1) Acquire the vocabulary necessary for simple conversation and understand some cultural differences.
2) Be able to express yourself using conversational expressions and understand when others express themselves.
3) Understand simple language, respond and ask questions and build vocabulary to improve TOEIC scores.
|
|
週 |
授業内容 |
週ごとの到達目標 |
前期 |
1stQ |
1週 |
Introduction/greetings
|
Course introduction and learn how to ask questions/greetings
|
2週 |
Other cultures
|
Understand different cultures and how to ask questions about them
|
3週 |
Greetings (Unit 1)
|
Understand greetings and how to begin conversations (Grammar: to be)
|
4週 |
Greetings (Unit 1)
|
Understand greetings and how to begin conversations (Grammar: to be)
|
5週 |
Professions (Unit 2)
|
Can talk about occupations (Grammar: wh- questions)
|
6週 |
Professions (Unit 2)
|
Can talk about occupations (Grammar: wh- questions)
|
7週 |
Food/likes and dislikes (Unit 3)
|
Can talk about food (Grammar: the simple present)
|
8週 |
Food/likes and dislikes (Unit 3)
|
Can talk about food (Grammar: the simple present)
|
2ndQ |
9週 |
Habits (Unit 4)
|
Can talk about habits and routines (Grammar: frequency adverbs)
|
10週 |
Habits (Unit 4)
|
Can talk about habits and routines (Grammar: frequency adverbs)
|
11週 |
Daily activities (Unit 5)
|
Can talk about daily activities (Grammar: present continuous)
|
12週 |
Daily activities (Unit 5)
|
Can talk about daily activities (Grammar: present continuous)
|
13週 |
First semester test
|
Understand the contents of this semester
|
14週 |
First semester test
|
Understand the contents of this semester
|
15週 |
Return/discuss Final tests and results
|
Understand the contents of this semester
|
16週 |
Review of the spring semester
|
Understand the contents of the previous units
|
後期 |
3rdQ |
1週 |
The past (Unit 6)
|
Can talk about the past (Grammar: past tense of be)
|
2週 |
The past (Unit 6)
|
Can talk about the past (Grammar: past tense of be)
|
3週 |
Clothes or products (Unit 7)
|
Can talk about shopping and compare prices (Grammar: comparatives)
|
4週 |
Clothes or products (Unit 7)
|
Can talk about shopping and compare prices (Grammar: comparatives)
|
5週 |
Describing people (Unit 8)
|
Can talk about people (be like and look like)
|
6週 |
Describing people (Unit 8)
|
Can talk about people (be like and look like)
|
7週 |
About the town (Unit 9, 10)
|
Can talk about what you can do in town (Grammar: can/can't, there is/are)
|
8週 |
About the town (Unit 9, 10)
|
Can talk about what you can do in town (Grammar: can/can't, there is/are)
|
4thQ |
9週 |
About travel (Unit 11)
|
Can talk about travel (Grammar: simple past)
|
10週 |
About travel (Unit 11)
|
Can talk about travel (Grammar: simple past)
|
11週 |
Vehicles/transportation (Unit12)
|
Can talk about vehicles (Grammar: going to + verb)
|
12週 |
Vehicles/transportation (Unit12)
|
Can talk about vehicles (Grammar: going to + verb)
|
13週 |
Final test
|
Understand the contents of the second semester
|
14週 |
Final test
|
Understand the contents of the second semester
|
15週 |
Return/discuss Final tests and results
|
Return/discuss Final tests and results
|
16週 |
Review of the fall semester
|
Understand the contents of the previous units
|
分類 | 分野 | 学習内容 | 学習内容の到達目標 | 到達レベル | 授業週 |
基礎的能力 | 人文・社会科学 | 英語 | 英語運用の基礎となる知識 | 聞き手に伝わるよう、句・文における基本的なリズムやイントネーション、音のつながりに配慮して、音読あるいは発話できる。 | 1 | 前2,前3,前4,前5,前6,前7,前8,前9,前10,前11,前12,前13,前14,前15,前16,後1,後2,後3,後4,後5,後6,後7,後8,後9,後10,後11,後12,後13,後14,後15,後16 |
明瞭で聞き手に伝わるような発話ができるよう、英語の発音・アクセントの規則を習得して適切に運用できる。 | 1 | 前2,前3,前4,前5,前6,前7,前8,前9,前10,前11,前12,前13,前14,前15,前16,後1,後2,後3,後4,後5,後6,後7,後8,後9,後10,後11,後12,後13,後14,後15,後16 |
中学で既習の語彙の定着を図り、高等学校学習指導要領に準じた新出語彙、及び専門教育に必要となる英語専門用語を習得して適切な運用ができる。 | 1 | 前2,前3,前4,前5,前7,前8,前9,前10,前11,前12,前13,前14,前15,前16,後1,後2,後3,後4,後5,後6,後7,後8,後9,後10,後11,後12,後13,後14,後15,後16 |
中学で既習の文法や文構造に加え、高等学校学習指導要領に準じた文法や文構造を習得して適切に運用できる。 | 1 | 前2,前3,前4,前5,前7,前8,前9,前10,前11,前12,前13,前14,前15,前16,後1,後2,後3,後4,後5,後6,後7,後8,後9,後10,後11,後12,後13,後14,後15,後16 |
英語運用能力の基礎固め | 日常生活や身近な話題に関して、毎分100語程度の速度ではっきりとした発音で話された内容から必要な情報を聞きとることができる。 | 1 | 前5,前8,前9,前10,前11,前12,前13,前15,前16,後1,後5,後7,後8,後9,後12,後13,後14,後15,後16 |
日常生活や身近な話題に関して、自分の意見や感想を基本的な表現を用いて英語で話すことができる。 | 1 | 前4,前5,前8,前9,前10,前13,前15,前16,後1,後2,後4,後5,後7,後8,後9,後12,後13,後14,後15,後16 |
説明や物語などの文章を毎分100語程度の速度で聞き手に伝わるように音読ができる。 | 1 | 前6,前8,前10,前11,前15,前16,後2,後4,後5,後7,後8,後9,後10,後12,後13,後14,後15,後16 |
平易な英語で書かれた文章を読み、その概要を把握し必要な情報を読み取ることができる。 | 1 | 前5,前8,前11,前12,前15,前16,後5,後7,後8,後12,後13,後14,後15,後16 |
日常生活や身近な話題に関して、自分の意見や感想を整理し、100語程度のまとまりのある文章を英語で書くことができる。 | 1 | 前9,前15,前16,後4,後5,後7,後8,後12,後13,後14,後15,後16 |
母国以外の言語や文化を理解しようとする姿勢をもち、実際の場面で積極的にコミュニケーションを図ることができる。 | 1 | 前3,前4,前8,前10,前12,前13,前15,前16,後1,後4,後5,後7,後8,後9,後12,後13,後14,後15,後16 |
実際の場面や目的に応じて、基本的なコミュニケーション方略(ジェスチャー、アイコンタクト)を適切に用いることができる。 | 1 | 前3,前4,前8,前10,前15,前16,後1,後4,後5,後7,後8,後9,後12,後13,後14,後15,後16 |
英語運用能力向上のための学習 | 実際の場面や目的に応じて、効果的なコミュニケーション方略(ジェスチャー、アイコンタクト、代用表現、聞き返しなど)を適切に用いることができる。 | 1 | 前3,前4,前5,前8,前10,前13,前15,前16,後1,後2,後4,後5,後7,後8,後9,後12,後13,後14,後15,後16 |
分野横断的能力 | 汎用的技能 | 汎用的技能 | 汎用的技能 | 日本語と特定の外国語の文章を読み、その内容を把握できる。 | 1 | 前1,前3,前4,前5,前6,前8,前11,前12,前13,前15,前16,後1,後2,後4,後5,後7,後8,後9,後12,後13,後14,後15,後16 |
他者とコミュニケーションをとるために日本語や特定の外国語で正しい文章を記述できる。 | 1 | 前3,前4,前5,前8,前9,前15,前16,後1,後4,後5,後7,後8,後12,後13,後14,後15,後16 |
他者が話す日本語や特定の外国語の内容を把握できる。 | 1 | |
日本語や特定の外国語で、会話の目標を理解して会話を成立させることができる。 | 1 | 前1,前3,前4,前5,前8,前9,前13,前15,前16,後1,後2,後5,後7,後8,後9,後12,後13,後14,後15,後16 |
円滑なコミュニケーションのために図表を用意できる。 | 1 | |
円滑なコミュニケーションのための態度をとることができる(相づち、繰り返し、ボディーランゲージなど)。 | 1 | 前1,前3,前4,前5,前8,前13,前15,前16,後1,後2,後4,後5,後7,後8,後9,後12,後13,後14,後15,後16 |
他者の意見を聞き合意形成することができる。 | 1 | |
合意形成のために会話を成立させることができる。 | 1 | |
グループワーク、ワークショップ等の特定の合意形成の方法を実践できる。 | 1 | |