英語表現

科目基礎情報

学校 弓削商船高等専門学校 開講年度 令和04年度 (2022年度)
授業科目 英語表現
科目番号 0007 科目区分 一般 / 必修
授業形態 授業 単位の種別と単位数 履修単位: 3
開設学科 電子機械工学科 対象学年 1
開設期 通年 週時間数 3
教科書/教材 『発音入門 音トレーニングドリル』:靜 哲人(アルク)、『書いて身につくパターンプラクティス 英文法教室TRAINING 2nd Edition』(桐原書店)、『Side by Side Level 1』: Tom Hutchinson (Pearson ESL)
担当教員 上江 憲治,野口 隆,Gary CraigBaird

到達目標

・正しい英語の発音、リズム、強勢、イントネーションを理解して、英語らしい発音で英文の音読ができること。
・英文法ドリルに主体的に取り組むことを通して、中学校で習った文法事項を定着させる。
・The aim of this unit of study is to build students oral conversation skills to enable them to communicate in an English environment.

ルーブリック

理想的な到達レベルの目安標準的な到達レベルの目安未到達レベルの目安
正しい英語の発音、リズム、強勢、イントネーションを理解して、英語らしい発音で英文の音読ができる。左記の項目を理解し、正しく音読ができる。左記の項目を理解し、ある程度正しく音読ができる。左記の項目を理解左記の項目を理解し、正しく音読することができない。
中学で既習の文法事項や構文を定着できる。十分定着している。だいたい定着している。定着してない。
分100語程度の速度の英語を聴いて理解できる。できる。ほぼできる。できない。
いくつかの限定された基本的な会話の場面で文法的に正しい文を作ることができる。できる。ほぼできる。できない。
いくつかの限定された基本的な話題について自由に英語でやり取りすることができる。できる。ほぼできる。できない。

学科の到達目標項目との関係

教養 C1 説明 閉じる
教養 C2 説明 閉じる
教養 D2 説明 閉じる

教育方法等

概要:
正しい英語の音と、日常のコミュニケーションに用いられる語彙と表現を確実に身に付け、学習者の習熟度に応じて、聞く、話すという技能の向上を目指す。
授業の進め方・方法:
この授業ではクラスを3つのグループに分け、3人の教員がそれぞれのグループに週に1回ずつ異なる分野の授業を行い、教員ごとのの成績を合算して英語表現3単位の成績としている。英語表現100点満点中のそれぞれの教員の成績の割合は、『音トレーニングドリル』30点、『書いて身につくパターンプラクティス 英文法教室』30点、『Side by Side Level 1』40点である。
注意点:
授業中における積極的な取り組みはもちろんのこと、授業時間以外における発音練習や音読練習などを、自主的かつ積極的に行うことが求められる。
辞書を毎時間持参すること。定期試験は実施しないが、毎時間の授業を真剣に受講し、しっかりと復習することが求められる。

実務経験のある教員による授業科目

授業の属性・履修上の区分

アクティブラーニング
ICT 利用
遠隔授業対応
実務経験のある教員による授業

授業計画

授業内容 週ごとの到達目標
前期
1stQ
1週 ガイダンス
To Be: Basic Introduction
授業の到達目標が理解できる。
2週 口の中を意識する
Unit 1 基本事項の確認
Asking obout others
舌の位置を意識することができる。
基本事項を理解し、適切に使用できる。
Able to give basic personal information about themselves.
Able to give the locations of items in the classroom and home.
Able to correctly us the present continuous tense to describe activities being done.
3週 英語らしい音
Unit 2 過去形
To Be + Location
英語らしい音を認識できる。
過去形を理解し、適切に使用できる。
Able to give basic personal information about themselves.
Able to give the locations of items in the classroom and home.
Able to correctly us the present continuous tense to describe activities being done.
4週 英語らしいリズム
Unit 3 進行形
Subject Pronouns
英語のリズムを認識できる。
進行形を理解し、適切に使用できる。
Able to give basic personal information about themselves.
Able to give the locations of items in the classroom and home.
Able to correctly us the present continuous tense to describe activities being done.
5週 thankのth
Unit 3 進行形
Present Continuous Tense
目標の音を正しく発音できる。
進行形を理解し、適切に使用できる。
Able to give basic personal information about themselves.
Able to give the locations of items in the classroom and home.
Able to correctly us the present continuous tense to describe activities being done.
6週 thisのth
Unit 4 未来を表す表現
Present Continuous Tense (continued)
目標の音を正しく発音できる。
未来を表す表現を理解し、適切に使用できる。
Able to give basic personal information about themselves.
Able to give the locations of items in the classroom and home.
Able to correctly us the present continuous tense to describe activities being done.
7週 feelのf
Unit 4 未来を表す表現
Chapter 1-3 Review
目標の音を正しく発音できる。
未来を表す表現を理解し、適切に使用できる。
Able to give basic personal information about themselves.
Able to give the locations of items in the classroom and home.
Able to correctly us the present continuous tense to describe activities being done.
8週 feelのf
Unit 5 現在完了
Chapter 1-3 Review
目標の音を正しく発音できる。
現在完了形を理解し、適切に使用できる。
Able to give basic personal information about themselves.
Able to give the locations of items in the classroom and home.
Able to correctly us the present continuous tense to describe activities being done.
2ndQ
9週 visitのv
Unit 5 現在完了
To Be: Short Answers
目標の音を正しく発音できる。
現在完了形を理解し、適切に使用できる。
Able to describe everyday activities about themselves and others.
Able to describe people, things and weather.
Able to talk about family members.
Able to describe activities and events.
10週 rightのr
Unit 6 助動詞
Possessive Adjectives
目標の音を正しく発音できる。
助動詞を理解し、適切に使用できる。
Able to describe everyday activities about themselves and others.
Able to describe people, things and weather.
Able to talk about family members.
Able to describe activities and events.
11週 liveのl
Unit 6 助動詞
To Be: Yes/ No questions
目標の音を正しく発音できる。
助動詞を理解し、適切に使用できる。
Able to describe everyday activities about themselves and others.
Able to describe people, things and weather.
Able to talk about family members.
Able to describe activities and events.
12週 practiceのpr
Unit 7 受動態
Adjectives
目標の音を正しく発音できる。
受動態を理解し、適切に使用できる。
Able to describe everyday activities about themselves and others.
Able to describe people, things and weather.
Able to talk about family members.
Able to describe activities and events.
13週 playのpl
Unit 7 受動態
Possessive Nouns
目標の音を正しく発音できる。
受動態を理解し、適切に使用できる。
Able to describe everyday activities about themselves and others.
Able to describe people, things and weather.
Able to talk about family members.
Able to describe activities and events.
14週 rとl
Unit 8 不定詞I
Review: Present Continuous Tense
目標の音を正しく発音できる。
不定詞Iを理解し、適切に使用できる。
Able to describe everyday activities about themselves and others.
Able to describe people, things and weather.
Able to talk about family members.
Able to describe activities and events.
15週 rとl
Unit 8 不定詞I
Review: Prepositions of Location
目標の音を正しく発音できる。
不定詞Iを理解し、適切に使用できる。
Able to describe everyday activities about themselves and others.
Able to describe people, things and weather.
Able to talk about family members.
Able to describe activities and events.
16週
後期
3rdQ
1週 woodのw
Unit 9 不定詞II
Prepositions
目標の音を正しく発音できる。
不定詞IIを理解し、適切に使用できる。
Able to describe where places are around town using appropriate prepositions.
Able to correctly use is/are.
Able to describe neighbourhoods and apartments.
Able to use this/that/these/those correctly.
2週 inのn
Unit 9 不定詞II
There is/ There are
目標の音を正しく発音できる。
不定詞IIを理解し、適切に使用できる。
Able to describe where places are around town using appropriate prepositions.
Able to correctly use is/are.
Able to describe neighbourhoods and apartments.
Able to use this/that/these/those correctly.
3週 singerのng
Unit 10 動名詞
Singular/ Plural: Introduction
目標の音を正しく発音できる。
動名詞を理解し、適切に使用できる。
Able to describe where places are around town using appropriate prepositions.
Able to correctly use is/are.
Able to describe neighbourhoods and apartments.
Able to use this/that/these/those correctly.
4週 s、z、t
Unit 10 動名詞
Singular/ Plural
目標の音を正しく発音できる。
動名詞を理解し、適切に使用できる。
Able to describe where places are around town using appropriate prepositions.
Able to correctly use is/are.
Able to describe neighbourhoods and apartments.
Able to use this/that/these/those correctly.
5週 appleのa
Unit 11 分詞
Adjectives
目標の音を正しく発音できる。
分詞を理解し、適切に使用できる。
Able to describe where places are around town using appropriate prepositions.
Able to correctly use is/are.
Able to describe neighbourhoods and apartments.
Able to use this/that/these/those correctly.
6週 upのu
Unit 11 分詞
This/ That/ These/ Those
目標の音を正しく発音できる。
分詞を理解し、適切に使用できる。
Able to describe where places are around town using appropriate prepositions.
Able to correctly use is/are.
Able to describe neighbourhoods and apartments.
Able to use this/that/these/those correctly.
7週 upのu
Unit 12 関係代名詞
Simple Present Tense
目標の音を正しく発音できる。
関係代名詞を理解し、適切に使用できる。
Able to describe where places are around town using appropriate prepositions.
Able to correctly use is/are.
Able to describe neighbourhoods and apartments.
Able to use this/that/these/those correctly.
8週 bird の ir
Unit 12 関係代名詞
Review Chapter 7-9
目標の音を正しく発音できる。
関係代名詞を理解し、適切に使用できる。
Able to describe where places are around town using appropriate prepositions.
Able to correctly use is/are.
Able to describe neighbourhoods and apartments.
Able to use this/that/these/those correctly.
4thQ
9週 carのar
Unit 12 関係代名詞
Object Pronouns
目標の音を正しく発音できる。
関係代名詞を理解し、適切に使用できる。
Able to describe habitual actions.
Able to correct use S or Non-S forms.
Able to describe frequency of actions.
Able to describe feelings and emotions.
Able to describe usual and unusual activities.
10週 あいまいな母音
Unit 13 第4・5文型
S vs. Non-S Endings
目標の音を正しく発音できる。
第4・5文型を理解し、適切に使用できる。
Able to describe habitual actions.
Able to correct use S or Non-S forms.
Able to describe frequency of actions.
Able to describe feelings and emotions.
Able to describe usual and unusual activities.
11週 lowのowとlawのaw
Unit 13 第4・5文型
Have/ Has
目標の音を正しく発音できる。
第4・5文型を理解し、適切に使用できる。
Able to describe habitual actions.
Able to correct use S or Non-S forms.
Able to describe frequency of actions.
Able to describe feelings and emotions.
Able to describe usual and unusual activities.
12週 itのiとeatのea
Unit 14 比較
Adverbs of Frequency
目標の音を正しく発音できる。
比較を理解し、適切に使用できる。
Able to describe habitual actions.
Able to correct use S or Non-S forms.
Able to describe frequency of actions.
Able to describe feelings and emotions.
Able to describe usual and unusual activities.
13週 footのooとfoodのoo
Unit 14 比較
Contrast Simple Present Tense
目標の音を正しく発音できる。
比較を理解し、適切に使用できる。
Able to describe habitual actions.
Able to correct use S or Non-S forms.
Able to describe frequency of actions.
Able to describe feelings and emotions.
Able to describe usual and unusual activities.
14週 子音のまとめ
Unit 15 間接疑問
Present Continuous Tense
目標の音を正しく発音できる。
間接疑問を理解し、適切に使用できる。
Able to describe habitual actions.
Able to correct use S or Non-S forms.
Able to describe frequency of actions.
Able to describe feelings and emotions.
Able to describe usual and unusual activities.
15週 母音のまとめ
Unit 15 間接疑問
Review Chapter 10-12
目標の音を正しく発音できる。
間接疑問を理解し、適切に使用できる。
Able to describe habitual actions.
Able to correct use S or Non-S forms.
Able to describe frequency of actions.
Able to describe feelings and emotions.
Able to describe usual and unusual activities.
16週

評価割合

試験発表成果物・実技態度小テストその他合計
総合評価割合014420836100
知識の基本的な理解0519041947
思考・推論・創造への適応力04402414
汎用的技能031702325
態度・志向性(人間力)0020024
リーダーシップ・コミュニケーション力0000022
分野横断的能力0200068