英語表現

科目基礎情報

学校 和歌山工業高等専門学校 開講年度 平成31年度 (2019年度)
授業科目 英語表現
科目番号 0012 科目区分 一般 / 必修
授業形態 授業 単位の種別と単位数 履修単位: 2
開設学科 電気情報工学科 対象学年 1
開設期 通年 週時間数 2
教科書/教材 Stretch: Starter, by Susan Stempleski, Oxford University Press
担当教員 原 めぐみ

到達目標

1. To be able to conduct satisfactory oral communication about basic topics.
基本的な事柄について、英文で自分の考えを明確に表現できる
2. To make oneself understood through a short speech about a given topic.
ショートスピーチを通して、相手に理解してもらう

ルーブリック

理想的な到達レベルの目安標準的な到達レベルの目安未到達レベルの目安
Writing簡単な語を用いて書かれた、個人的に興味のあるトピックや物語を、イラストや写真を参考にして理解することができる。簡単な語を用いて書かれた、個人的に興味のあるトピックや物語を、イラストや写真を参考にして理解することができる。簡単な語を用いて書かれた、個人的に興味のあるトピックや物語を、イラストや写真を参考にしても理解することができない。
Listening自分自身や自分の身の回りの事柄や、買い物や外食の際の指示や説明について、ゆっくりと明確に話されれば、理解することができる。ある程度自分自身や自分の身の回りの事柄や、買い物や外食の際の指示や説明について、ゆっくりと明確に話されれば、理解することができる。自分自身や自分の身の回りの事柄や、買い物や外食の際の指示や説明について、ゆっくりと明確に話されても、理解することができない。
Writing自分の経験、趣味や好き嫌いについて、辞書を利用しながら、簡単な語や基本的な表現を使って、また複数の文を用いて書くことができる。ある程度自分の経験、趣味や好き嫌いについて、辞書を利用しながら、簡単な語や基本的な表現を使って、また複数の文を用いて書くことができる。自分の経験、趣味や好き嫌いについて、辞書を利用しながら、簡単な語や基本的な表現を使って、また複数の文を用いて書くことができない。
Speaking前もって用意した上で、日常生活や科学分野の身近なトピックや簡単な事実について、複数の文を用いて意見を述べたり描写したりできる。ある程度前もって用意した上で、日常生活や科学分野の身近なトピックや簡単な事実について、複数の文を用いて意見を述べたり描写したりできる。前もって用意した上でも、日常生活や科学分野の身近なトピックや簡単な事実について、複数の文を用いて意見を述べたり描写したりできない。

学科の到達目標項目との関係

JABEE D 説明 閉じる

教育方法等

概要:
To try to communicate in “natural” English, by developing speaking, listening, readingand writing ability.
「自然な」英語で「聞く」「話す」「読む」「書く」技能を高めることによって、自分の考えを英語で正確に表現し、相手に理解してもらう。
授業の進め方・方法:
新しい表現と語彙を学び、ペアやグループで練習します。
小テストとリスニングで復習する。
注意点:
授業の前に次のページを読んで、知らない単語の意味を調べてください。授業の後に復習してください。

授業計画

授業内容 週ごとの到達目標
前期
1stQ
1週 Orientation Students will able to understand the goal and contents of this class.
2週 Stretch: Starter Unit 1
Meeting People
By the end of this unit, students will be able to listen for details about personal information and use the verb 'be' and possessive adjectives.
3週 Stretch: Starter Unit 1
Meeting People
By the end of this unit, students will be able to listen for details about personal information and use the verb 'be' and possessive adjectives.
4週 Stretch: Starter Unit 2
Countries and Nationalities
By the end of this unit, students will be able to listen for details about counties and ask and answer 'Yes/No' questions with 'be'.
5週 Stretch: Starter Unit 2
Countries and Nationalities
By the end of this unit, students will be able to listen for details about counties and ask and answer 'Yes/No' questions with 'be'.
6週 Stretch: Starter Unit 3
Family
By the end of this unit, students will be able to listen for key words about family and ask 'Wh-' questions with 'be'.
7週 Stretch: Starter Unit 3
Family
By the end of this unit, students will be able to listen for key words about family and ask 'Wh-' questions with 'be'.
8週 Stretch: Starter Unit 3
Family
By the end of this unit, students will be able to listen for key words about family and ask 'Wh-' questions with 'be'.
2ndQ
9週 Speech Test Students will be able to make a short speech individually.
10週 Stretch: Starter Unit 4
Describing people
By the end of this unit, students will be able to listen for descriptions of people and ask and answer 'Yes/No' questions with 'have'.
11週 Stretch: Starter Unit 4
Describing people
By the end of this unit, students will be able to listen for descriptions of people and ask and answer 'Yes/No' questions with 'have'.
12週 Stretch: Starter Unit 5
Food and drinks
By the end of this unit, students will be able to listen for a specific purpose and use the simple present.
13週 Stretch: Starter Unit 5
Food and drinks
By the end of this unit, students will be able to listen for a specific purpose and use the simple present.
14週 Stretch: Starter Unit 6
Things we do
By the end of this unit, students will be able to make guesses about everyday activities and ask and answer present continuous 'Yes/No' questions.
15週 Stretch: Starter Unit 6
Things we do
By the end of this unit, students will be able to make guesses about everyday activities and ask and answer present continuous 'Yes/No' questions.
16週
後期
3rdQ
1週 Stretch: Starter Unit 7
At home
By the end of this unit, students will be able to use visuals to listen about housing and use 'there is / there are' and prepositions of place.
2週 Stretch: Starter Unit 7
At home
By the end of this unit, students will be able to use visuals to listen about housing and use 'there is / there are' and prepositions of place.
3週 Stretch: Starter Unit 8
Free time activities
By the end of this unit, students will be able to listen for tone about free time activities and ask 'Wh-' questions in the simple present.
4週 Stretch: Starter Unit 8
Free time activities
By the end of this unit, students will be able to listen for tone about free time activities and ask 'Wh-' questions in the simple present.
5週 Stretch: Starter Unit 9
Popular sports
By the end of this unit, students will be able to identify sports in conversations and use 'can', and and 'but'.
6週 Stretch: Starter Unit 9
Popular sports
By the end of this unit, students will be able to identify sports in conversations and use 'can', and and 'but'.
7週 Stretch: Starter Unit 9
Popular sports
By the end of this unit, students will be able to identify sports in conversations and use 'can', and and 'but'.
8週 Speech Test Students will be able to make a short speech individually.
4thQ
9週 Stretch: Starter Unit 10
Big events
By the end of this unit, students will be able to listen for time phrases about big events and use 'be going to' to talk about the future.
10週 Stretch: Starter Unit 10
Big events
By the end of this unit, students will be able to listen for time phrases about big events and use 'be going to' to talk about the future.
11週 Stretch: Starter Unit 11
Plans
By the end of this unit, students will be able to listen for weekend plans and ask and answer 'Wh-' questions with 'be going to'.
12週 Stretch: Starter Unit 11
Plans
By the end of this unit, students will be able to listen for weekend plans and ask and answer 'Wh-' questions with 'be going to'.
13週 Stretch: Starter Unit 12
On vacation
By the end of this unit, students will be able to identify tone when listening about vacation and ask and answer 'Wh-' questions in the simple past.
14週 Stretch: Starter Unit 12
On vacation
By the end of this unit, students will be able to identify tone when listening about vacation and ask and answer 'Wh-' questions in the simple past.
15週 Group Presentation Students will be able to make a speech and work as a team.
16週

モデルコアカリキュラムの学習内容と到達目標

分類分野学習内容学習内容の到達目標到達レベル授業週
基礎的能力人文・社会科学英語英語運用の基礎となる知識聞き手に伝わるよう、句・文における基本的なリズムやイントネーション、音のつながりに配慮して、音読あるいは発話できる。3
明瞭で聞き手に伝わるような発話ができるよう、英語の発音・アクセントの規則を習得して適切に運用できる。3
中学で既習の語彙の定着を図り、高等学校学習指導要領に準じた新出語彙、及び専門教育に必要となる英語専門用語を習得して適切な運用ができる。3
中学で既習の文法や文構造に加え、高等学校学習指導要領に準じた文法や文構造を習得して適切に運用できる。3
英語運用能力の基礎固め日常生活や身近な話題に関して、毎分100語程度の速度ではっきりとした発音で話された内容から必要な情報を聞きとることができる。3
日常生活や身近な話題に関して、自分の意見や感想を基本的な表現を用いて英語で話すことができる。3
説明や物語などの文章を毎分100語程度の速度で聞き手に伝わるように音読ができる。3
平易な英語で書かれた文章を読み、その概要を把握し必要な情報を読み取ることができる。3
日常生活や身近な話題に関して、自分の意見や感想を整理し、100語程度のまとまりのある文章を英語で書くことができる。3
分野横断的能力汎用的技能汎用的技能汎用的技能他者とコミュニケーションをとるために日本語や特定の外国語で正しい文章を記述できる。3
他者が話す日本語や特定の外国語の内容を把握できる。3
他者の意見を聞き合意形成することができる。3
合意形成のために会話を成立させることができる。3
グループワーク、ワークショップ等の特定の合意形成の方法を実践できる。3

評価割合

Writing TestSpeech TestQuiz & AttitudeGroup Presentation合計
総合評価割合30303010100
30303010100