Story 11. Sister Jean, the Beloved Chaplain |
News Story 11「 Sister Jean, the Beloved Chaplain」を聞き取り、その内容が理解できる。
|
12週 |
News Story 12. Paralyzed Man Walks Again |
News Story 12「 Paralyzed Man Walks Again」を聞き取り、その内容が理解できる。
|
13週 |
News Story 13. Drilling Project in Alaska |
News Story 13「Drilling Project in Alaska」を聞き取り、その内容が理解できる。
|
14週 |
News Story 14. Fury in France |
News Story 14「Fury in France」を聞き取り、その内容が理解できる。
|
15週 |
Writing Final Exam |
期末テストの問題に解答できる。
|
16週 |
|
|
モデルコアカリキュラムの学習内容と到達目標
分類 | 分野 | 学習内容 | 学習内容の到達目標 | 到達レベル | 授業週 |
評価割合
| Writing Final Exam | Weekly Assignment | 合計 |
総合評価割合 | 50 | 50 | 100 |
基礎的能力 | 50 | 50 | 100 |