To help students develop their English speaking skills for a variety of common conversational situations. Students will develop skills in speaking, listening, reading, and writing, as well ask methods for strategies for overcoming misunderstandings (circumlocution techniques). Students’ final scores will depend on two tests (a mid-term test and a final test) as well as in-class participation and attendance.
|
|
週 |
授業内容 |
週ごとの到達目標 |
後期 |
3rdQ |
1週 |
Chapter 1: Review of Tenses |
Students will describe present, past, and future actions, learn common vocabulary of birthdays and gifts, and talk about friendships.
|
2週 |
Chapter 1: Review of Tenses |
Students will describe present, past, and future actions, learn common vocabulary of birthdays and gifts, and talk about friendships.
|
3週 |
Chapter 2: Count/Non-Count Nouns |
Students will learn the vocabulary for food, buying food, and being a guest at mealtime, as well as describe food preferences.
|
4週 |
Chapter 2: Count/Non-Count Nouns |
Students will learn the vocabulary for food, buying food, and being a guest at mealtime, as well as describe food preferences.
|
5週 |
Chapter 3: Partitives, Count/Non-Count Nouns, Imperatives |
Students will practice buying food, describing food, ordering at a restaurant, and briefly describe recipes.
|
6週 |
Chapter 4: Future Tense: Will, Time Expressions, Might |
Students will develop skills for telling about the future, probability, possibility, and giving warnings.
|
7週 |
Chapter 4: Future Tense: Will, Time Expressions, Might |
Students will develop skills for telling about the future, probability, possibility, and giving warnings.
|
8週 |
中間試験 |
|
4thQ |
9週 |
Review of the test, Chapter 5: Comparatives, Should, Possessive Pronouns |
Students will learn to make comparisons, give and receive advice, express opinions, and agreement and disagreement.
|
10週 |
Chapter 5: Comparatives, Should, Possessive Pronouns |
Students will learn to make comparisons, give and receive advice, express opinions, and agreement and disagreement.
|
11週 |
Chapter 6: Superlatives |
Students will develop the vocabulary for describing people, places, and things, for shopping in a department store, and expressing opinions.
|
12週 |
Chapter 6: Superlatives |
Students will develop the vocabulary for describing people, places, and things, for shopping in a department store, and expressing opinions.
|
13週 |
Chapter 7: Imperatives, Directions |
Students will develop the vocabulary and phrases for getting around town and for using public transportation.
|
14週 |
Chapter 7: Imperatives, Directions |
Students will develop the vocabulary and phrases for getting around town and for using public transportation.
|
15週 |
期末試験 |
|
16週 |
答案返却など |
|
分類 | 分野 | 学習内容 | 学習内容の到達目標 | 到達レベル | 授業週 |
基礎的能力 | 人文・社会科学 | 英語 | 英語運用の基礎となる知識 | 聞き手に伝わるよう、句・文における基本的なリズムやイントネーション、音のつながりに配慮して、音読あるいは発話できる。 | 3 | 後1,後2,後3,後4,後5,後6,後7,後9,後10,後11,後12,後13,後14 |
明瞭で聞き手に伝わるような発話ができるよう、英語の発音・アクセントの規則を習得して適切に運用できる。 | 3 | 後1,後2,後3,後4,後5,後6,後7,後9,後10,後11,後12,後13,後14 |
中学で既習の語彙の定着を図り、高等学校学習指導要領に準じた新出語彙、及び専門教育に必要となる英語専門用語を習得して適切な運用ができる。 | 3 | |
中学で既習の文法や文構造に加え、高等学校学習指導要領に準じた文法や文構造を習得して適切に運用できる。 | 3 | |
英語運用能力の基礎固め | 日常生活や身近な話題に関して、毎分100語程度の速度ではっきりとした発音で話された内容から必要な情報を聞きとることができる。 | 3 | |
日常生活や身近な話題に関して、自分の意見や感想を基本的な表現を用いて英語で話すことができる。 | 3 | 後1,後2,後3,後4,後5,後6,後7,後9,後10,後11,後12,後13,後14 |
説明や物語などの文章を毎分100語程度の速度で聞き手に伝わるように音読ができる。 | 3 | |
平易な英語で書かれた文章を読み、その概要を把握し必要な情報を読み取ることができる。 | 3 | |
日常生活や身近な話題に関して、自分の意見や感想を整理し、100語程度のまとまりのある文章を英語で書くことができる。 | 3 | |
母国以外の言語や文化を理解しようとする姿勢をもち、実際の場面で積極的にコミュニケーションを図ることができる。 | 3 | 後1,後2,後3,後4,後5,後6,後7,後9,後10,後11,後12,後13,後14 |
実際の場面や目的に応じて、基本的なコミュニケーション方略(ジェスチャー、アイコンタクト)を適切に用いることができる。 | 3 | 後1,後2,後3,後4,後5,後6,後7,後9,後10,後11,後12,後13,後14 |
英語運用能力向上のための学習 | 英語でのディスカッション(必要に応じてディベート)を想定して、教室内でのやり取りや教室外での日常的な質問や応答などができる。 | 3 | |
英語でディスカッション(必要に応じてディベート)を行うため、学生自ら準備活動や情報収集を行い、主体的な態度で行動できる。 | 3 | |
母国以外の言語や文化を理解しようとする姿勢をもち、教室内外で英語で円滑なコミュニケーションをとることができる。 | 3 | 後1,後2,後3,後4,後5,後6,後7,後9,後10,後11,後12,後13,後14 |
関心のあるトピックや自分の専門分野のプレゼン等にもつながる平易な英語での口頭発表や、内容に関する簡単な質問や応答などのやりとりができる。 | 3 | 後1,後2,後3,後4,後5,後6,後7,後9,後10,後11,後12,後13,後14 |
実際の場面や目的に応じて、効果的なコミュニケーション方略(ジェスチャー、アイコンタクト、代用表現、聞き返しなど)を適切に用いることができる。 | 3 | 後1,後2,後3,後4,後5,後6,後7,後9,後10,後11,後12,後13,後14 |