英語表現

科目基礎情報

学校 和歌山工業高等専門学校 開講年度 令和03年度 (2021年度)
授業科目 英語表現
科目番号 0012 科目区分 一般 / 必修
授業形態 授業 単位の種別と単位数 履修単位: 2
開設学科 電気情報工学科 対象学年 1
開設期 通年 週時間数 2
教科書/教材 Times Zones 2 by C. Frazier, R. Frazier, & J. Wilkin
担当教員 マーシュ デイビッド

到達目標

1. To be able to conduct satisfactory oral communication about basic topics.
基本的な事柄について、英文で自分の考えを明確に表現できる
2. To make oneself understood through a short speech about a given topic.
ショートスピーチを通して、相手に理解してもらう

ルーブリック

理想的な到達レベルの目安標準的な到達レベルの目安未到達レベルの目安
Writing簡単な語を用いて書かれた、個人的に興味のあるトピックや物語を、イラストや写真を参考にして理解することができる。簡単な語を用いて書かれた、個人的に興味のあるトピックや物語を、イラストや写真を参考にして理解することができる。簡単な語を用いて書かれた、個人的に興味のあるトピックや物語を、イラストや写真を参考にしても理解することができない。
Listening自分自身や自分の身の回りの事柄や、買い物や外食の際の指示や説明について、ゆっくりと明確に話されれば、理解することができる。ある程度自分自身や自分の身の回りの事柄や、買い物や外食の際の指示や説明について、ゆっくりと明確に話されれば、理解することができる。自分自身や自分の身の回りの事柄や、買い物や外食の際の指示や説明について、ゆっくりと明確に話されても、理解することができない。
Writing自分の経験、趣味や好き嫌いについて、辞書を利用しながら、簡単な語や基本的な表現を使って、また複数の文を用いて書くことができる。ある程度自分の経験、趣味や好き嫌いについて、辞書を利用しながら、簡単な語や基本的な表現を使って、また複数の文を用いて書くことができる。自分の経験、趣味や好き嫌いについて、辞書を利用しながら、簡単な語や基本的な表現を使って、また複数の文を用いて書くことができない。
Speaking前もって用意した上で、日常生活や科学分野の身近なトピックや簡単な事実について、複数の文を用いて意見を述べたり描写したりできる。ある程度前もって用意した上で、日常生活や科学分野の身近なトピックや簡単な事実について、複数の文を用いて意見を述べたり描写したりできる。前もって用意した上でも、日常生活や科学分野の身近なトピックや簡単な事実について、複数の文を用いて意見を述べたり描写したりできない。

学科の到達目標項目との関係

D 説明 閉じる

教育方法等

概要:
To try to communicate in “natural” English, by developing speaking, listening, readingand writing ability.
「自然な」英語で「聞く」「話す」「読む」「書く」技能を高めることによって、自分の考えを英語で正確に表現し、相手に理解してもらう。
授業の進め方・方法:
新しい表現と語彙を学び、ペアやグループで練習します。
小テストとリスニングで復習する。
注意点:
授業の前に次のページを読んで、知らない単語の意味を調べてください。授業の後に復習してください。

授業の属性・履修上の区分

アクティブラーニング
ICT 利用
遠隔授業対応
実務経験のある教員による授業

授業計画

授業内容 週ごとの到達目標
前期
1stQ
1週 Orientation Students will able to understand the goal and contents of this class.
2週 Time Zones 2 Unit 1
What do you like to do?
By the end of this unit, students will be able to ask about activities, expressing time and frequency and use adverbs of frequency.
3週 Time Zones 2 Unit 1
What do you like to do?
By the end of this unit, students will be able to ask about activities, expressing time and frequency and use adverbs of frequency.
4週 Time Zones 2 Unit 2
What does she look like?
By the end of this unit, students will be able to ask about and describe physical appearance.
5週 Time Zones 2 Unit 2
What does she look like?
By the end of this unit, students will be able to ask about and describe physical appearance.
6週 Time Zones 2 Unit 3
I bought new shoes!
By the end of this unit, students will be able talk about shopping and use time expressions.
7週 Time Zones 2 Unit 3
I bought new shoes!
By the end of this unit, students will be able talk about shopping and use time expressions.
8週 Time Zones 2 Unit 4
What's the coldest place on earth?
By the end of this unit, students will be able to describe places around the world using superlatives.
2ndQ
9週 Speech Test Students will be able to make a short speech individually.
10週 Time Zones 2 Unit 4
What's the coldest place on earth?
By the end of this unit, students will be able to describe places around the world using superlatives.
11週 Time Zones 2 Unit 5
Are cat's better than dogs?
By the end of this unit, students will be able describe animals using comparatives.
12週 Time Zones 2 Unit 5
Are cat's better than dogs?
By the end of this unit, students will be able describe animals using comparatives.
13週 Time Zones 2 Unit 6
I really like electronic music!
By the end of this unit, students will be able to identify musical genres and instruments and be able to express opinions about them.
14週 Time Zones 2 Unit 6
I really like electronic music!
By the end of this unit, students will be able to identify musical genres and instruments and be able to express opinions about them.
15週 前期期末試験 Students will take a written test.
16週 試験答案返却・解説等 Teacher will return and explain answers.
後期
3rdQ
1週 Time Zones 2 Unit 7
What's for dinner?
By the end of this unit, students will be able to identify common kitchen items and use quantifiers such as some and any.
2週 Time Zones 2 Unit 7
What's for dinner?
By the end of this unit, students will be able to identify common kitchen items and use quantifiers such as some and any.
3週 Time Zones 2 Unit 8
You should see a doctor!
By the end of this unit, students will be able to talk about health related problems and be able to give advice.
4週 Time Zones 2 Unit 8
You should see a doctor!
By the end of this unit, students will be able to talk about health related problems and be able to give advice.
5週 Time Zones 2 Unit 9
I often skate after school.
By the end of this unit, students will be able to describe their daily routines and activities.
6週 Time Zones 2 Unit 9
I often skate after school.
By the end of this unit, students will be able to describe their daily routines and activities.
7週 Time Zones 2 Unit 10
How do you get to the mall?
By the end of this unit, students will be able to describe the location of buildings and give directions for getting there.
8週 Speech Test Students will be able to make a short speech individually.
4thQ
9週 Time Zones 2 Unit 10
How do you get to the mall?
By the end of this unit, students will be able to describe the location of buildings and give directions for getting there.
10週 Time Zones 2 Unit 11
What were you doing?
By the end of this unit, students will be able to talk about past events and experiences.
11週 Time Zones 2 Unit 11
What were you doing?
By the end of this unit, students will be able to talk about past events and experiences.
12週 Time Zones 2 Unit 12
We're going to volunteer!
By the end of this unit, students will be able to talk about future plans.
13週 Time Zones 2 Unit 12
We're going to volunteer!
By the end of this unit, students will be able to talk about future plans.
14週 Time Zones 2 Review Class In this class, students will review what they studied in previous classes.
15週 後期期末試験 Students will be able to make a speech and work as a team.
16週 試験答案返却・解説等

モデルコアカリキュラムの学習内容と到達目標

分類分野学習内容学習内容の到達目標到達レベル授業週
基礎的能力人文・社会科学英語英語運用の基礎となる知識聞き手に伝わるよう、句・文における基本的なリズムやイントネーション、音のつながりに配慮して、音読あるいは発話できる。3
明瞭で聞き手に伝わるような発話ができるよう、英語の発音・アクセントの規則を習得して適切に運用できる。3
中学で既習の語彙の定着を図り、高等学校学習指導要領に準じた新出語彙、及び専門教育に必要となる英語専門用語を習得して適切な運用ができる。3
中学で既習の文法や文構造に加え、高等学校学習指導要領に準じた文法や文構造を習得して適切に運用できる。3
英語運用能力の基礎固め日常生活や身近な話題に関して、毎分100語程度の速度ではっきりとした発音で話された内容から必要な情報を聞きとることができる。3
日常生活や身近な話題に関して、自分の意見や感想を基本的な表現を用いて英語で話すことができる。3
説明や物語などの文章を毎分100語程度の速度で聞き手に伝わるように音読ができる。3
平易な英語で書かれた文章を読み、その概要を把握し必要な情報を読み取ることができる。3
日常生活や身近な話題に関して、自分の意見や感想を整理し、100語程度のまとまりのある文章を英語で書くことができる。3
分野横断的能力汎用的技能汎用的技能汎用的技能他者とコミュニケーションをとるために日本語や特定の外国語で正しい文章を記述できる。3
他者が話す日本語や特定の外国語の内容を把握できる。3
他者の意見を聞き合意形成することができる。3
合意形成のために会話を成立させることができる。3
グループワーク、ワークショップ等の特定の合意形成の方法を実践できる。3

評価割合

Writing TestSpeech TestQuiz合計
総合評価割合353530100
353530100