The abilities and skills that the students can learn in this course are :
(1) to learn basic expressions in English conversation, and to correctly use appropriate grammar.
(2) to write about personal opinions and experiences in reports.
(3) to participate in oral exercises actively during classtime.
概要:
The purpose of this course is to teach basic level of conversational skills with focuses on pronunciation and correct use of conversational grammar. Emphasis will be placed on the most frequently used conversational structures.
授業の進め方・方法:
Students will be evaluated upon the results of final examination(60%), completion of homework (15%+15%), and class participation (behavior) (10%).
注意点:
The teacher intends to make this course an enjoyable introduction to conversational practice, hearing, speaking, pronunciation with a native speaker of English. It is essential that all students bring dictionaries to class and actively participate in the speaking/listening/reading/writing activities during class.
|
|
週 |
授業内容 |
週ごとの到達目標 |
後期 |
3rdQ |
1週 |
①Unit 1: Nice to meet you! ②Unit 2:What do you do? |
①Can make a self-introduction and statements with "be". ②Can understand and participate in short conversations about people and jobs while using the simple present. Words to describe jobs and activities.
|
2週 |
③Unit 3: Do you like noodles? ④Unit 4: How often do you exercise? |
③Can discuss likes and dislikes while making questions with "do". ④Can talk about habits and routines, and make descriptions of leisure activities using frequency adverbs.
|
3週 |
⑤Activity: Let's play a cooperative game! ⑥Unit 5: I'm listening to music |
⑤Can exchange opinions with teammates and come to an agreement as a group. ⑥Can discuss daily activities and what people are doing using the present continuous.
|
4週 |
⑦Unit 6: Where were you yesterday? ⑧Unit 7: Which one is cheaper? |
⑦Can have a conversation about past events using the past tense of "be". ⑧Can understand and make comparisons talking about clothes.
|
5週 |
⑨Unit 8: They're very friendly. ⑩Activity: A game of picture interpretation |
⑨Can make short descriptions of people's appearances and personalities. ⑩Can express feelings and ideas to teammates while interpreting images.
|
6週 |
⑪Unit 9: You can visit the zoo. ⑫Unit 10:Is there a coffee shop? |
⑪Can talk about tourist attractions and use the modal verb "can". Words to describe tourist sites. ⑫Can use "there is" and "there are" speaking about city facilities. Words to identify places around a city.
|
7週 |
⑬Unit 11: I had a good time. ⑭Unit 12: I'm going to go by car. |
⑬Can converse about vacation activities using the simple past. Words to describe vacation occupations. ⑭Can communicate intentions and future plans using the expression "be going to + verb".
|
8週 |
Final examination. ⑮Summary |
⑮ General review.
|
分類 | 分野 | 学習内容 | 学習内容の到達目標 | 到達レベル | 授業週 |
基礎的能力 | 人文・社会科学 | 英語 | 英語運用の基礎となる知識 | 聞き手に伝わるよう、句・文における基本的なリズムやイントネーション、音のつながりに配慮して、音読あるいは発話できる。 | 2 | 後1,後2,後3,後4,後5,後6,後7 |
明瞭で聞き手に伝わるような発話ができるよう、英語の発音・アクセントの規則を習得して適切に運用できる。 | 2 | 後1,後2,後3,後4,後5,後6,後7 |
中学で既習の語彙の定着を図り、高等学校学習指導要領に準じた新出語彙、及び専門教育に必要となる英語専門用語を習得して適切な運用ができる。 | 2 | |
中学で既習の文法や文構造に加え、高等学校学習指導要領に準じた文法や文構造を習得して適切に運用できる。 | 2 | 後1,後2,後3,後4,後5,後6,後7 |
英語運用能力の基礎固め | 日常生活や身近な話題に関して、毎分100語程度の速度ではっきりとした発音で話された内容から必要な情報を聞きとることができる。 | 2 | 後1,後2,後3,後4,後5,後6,後7 |
日常生活や身近な話題に関して、自分の意見や感想を基本的な表現を用いて英語で話すことができる。 | 2 | 後1,後2,後3,後4,後5,後6,後7 |
説明や物語などの文章を毎分100語程度の速度で聞き手に伝わるように音読ができる。 | 2 | |
平易な英語で書かれた文章を読み、その概要を把握し必要な情報を読み取ることができる。 | 2 | 後1,後2,後3,後4,後5,後6,後7 |
日常生活や身近な話題に関して、自分の意見や感想を整理し、100語程度のまとまりのある文章を英語で書くことができる。 | 2 | |
母国以外の言語や文化を理解しようとする姿勢をもち、実際の場面で積極的にコミュニケーションを図ることができる。 | 2 | 後1,後2,後3,後4,後5,後6,後7 |
実際の場面や目的に応じて、基本的なコミュニケーション方略(ジェスチャー、アイコンタクト)を適切に用いることができる。 | 2 | 後1,後2,後3,後4,後5,後6,後7 |
英語運用能力向上のための学習 | 自分の専門分野などの予備知識のある内容や関心のある事柄に関する報告や対話などを毎分120語程度の速度で聞いて、概要を把握し、情報を聞き取ることができる。 | 2 | |
英語でのディスカッション(必要に応じてディベート)を想定して、教室内でのやり取りや教室外での日常的な質問や応答などができる。 | 2 | |
英語でディスカッション(必要に応じてディベート)を行うため、学生自ら準備活動や情報収集を行い、主体的な態度で行動できる。 | 2 | |
母国以外の言語や文化を理解しようとする姿勢をもち、教室内外で英語で円滑なコミュニケーションをとることができる。 | 2 | |
関心のあるトピックについて、200語程度の文章をパラグラフライティングなど論理的文章の構成に留意して書くことができる。 | 2 | |
関心のあるトピックや自分の専門分野のプレゼン等にもつながる平易な英語での口頭発表や、内容に関する簡単な質問や応答などのやりとりができる。 | 2 | |
関心のあるトピックや自分の専門分野に関する論文やマニュアルなどの概要を把握し、必要な情報を読み取ることができる。 | 2 | |
英文資料を、自分の専門分野に関する論文の英文アブストラクトや口頭発表用の資料等の作成にもつながるよう、英文テクニカルライティングにおける基礎的な語彙や表現を使って書くことができる。 | 2 | |
実際の場面や目的に応じて、効果的なコミュニケーション方略(ジェスチャー、アイコンタクト、代用表現、聞き返しなど)を適切に用いることができる。 | 2 | |