英語B

科目基礎情報

学校 和歌山工業高等専門学校 開講年度 令和05年度 (2023年度)
授業科目 英語B
科目番号 0130 科目区分 一般 / 選択
授業形態 授業 単位の種別と単位数 履修単位: 2
開設学科 環境都市工学科 対象学年 5
開設期 通年 週時間数 2
教科書/教材 Ready to Present
by H. Bartelen & M. Kostiuk
担当教員 マーシュ デイビッド

到達目標

1. To be able to give a short, well-organized speech in English
2. To be able to present and explain data clearly using visual aids英語で理解し、コミュニケーションできることは、将来の仕事にとって重要です。最新の研究論文は英語で書かれているので、研究者には英語が必要です。また、自分の研究を英語で書いたり発表したりすることもあるでしょう。エンジニアや技術者にとっても、取扱説明書を理解したり、外国人の同僚とコミュニケーションを取ったりするために、英語は重要です。また、この授業では、将来のキャリアに役立つプレゼンテーションのスキルも身につけることができます。
Being able to understand and communicate in English is important for your future work. Researchers need English, because the latest research papers are written in English. Also, you may need to write and present your own research in English. For engineers and technicians, English is also important to understand instruction manuals and communicate with foreign coworkers.
英語で理解し、コミュニケーションできることは、将来の仕事にとって重要です。最新の研究論文は英語で書かれているので、研究者には英語が必要です。また、自分の研究を英語で書いたり発表したりすることもあるでしょう。エンジニアや技術者にとっても、取扱説明書を理解したり、外国人の同僚とコミュニケーションを取ったりするために、英語は重要です。

ルーブリック

理想的な到達レベルの目安標準的な到達レベルの目安未到達レベルの目安
WritingStudents are confident in writing an essay or short report related to their interests.Students can write an essay or short report related to their interest if they have some help.Students cannot write an essay or short report related to their interest even if they have some help.
ListeningStudents can easily understand what a lecturer is talking about and follow the audio.Students can understand what a lecturer is talking about and follow the audio if they listen several times or if a speaker speak slowly.Students cannot understand what a lecturer is talking about and follow the audio even if they listen several times or if a speaker speak slowly.
SpeakingStudents are confident in expressing what they want to say with proper gesture.Students can express what they want to say with proper gesture.Students cannot express what they want to say with proper gesture.

学科の到達目標項目との関係

D 説明 閉じる
JABEE D 説明 閉じる

教育方法等

概要:
Students will learn how to use body language, intonation, logical structure and visual aids to give clear and confident presentations in English.
授業の進め方・方法:
As well as studying from the textbook, during the course students will prepare and make four presentations. There will also be regular short tests.
注意点:
Prepare for class by reviewing the textbook and doing your homework. After each unit there will be a review test. Practice your presentations well before you make a presentation!

授業の属性・履修上の区分

アクティブラーニング
ICT 利用
遠隔授業対応
実務経験のある教員による授業

授業計画

授業内容 週ごとの到達目標
前期
1stQ
1週 Course orientation and get to know each other Students will be able to understand the course outline and introduce themselves to their classmates shortly.
2週 Ready to Present Unit 1: Self Introduction Greeting, talking about family, school life, likes & dislikes, and experiences, closing a presentation, making eye contact
3週 Ready to Present Unit 1: Self Introduction Greeting, talking about family, school life, likes & dislikes, and experiences, closing a presentation, making eye contact
4週 Ready to Present Unit 2: An important person or thing Talking about an influential person and an important thing or idea, Asking questions, Sharing stories, Starting the conclusion
5週 Ready to Present Unit 2: An important person or thing Talking about an influential person and an important thing or idea, Asking questions, Sharing stories, Starting the conclusion
6週 Presentation preparation Students prepare presentation
7週 Presentation(発表会) Students make presentation
8週 Ready to Present Unit 3: Places Describing places in a city, Giving reasons, Using slides, using hand gestures
2ndQ
9週 Ready to Present Unit 3: Places Describing places in a city, Giving reasons, Using slides, using hand gestures
10週 Ready to Present Unit 3: Places Describing places in a city, Giving reasons, Using slides, using hand gestures
11週 Ready to Present Unit 4: Opinions Giving an opinion, Supporting and giving examples, Giving evidence, Asking the audience what they think
12週 Ready to Present Unit 4: Opinions Giving an opinion, Supporting and giving examples, Giving evidence, Asking the audience what they think
13週 Ready to Present Unit 4: Opinions Giving an opinion, Supporting and giving examples, Giving evidence, Asking the audience what they think
14週 Presentation preparation Students prepare presentation
15週 Presentation(発表会) Students make presentation
16週
後期
3rdQ
1週 Ready to Present Unit 5: Biography Talking about a person’s youth, life experiences, and accomplishments, Using transition words to describe life experiences
2週 Ready to Present Unit 5: Biography Talking about a person’s youth, life experiences, and accomplishments, Using transition words to describe life experiences
3週 Ready to Present Unit 5: Biography Talking about a person’s youth, life experiences, and accomplishments, Using transition words to describe life experiences
4週 Ready to Present Unit 6: Stories Setting up a story, Learning something from a story, Using common storytelling expressions
5週 Ready to Present Unit 6: Stories Setting up a story, Learning something from a story, Using common storytelling expressions
6週 Ready to Present Unit 6: Stories Setting up a story, Learning something from a story, Using common storytelling expressions
7週 Presentation preparation Students prepare presentation
8週 Presentation(発表会) Students make presentation
4thQ
9週 Ready to Present Unit 7: Solving Problems Giving and supporting opinions, Giving examples and approximations, Stating facts, Showing increases and decreases
10週 Ready to Present Unit 7: Solving Problems Giving and supporting opinions, Giving examples and approximations, Stating facts, Showing increases and decreases
11週 Ready to Present Unit 8: Final Presentation Choosing a theme for a presentation, Expressing opinions, Talking about experiences, Talking about the future
12週 Ready to Present Unit 8: Final Presentation Choosing a theme for a presentation, Expressing opinions, Talking about experiences, Talking about the future
13週 Ready to Present Unit 8: Final Presentation Choosing a theme for a presentation, Expressing opinions, Talking about experiences, Talking about the future
14週 Presentation preparation Students prepare presentation
15週 Presentation(発表会) Students make presentation
16週

モデルコアカリキュラムの学習内容と到達目標

分類分野学習内容学習内容の到達目標到達レベル授業週
基礎的能力人文・社会科学英語英語運用の基礎となる知識聞き手に伝わるよう、句・文における基本的なリズムやイントネーション、音のつながりに配慮して、音読あるいは発話できる。3前1,前2,前3,前4,前6,前8,前9,前10,前11,前12,前13,後1,後2,後3,後4,後5,後6,後9,後12,後13
明瞭で聞き手に伝わるような発話ができるよう、英語の発音・アクセントの規則を習得して適切に運用できる。3前1,前2,前3,前4,前6,前8,前9,前10,前11,前12,前13,後1,後2,後3,後4,後5,後6,後9,後12,後13
中学で既習の文法や文構造に加え、高等学校学習指導要領に準じた文法や文構造を習得して適切に運用できる。3前1,前2,前3,前4,前5,前6,前8,前9,前10,前11,前12,前13,後1,後2,後3,後4,後5,後6,後9,後12,後13
英語運用能力の基礎固め日常生活や身近な話題に関して、毎分100語程度の速度ではっきりとした発音で話された内容から必要な情報を聞きとることができる。3前1,前2,前3,前4,前5,前6,前8,前9,前10,前11,前12,前13,後1,後2,後3,後4,後5,後6,後9,後12,後13
日常生活や身近な話題に関して、自分の意見や感想を基本的な表現を用いて英語で話すことができる。3前1,前2,前3,前4,前5,前6,前8,前9,前10,前11,前12,前13,後1,後2,後3,後4,後5,後6,後9,後12,後13
説明や物語などの文章を毎分100語程度の速度で聞き手に伝わるように音読ができる。3前1,前2,前3,前4,前5,前6,前8,前9,前10,前11,前12,前13,後1,後2,後3,後4,後5,後6,後9,後12,後13
日常生活や身近な話題に関して、自分の意見や感想を整理し、100語程度のまとまりのある文章を英語で書くことができる。3前1,前2,前3,前4,前5,前6,前8,前9,前10,前11,前12,前13,後1,後2,後3,後4,後5,後6,後9,後12,後13
母国以外の言語や文化を理解しようとする姿勢をもち、実際の場面で積極的にコミュニケーションを図ることができる。3前1,前2,前3,前4,前5,前6,前8,前9,前10,前11,前12,前13,後1,後2,後3,後4,後5,後6,後9,後12,後13
実際の場面や目的に応じて、基本的なコミュニケーション方略(ジェスチャー、アイコンタクト)を適切に用いることができる。3前1,前2,前3,前4,前5,前6,前8,前9,前10,前11,前12,前13,後1,後2,後3,後4,後5,後6,後9,後12,後13
英語運用能力向上のための学習自分の専門分野などの予備知識のある内容や関心のある事柄に関する報告や対話などを毎分120語程度の速度で聞いて、概要を把握し、情報を聞き取ることができる。3前1,前2,前3,前4,前5,前6,前8,前9,前10,前11,前12,前13,後1,後2,後3,後4,後5,後6,後9,後10,後11,後12,後13
英語でのディスカッション(必要に応じてディベート)を想定して、教室内でのやり取りや教室外での日常的な質問や応答などができる。3前1,前2,前3,前4,前5,前6,前8,前9,前10,前11,前12,前13,後1,後2,後3,後4,後5,後6,後9,後10,後11,後12,後13
関心のあるトピックについて、200語程度の文章をパラグラフライティングなど論理的文章の構成に留意して書くことができる。3前1,前2,前3,前4,前5,前6,前8,前9,前10,前11,前12,前13,後1,後2,後3,後4,後5,後6,後9,後10,後11,後12,後13
関心のあるトピックや自分の専門分野のプレゼン等にもつながる平易な英語での口頭発表や、内容に関する簡単な質問や応答などのやりとりができる。3前1,前2,前3,前4,前5,前6,前8,前9,前10,前11,前12,前13,後1,後2,後3,後4,後5,後6,後9,後10,後11,後12,後13
英文資料を、自分の専門分野に関する論文の英文アブストラクトや口頭発表用の資料等の作成にもつながるよう、英文テクニカルライティングにおける基礎的な語彙や表現を使って書くことができる。3前1,前2,前3,前4,前5,前6,前8,前9,前10,前11,前12,前13,後1,後2,後3,後4,後5,後6,後9,後10,後11,後12,後13
実際の場面や目的に応じて、効果的なコミュニケーション方略(ジェスチャー、アイコンタクト、代用表現、聞き返しなど)を適切に用いることができる。3前1,前2,前3,前4,前5,前6,前8,前9,前10,前11,前12,前13,後1,後2,後3,後4,後5,後6,後9,後10,後11,後12,後13
分野横断的能力汎用的技能汎用的技能汎用的技能日本語と特定の外国語の文章を読み、その内容を把握できる。3前1,前2,前3,前4,前5,前6,前8,前9,前10,前11,前12,前13,後1,後2,後3,後4,後5,後6,後9,後10,後11,後12,後13
他者とコミュニケーションをとるために日本語や特定の外国語で正しい文章を記述できる。3前1,前2,前3,前4,前5,前6,前8,前9,前10,前11,前12,前13,後1,後2,後3,後4,後5,後6,後9,後10,後11,後12,後13
他者が話す日本語や特定の外国語の内容を把握できる。3前1,前2,前3,前4,前5,前6,前8,前9,前10,前11,前12,前13,後1,後2,後3,後4,後5,後6,後9,後10,後11,後12,後13
日本語や特定の外国語で、会話の目標を理解して会話を成立させることができる。3前1,前2,前3,前4,前5,前6,前8,前9,前10,前11,前12,前13,後1,後2,後3,後4,後5,後6,後9,後10,後11,後12,後13
円滑なコミュニケーションのために図表を用意できる。3前1,前2,前3,前4,前5,前6,前8,前9,前10,前11,前12,前13,後1,後2,後3,後4,後5,後6,後9,後10,後11,後12,後13
円滑なコミュニケーションのための態度をとることができる(相づち、繰り返し、ボディーランゲージなど)。3前1,前2,前3,前4,前5,前6,前8,前9,前10,前11,前12,前13,後1,後2,後3,後4,後5,後6,後9,後10,後11,後12,後13
他者の意見を聞き合意形成することができる。3前1,前2,前3,前4,前5,前6,前8,前9,前10,前11,前12,前13,後1,後2,後3,後4,後5,後6,後9,後10,後11,後12,後13
合意形成のために会話を成立させることができる。3前1,前2,前3,前4,前5,前6,前8,前9,前10,前11,前12,前13,後1,後2,後3,後4,後5,後6,後9,後10,後11,後12,後13
グループワーク、ワークショップ等の特定の合意形成の方法を実践できる。3前1,前2,前3,前4,前5,前6,前8,前9,前10,前11,前12,前13,後1,後2,後3,後4,後5,後6,後9,後10,後11,後12,後13
書籍、インターネット、アンケート等により必要な情報を適切に収集することができる。3前1,前2,前3,前4,前5,前6,前8,前9,前10,前11,前12,前13,後1,後2,後3,後4,後5,後6,後9,後10,後11,後12,後13
収集した情報の取捨選択・整理・分類などにより、活用すべき情報を選択できる。3前6,前7,前14,前15,後7,後8,後14,後15
収集した情報源や引用元などの信頼性・正確性に配慮する必要があることを知っている。3前6,前7,前14,前15,後7,後8,後14,後15
情報発信にあたっては、発信する内容及びその影響範囲について自己責任が発生することを知っている。3前6,前7,前14,前15,後7,後8,後14,後15
情報発信にあたっては、個人情報および著作権への配慮が必要であることを知っている。3前6,前7,前14,前15,後7,後8,後14,後15
目的や対象者に応じて適切なツールや手法を用いて正しく情報発信(プレゼンテーション)できる。3前6,前7,前14,前15,後7,後8,後14,後15
どのような過程で結論を導いたか思考の過程を他者に説明できる。3前14,前15,後7,後8,後14,後15
事実をもとに論理や考察を展開できる。3前14,前15,後7,後8,後14,後15

評価割合

Presentation (発表)Short tests (小テスト)合計
総合評価割合7030100
Basic Skill502070
Technical Skill201030