テクニカルライティング

科目基礎情報

学校 和歌山工業高等専門学校 開講年度 令和05年度 (2023年度)
授業科目 テクニカルライティング
科目番号 0044 科目区分 一般 / 選択
授業形態 授業 単位の種別と単位数 学修単位: 2
開設学科 エコシステム工学専攻 対象学年 専2
開設期 前期 週時間数 2
教科書/教材 教科書:Get It Down, by Neil Cowie and Keiko Sakui
担当教員 マーシュ デイビッド

到達目標

英語論文の基本的書き方に習熟し、その原則に基づいて、にまとめることができる。

ルーブリック

理想的な到達レベルの目安標準的な到達レベルの目安未到達レベルの目安
評価項目1 英語論文の基本的書き方に習熟する。英語論文の基本的書き方に習熟している。(80%以上の達成度)英語論文の基本的書き方に概ね習熟している。(70%程度の達成度)英語論文の基本的書き方を理解していない。(60%未満の達成度)
評価項目2 自分の研究テーマの成果を英語論文にまとめることができる。英語論文の作成が充分できる。(80%以上の達成度)英語論文の作成が概ねできる。(70%程度の達成度)英語論文の作成ができない。(60%未満の達成度)

学科の到達目標項目との関係

教育方法等

概要:
In this class, we will first learn basic writing skills and then apply them to technical situations. Students will learn how to write in a variety of genres (e.g, emails, formal letters, blog entries, technical documents). At the end of the course, students will focus on writing a description of their research in English.このクラスでは、まず基本的なライティング スキルを学び、次にそれらを技術的な状況に適用します。 学生は、さまざまなジャンル (メール、フォーマル レター、ブログ エントリ、技術文書など) の書き方を学びます。 コースの最後に、学生は自分の研究の説明を英語で書くことに集中します。
授業の進め方・方法:
In each lesson, students will learn about the features of a particular genre of writing (e.g., formal letters). They will also learn how to edit their writing by looking for spelling and grammar errors. They will then write their own example using the process writing method. 各レッスンでは、学生は特定のジャンルの書き方 (例: 正式な手紙) の特徴について学びます。 また、綴りや文法の間違いを探して文章を編集する方法も学びます。 次に、プロセスライティング法を使用して独自の例を記述します。
注意点:
Prepare well for class and hand in assignments on time. At the end of the course you will write an explanation of your research in English.
授業の準備を十分に行い、時間通りに課題を提出してください。 コースの最後に、研究の説明を英語で書きます。
Being able to understand and communicate in English is important for your future work. Researchers need English, because the latest research papers are written in English. Also, you may need to write and present your own research in English. For engineers and technicians, English is also important to understand instruction manuals and communicate with foreign coworkers.
英語で理解し、コミュニケーションできることは、将来の仕事にとって重要です。最新の研究論文は英語で書かれているので、研究者には英語が必要です。また、自分の研究を英語で書いたり発表したりすることもあるでしょう。エンジニアや技術者にとっても、取扱説明書を理解したり、外国人の同僚とコミュニケーションを取ったりするために、英語は重要です。

授業の属性・履修上の区分

アクティブラーニング
ICT 利用
遠隔授業対応
実務経験のある教員による授業

授業計画

授業内容 週ごとの到達目標
前期
1stQ
1週 オリエンテーション Unit 1: Who are you? Students will learn how to write an informal email.
メールを書く。
2週 Unit 2: Where are you? Students will learn how to describe their studies and school life.
勉強と学校生活について説明する。
3週 Unit 3: What's the problem? Students will learn how to describe problems and propose solutions (A)
問題を説明し、解決策を提案する。(A)
4週 Unit 4: Where shall I work? Students will learn how to write a formal email and letter.
正式なメールと手紙を書く。
5週 Unit 5: Do you know a good movie? Students will practice writing blog entries in English.
英語でブログを書く。
6週 Review Students will learn review what they have learned so far.
復習する。
7週 Unit 6: Another problem? Students will learn how to describe problems and propose solutions (B)
問題を説明し、解決策を提案する。(B)
8週 Unit 7: How do you do it? Students will learn how to write about skills and give advice.
スキルについて書き、アドバイスを与える。
2ndQ
9週 Unit 8: What happened in the end? Students will tell a story and describe experiences.
物語を書き、経験を説明する。
10週 Unit 9: What happened next? Students will learn how to describe data and express trends.
データと傾向について説明する。
11週 Unit 10: What's it like?
Students will learn how to add facts and supporting details.
事実とそれを裏付ける詳細を含める。
12週 Review 2 Students will review what they have studied so far.
復習する。
13週 How to write an abstract for a research paper: Genre Students will learn the basic features of a research abstract by analyzing examples. 例を分析することにより、研究要約の基本的な特徴を学びます。
14週 How to write an abstract: Grammar Students will learn grammatical forms commonly used in abstracts. アブストラクトで一般的に使用される文法形式を学ぶ。
15週 How to write an abstract: Writing In this class students will write their first draft.
アブストラクトの初稿を書く。
16週 How to write an abstract: Editing and redrafting. Students will edit and rewrite their abstracts.
アブストラクトを編集して書き直します。

モデルコアカリキュラムの学習内容と到達目標

分類分野学習内容学習内容の到達目標到達レベル授業週

評価割合

課題自分の研究テーマの成果を英語論文小テスト合計
総合評価割合403030100
基礎的能力20151550
専門的能力20151550