テクニカルライティング

科目基礎情報

学校 和歌山工業高等専門学校 開講年度 令和03年度 (2021年度)
授業科目 テクニカルライティング
科目番号 0008 科目区分 一般 / 選択
授業形態 授業 単位の種別と単位数 学修単位: 2
開設学科 エコシステム工学専攻 対象学年 専1
開設期 後期 週時間数 2
教科書/教材 教科書:Get It Down, by Neil Cowie and Keiko Sakui 参考書:Technical Writing Process by Kieran Morgan(関連する箇所をプリントして配布する)
担当教員 マーシュ デイビッド

到達目標

英語論文の基本的書き方に習熟し、その原則に基づいて、にまとめることができる。

ルーブリック

理想的な到達レベルの目安標準的な到達レベルの目安未到達レベルの目安
評価項目1 英語論文の基本的書き方に習熟する。英語論文の基本的書き方に習熟している。(80%以上の達成度)英語論文の基本的書き方に概ね習熟している。(70%程度の達成度)英語論文の基本的書き方を理解していない。(60%未満の達成度)
評価項目2 自分の研究テーマの成果を英語論文にまとめることができる。英語論文の作成が充分できる。(80%以上の達成度)英語論文の作成が概ねできる。(70%程度の達成度)英語論文の作成ができない。(60%未満の達成度)

学科の到達目標項目との関係

JABEE D 説明 閉じる

教育方法等

概要:
In this class, we will first learn basic writing skills and then apply them to technical situations. Students will learn how to write in a variety of genres (e.g, emails, formal letters, blog entries, technical documents). At the end of the course, students will focus on writing a description of their research in English.
授業の進め方・方法:
In each lesson, students will learn about the features of a particular genre of writing (e.g., formal letters). They will also learn how to edit their writing by looking for spelling and grammar errors. They will then write their own example using the process writing method.
注意点:
Prepare well for class and hand in assignments on time. At the end of the course you will write an explanation of your research in English.

授業の属性・履修上の区分

アクティブラーニング
ICT 利用
遠隔授業対応
実務経験のある教員による授業

授業計画

授業内容 週ごとの到達目標
後期
3rdQ
1週 オリエンテーション Unit 1: Who are you? Students will learn how to write an informal email.
2週 Unit 2: Where are you? Students will learn how to describe their studies and school life.
3週 Unit 3: What's the problem? Students will learn how to describe problems and propose solutions (A)
4週 Unit 4: Where shall I work? Students will learn how to write a formal email and letter.
5週 Unit 5: Do you know a good movie? Students will practice writing blog entries in English.
6週 Review Students will learn review what they have learned so far.
7週 Unit 6: Another problem? Students will learn how to describe problems and propose solutions (B)
8週 Unit 7: How do you do it? Students will learn how to write about skills and give advice.
4thQ
9週 Unit 8: What happened in the end? Students will tell a story and describe experiences.
10週 Unit 9: What happened next? Students will learn how to describe data and express trends.
11週 Unit 10: What's it like?
Students will learn how to add facts and supporting details.
12週 Review 2 Students will review what they have studied so far.
13週 How to write an abstract for a research paper: Genre Students will learn the basic features of a research abstract by analyzing examples.
14週 How to write an abstract: Grammar Students will learn grammatical forms commonly used in abstracts.
15週 How to write an abstract: Writing In this class students will write their first draft.
16週 How to write an abstract: Editing and redrafting. Students will edit and rewrite their abstracts.

モデルコアカリキュラムの学習内容と到達目標

分類分野学習内容学習内容の到達目標到達レベル授業週

評価割合

課題自分の研究テーマの成果を英語論文合計
総合評価割合6040100
基礎的能力302050
専門的能力302050